DARK SECRET

56 6 0
                                    

"Ishh..dah la tu Iqmal. Ni dah masuk kali kelima kita bagi salam, tak keluar keluar lagi pun. Diorang tak ada dekat rumah kot" aku menarik narik baju Iqmal dari tepi. Yang si Iqmal pula masih memanjangkan leher mengintai kawasan rumah Hani dan Erin.

"Isyhh!! Tak payah tarik la. Rimas tahu tak?" Iqmal menepis tangan aku. Kemudian dia terus menyambung sesi bagi salam. Mengharapkan Hani ataupun Erin akan keluar dari rumah dan menjemput mereka masuk.

"Alaa..diorang tak ada...."

"Haipp!! Aku pasti mesti ada orang dalam rumah ni. Tak nampak kereta tu? Ke nak aku bagi microscope baru nampak? Tak pun, kalau Erin tak balik lagi mesti Hani ada kan? Kau jangan nak banyak alasan mengelak, Afiq. Pandai buat salah pandai minta maaf. Ni tak, aku yang bersungguh memekik bagi salam kat sini" aku mengeluh perlahan. Menyesal pula cerita apa yang dah jadi dekat restoran tadi dekat Iqmal. Masalahnya sekarang ni, bukan aku tak nak bertanggungjawab tapi..jiran jiran sebelah dah tengok Iqmal macam nak telan. Tak habis memekik!

"Iqmallll... dah la. Aku dah try call Hani tapi dia tak angkat. Makcik pakcik tu dah pandang..."

"Waalaikumsalam"

***

Kami hanya duduk diam di sofa. Tak ada sesiapa pun yang memulakan perbualan. Maksud aku  memang betul betul diam. Sunyi. Sepi. Hanya bunyi kipas je kedengaran.

Iqmal mencuit aku. "Cepatlah woi. Aku dah canggung kat sini" menggesa aku untuk memulakan perbualan. Sungguh aku pun rasa takut nak buka mulut bila melihatkan raut wajah dua gadis di hadapan. Perghh..habis bengislah. Duduk pun jauh jauh. Bergaduh ke?

"Ermmm...arr..aku nak ca..cakap dengan..Ee..Erin" tergagap gagap aku bercakap. Kemudian tanpa kata, Erin terus bangun dan bergerak keluar. Sempat dia memberi isyarat mata untuk mengikutnya. Aku pun perlahan lahan turut keluar. Iqmal dah cuak muka bila ditinggalkan keseorangan bersama Hani yang cemberut mukanya. Sempat Iqmal memegang tangan aku.

"Wei..jangan tinggal aku sorang. Nak ikut" Iqmal berbisik.

"Ala..kau tunggu sini kejap je" aku menarik semula tangan dari pegangan Iqmal.

"Tapi.." tak sempat Iqmal habiskan ayatnya, terus aku melangkah keluar. Sempat aku tangkap makian Iqmal terhadapku. Aku keluar mencari kelibat Erin. Erin sedang duduk di kerusi batu di tepi rumah. Perlahan aku melangkah ke arahnya. Erin aku lihat sedang menyembamkan mukanya ke atas meja berlapikkan lengan. Sesekali bahunya terhinjut. Aku pelik. Aish..Erin nangis ke?

"Erin" aku memanggilnya. Tiada sahutan. Dia masih statik dengan kedudukannnya. Kali ini aku panggil dengan lebih kuat siap pakej cucuk bahunya dengan ranting yang aku kutip dari atas tanah. Dan baru Erin mengangkat kepalanya.

Toww..terkejut beruk aku lihat muka Erin yang merah teruk dan basah dengan air mata. Erin yang sedar akan kehadiran aku terus mengalihkan muka dan mengelap air matanya dengan hujung baju. Dapat juga aku dengar dia menarik nafas beberapa kali. Mungkin untuk menenangkan dirinya.

"Erin..kau okay tak?"

"Pehal kau datang sini?" Lain yang aku tanya, lain yang dia jawab. Haihh..aku mengeluh perlahan. Erin langsung tak memandang aku sebaliknya hanya memandang terus kehadapan. Macam bercakap dengan dinding rumah je lagaknya.

"Kau okay tak ni? Kau gaduh dengan Hani ke?" Hahaha..kau ingat kau sorang je boleh ignore soalan aku. Aku pun boleh la. Erin menjulingkan matanya ke atas.

"Aku tanya, kau pehal datang sini? Orang tanya lain, lain yang dia jawab" sempat aku menangkap leteran Erin di hujung ayat. Aku hanya senyum nipis sebelum berdehem.

"Aku pun tanya, kau okay tak? Bergaduh ke?" Soalan yang sama aku ulang untuk kali kedua. Muka Erin yang dah bengang aku tak hiraukan. Hari ni semua soalan Erin kita letak tepi!!

Psycho Amour || The End Of Our LoveWhere stories live. Discover now