LAST 15 YEARS

54 6 0
                                    

"She is my stepmother" terkejut beruk kera kingkong dan seumpama dengannya mendengar butir bicara dari mulut Erin. Aku hanya memandangnya dengan raut wajah tidak percaya sebab aku betul betul 'speechless'.

"This beautiful woman--" Erin menunjuk ke arah seorang wanita di dalam kepingan gambar yang lusuh.

"--is my mother. The one that had me in her body for nine months and ten days. Aku cuma berpeluang untuk bersama ibu selama 15 tahun je Hani. Ibu meninggal dunia sebab kemalangan waktu belikan aku kek dan hadiah hari jadi. A few days before, she asked me what I want for my birthday. And I asked for all this things,--" Erin menunjukkan sebuah kamera canon dan hoodie berwarna light purple di dalam kotak.

"--but in that weeks, my dad go for an outstation. And ibu really busy because the company she worked for got a problems about money. Ibu always back at late night when I already sleep. So, she forget for the first time about my birthday. Every year on my birthday, ibu will knock on my door and wish me 'Happy Birthday sayang' at least before she go to work. But ibu didnt. So after school I called for her, but she really really busy until cant pick up my phone. I sent a message, if ibu remember what day it's. Ibu just gave me a bluetick. I trying to understand her although I already cried inside. I cooked dinner for ibu that day with hope, I could have a dinner with her. I waited for ibu until 9.00pm but she still didnt back home. So I decided to call her and ibu answered my calls, and ibu started to realised that it's my birthday. I only asked for her to go back home, but ibu said, she didnt bought a presents for me so she need to go for it. 'Ibu will be back sayang' , thats the last phrase before we end up our call. So I waited for her. One hour. Two hour until 11.30pm. And then my phone rang up, I take a look and I dont know who it is. My heart beaten up fast and felt something wrong when ibu didnt reach home yet. I picked up the phone and what a suprised, ibu get into an accident. At that moment I felt hopeless. I...." Erin sudah teresak esak di pangkuan aku. Aku memeluknya erat dengam harapan dapat menyalurkan kekuatan untuknya. Sungguh aku tak tahu begini peritnya kehidupan Erin. Erin menarik nafas sebelum menyambung.

"Isk..I get a taxi and go to the hospital. I didnt think about anything else, just ibu keep on running in my mind. Ibu be placed at ICU ward and she will had a operation, because her ribcage broke and it cause damage to her lungs. Six hours all the doctors trying to save her life and six hours I spend my time at surau asking for Allah to give more time for me with ibu. And alhamdullilah, Allah answered my dua. That night, my dad called and he said that he will be back faster. My dad and I just got three days to spent our last time with ibu. Talking to her, feed her, solat berjemaah together. Although ibu didnt answer everytime I called for her at least I get too. Alhamdullilah, I get a chance to asked ibu to wish kalimah syahadah during her sakaratul maut. At least I know, she will be happy at there. Waiting for me, right Hani?" Erin memandang aku dengan mata yang bertakung. Hanya tunggu masa untuk menitik turun. Aku mengangguk sebelum memeluknya erat.

"She is waiting for you. Every minutes and second, praying the best for you, her lovely and strong daughter" aku membisikkan kata kata semangat ke dalam telinga Erin walaupun diri ini sendiri sudah rapuh mendengarkan memori pahitnya.

Lama Erin berada dalam pelukan aku sehinggakan aku dapat rasakan yang nafasnya kembali teratur tak seperti sewaktu dia menangis tadi. Perlahan aku memanggil Erin.

"Erin" aku mencuba sekali lagi. Tapi hanya dengkuran halus yang menyapa pendengaranku. Automatik ketawa halus terbit dari dua ulas bibirku. Perlahan lahan aku tolak tubuh Erin untuk baring di atas katil. Kemudian, segala gambar dan hadiah Erin aku kemas dan letakkan di atas mejanya. Setelah siap aku memandang Erin sejenak. Terbit rasa simpati yang menggunung di dalam hatiku terhadap Erin. Patutlah Erin selalu mengelak apabila aku menaikkan hal keluarga. Selimut di hujung katil aku bawa menutupi tubuh Erin.

"Good night and sweet dream Erin" perlahan saja aku ucapkan kepada Erin kemudian aku menutup suis lampu biliknya. Aku membawa diri menuju ke dapur. Mahu mengemas pinggan mangkuk yang ditinggalkan di atas meja tadi. Walaupun tangan aku ligat melakukan kerja tetapi fikiran aku masih bermain tentang kehidupan Erin. Nampaknya aku perlu lebih berhati hati dalam percakapan selepas ini. Kemudian fikiran aku beralih pula kepada pergaduhan petang tadi. Haihhh... nampaknya aku lupa tentang kad kad itu. Takpelah, lain kali aku boleh tanyakan Erin lagi. Tiba tiba aku teringatkan kehadiran Afiq dan Iqmal hari ini.

"Hani, Afiq ada belikan nasi ayam penyet. So sementara tunggu diorang, maybe we should prepare the food" Iqmal perlahan lahan melangkah ke arahku. Aku kerling tangannya yang penuh dengan plastik. Aku lihat Iqmal seperti nak tak nak je pandang aku.

"Weh kau okay tak? Kejap pandang sana kejap pandang sini pehal?" Aku bertanya direct. Tak ada masanya aku nak berkias kias lemah lembut walaupun kalau ikutkan ini merupakan kali kedua kami berjumpa. Sounds rude isnt?

"Errr..arr..a..aku" aku menggaru garu kepala melihatkan gelagat tak tentu arah Iqmal.

"Hoi!! Kau pehal?" Tooo..keluar suara garau ala ala mak nyah waktu mengamuk. Aku dahla baru habis fight talk, mamat ni nak sambung ke?

"Aku cuma takut dengan kau muka kau creepy sangat macam gangster sebab langsung tak senyum dahtu mata tengok orang tajam macam mata kau ada laser then korang langsung tak bukak mulut kat ruang tamu tadi dan waktu jemput kitaorang masuk muka tak ikhlas macam menyampath tengok kitaorang datang rumah ko--"

"Cup cup" aku menghentikan percakapan pantas Iqmal. Sumpah aku terkedu sewaktu Iqmal cakap semua ayat kat atas dalam satu nafas. Heh, sekarang baru nak termengah mengah.

"Sorry" perlahan saja aku ucapkan. Memang betul pun apa yang mamat ni cakapkan. Sepatutnya tetamu perlulah dilayan dengan baik walaupun baru habis perang. Jangan bawa mood tak elok kita sampai tetamu pun kena tempias. Aku mengeluh perlahan.

"Huh?" Iqmal menyengetkan kepala. Raut wajahnya seperti bingung dengan perkataan yang aku luahkan. Automatik aku menggulingkan matake atas. Rolled eyes

"Aku cakap sorry sebab layan korang macam tu. Sepatutnya kami sebagai tuan rumah kena layan tetamu elok elok"

"Ouh okay. Kitaorang okay je. Tapi kaulah, tak okay lagi" berkerut dahi aku mendengarkan balasan Iqmal. Mamat ni nak apa lagi? Aku dah minta maafkan.

"Kau tengoklah muka kau. Berkerut memanjang. Kalah nenek kebayan. Kalau pergi depan cermin pun cermin pecah tahu tak?"

"Bengong punya mamat" luncur sahaja ayat ini keluar dari mulut. Automatik aku ketawa kecil entah kenapa. Iqmal ni ada aura tersendiri yang buatkan siapa siapa je berdekatan akan tersenyum.

"Hah.. barulah mak mertua tak lari kalau macam ni" aku hanya tersenyum kecil dengan kata kata Iqmal.

"Kenapa datang rumah?" Aku bertanya. Pelik dengan kedatangan tiba tiba mereka. Setahu aku Afiq tak tahu di mana rumah ini terletak.

"Entah. Aku ikut Afiq je. Waktu lunch Afiq kata ada lunch date so aku ikut la. Lepastu sampai sana aku gi tandas. Keluar tandas aku tengok muka Afiq macam serabut je dahtu dia suruh bungkus nasi dan datang sini. The end" Iqmal mengangkat kedua belah bahunya serentak menghabiskan penceritaan.

Aku menggaru kepala sendiri. Tak sedar yang tangan dipenuhi buih buih sabun pencuci pinggan. Keluhan terbit dari mulutku. Banyak betul masalah aku. Semuanya separuh separuh, macam kisah hidup Erin, masalah Syafiq, motif kad dan gambar dari secret admirer dan tujuan Afiq datang ke sini. Haihh... aku menggeleng kepala sendiri sebelum menutup pili air dan bergerak ke bilik tidur.















Sorry sbb bab kali ni pendek je. Sis lately ni busy sangat dengan online hw yang ada duedate haihh.. ini pun sis curi masa sikit2 untuk tulis juga. Dan sis mmg tak pandai grammar ok? Kalu ada salah tu blhla gitau eh. Sis malas nk check one by one. Oklah, btw happy ramadhan al-mubarak walaupun sis ucap lmbt. 10 ramadhan terakhir ni marilah same2 kita beribadah bnyk2 wattpad kurangkan masa boleh eh?

Thank you for the vote readers!!😘

Lol

Psycho Amour || The End Of Our LoveWhere stories live. Discover now