Part 18-Jiwa tertekan.
Haikal : 'Saya Haikal anak Dato Razak Mohammad dengan nada sedikit serius.' Matanya memerhatikan Mak Suzana yang hampir tidak berkelip melihatnya.
Pn Laila : 'Dato Razak dari Kesuma Holding itu ke?' tanya Mak Suzana lagi untuk pengesahan dirinya.
Haikal :' Yup betul, Dato Razak tu ayah saya,' jawabnya dengan ringkas.
Mak Suzana tidak bertanya lagi, dia semacam terkejut melihat anak tirinya ada disini, Suzana memandang kearah maknya dengan sedikit pelik. Mujur Mira tidak terkejut dengan keadaan ini, dia memang dah tahu semuanya dulu daripada Haikal.
Suzana: 'Mak ..is everything okay ke?' tiba-tiba Suzana bertanya setelah melihat Maknya terdiam lepas bertanya pada Haikal tadi.
Pn Laila : 'okay...okay Su...mungkin lepas makan daging bakar tadi, mak rasa pening sikit kepala ini'. Hmm...jom kita balik Su, Mak nak balik makan ubat.' Haikal kemudian bangun, dia melihat mak Suzana memegang kerusi Mira semacam pening.
Haikal : 'Biar saya pimpin tangan makcik ke kereta, Mira awak pergi bayar jap kita makan tadi...saya nak tolong pimpin Mak Su ini ke keretanya.'
Pn .Laila seperti rasa tidak mampu untuk menolak permintaan Haikal tadi, dia kemudian di pegang tangan kirinya oleh Haikal dan sebelah lagi anaknya Suzana memimpinnya berjalan bersamanya ke parking kereta berhampiran restoren tersebut. Suzana mengambil kunci kereta dari beg maknya dan pergi menghidupkan engin keretanya sementara Haikal menolong mak tirinya memasuki kereta terbabit. Sempat sebelum masuk ke dalam kereta itu, Haikal membisikan sesuatu ke telinga Pn Laila.
Haikal : 'Puan mesti seronok ada affair dengan ayah saya kan...Mak'...ayat yang ringkas tertapi mendalam buat Pn laila yang tajam memerhatikan beliau tanpa berkata apa-apa. Haikal tidak menghiraukan Mak Suzana memandangnya, dia cuma tersenyum seperi biasa melihat Suzana di kerusi pemandu.
Haikal : 'Suzana, baik awak cepat bawak Mak awak balik, muka dia nampak macam pucat, kalau dia masih pening gak bawa dia ke Hospital terus, sambil dia menutup pintu kereta tersebut.
Suzana sempat melambaikan tangannya ke arah Haikal dan Mira yang berdiri di sisi keretanya dan kereta Merc merah tadi berlalu pergi dari situ. Di atas kereta Mira yang sedang menghala kearah Cheras, Mira menegur Haikal yang termenung sendirian melihat ke luar tingkap keretanya sejak dia memandu keluar dari restoren tadi.
Mira : 'Jauh abang duk pikir tu....masih pikir pasal Mak Suzana lagi ke?'tanyanya tiba-tiba.
Haikal memandang Mira yang sedang memandu, dia kemudian tersenyum kearahnya. Banyak benda sebenarnya yang berlegar dalam fikirannya sekarang, pasal Mak Suzana tadi, syarikat yang akan di warisinya selepas ini, pasal ayahnya, hubungannya dengan Mira dan juga adik tiri segeranya Suzana.
YOU ARE READING
Cinta Salah Alamat ( Completed May 2020)
RomanceKehidupan 2 orang couple , Haikal,Ezlan, Mira dan Suzana yang berkawan rapat dari universiti lagi, selepas menghabiskan pelajaran mereka berpecah membuat haluan masing-masing, Ezlan dan Suzana dapat melanjutkan pelajaran di luar negeri dan mengenal...