🌻 09

458 76 13
                                    

Hai!
.
.
.
.

Periuk di bawah dapur diambil dan diletakkan di atas dapur. Mata yang masih mengantuk digosok.

"Aku nak masak ape ni ea?" Vernon menggaru kepalanya. Pintu masuk ke dapur dipandang untuk kali yang ke 7. Takde ke bidadari nak datang tetiba tolong dia masak?

Seungcheol memang betul-betul nak dia buat dare dia. Kurang asam betui.

"Benda boleh gugel en. Halamak ei. Asal aku tak terpikir?" Gugel dibuka dan segala jenis menu sarapan dicari.

"Nasi lemak? No. Mi goreng mamak maju? Nope. Nasi goreng? Maggi? Roti canai? Pizza? Crossaint? Donat? Roti nan?" Berkerut-kerut dahi Vernon baca menu-menu tu.

"Yang senang nak buat takde ke? Semudah abc 123"

Vernon mengeluh. Dah la dia tak pandai masak. Selama ni dia tolong makan je. Huehue.

"Eh, awal bangun?"

Bagaikan menu dicita orang yang datang, Vernon tersengih lebar memandang Seohyun yang baru sahaja masuk dapur.

"Finally! Ada jugak orang yang nak tolong aku! Thanks Seohyun!" Vernon sengih suka sambil menepuk tangan.

Seohyun pelik. Setahu dia, tadi dia tanya soalan lain. Tapi lain pulak yang Vernon ni jawab. Lagi satu... Bila pulak dia kata nak tolong Vernon masak? Dia pun tak power sangat masak ni. Afufufufu~

"Seohyun, meh sini tolong aku masak." Vernon menarik tangan Seohyun dan dibawa ke arah dapur.

"Kau nak masak apa?"

Seohyun masih lagi diam sambil cuba memikirkan menu sarapan. Sama la macam mak author. Dah tak tau nak masak menu apa untuk berbuka. Sape ada suggestion sila bagitau. Penat nak pikir ni.

Dahi Seohyun berkerut. Nak masak yang complicated, takut rasanya nanti pun complicated jugak. Haish. Hidup ni memang complicated.

Ok, mari mubon dengan complicated.

"Emm masak sup cendawan je la." Seohyun nampak tin sup cendawan di rak dapur, so apa salahnya masak je kan?

Omma pun suruh dia belajar masak hari ni. Oh, kebetulan sangat nak masak sekali dengan Vernon. Hahaha.

"Ha ok la. Pi amik. Kau buat mushroom soup, aku buat roti bakar." Vernon terus mengambil 4 buku roti di rak.

Vernon nak sapu roti-roti tu dengan mentega dulu, then baru bakar. Kan lebih sedap begitu?

Seohyun akur. Sebelum dia masak sup cendawan, dia ingat nak goreng nuget jugak. Nuget bentuk naga huehue.

Kuali leper diambil dan api dapur dihidupkan. Seohyun ni seorang yang sihat, jadi marilah kita menggoreng dengan minyak yang sedikit ye.

"Eh? Dokyeomie hyung buat ape kat sini?"

Seohyun terus pandang belakang bila dengar nama Dokyeom disebut. Ah sudah... Kenapa la dia mesti muncul pepagi kat sini? Seohyun terus pandang kuali balik.

"Tadi hyung pegi jamban, pastu dengar bising-bising kat dapur. Rupanya kau dengan Seohyun."

Dokyeom menarik kerusi di meja makan lalu duduk di sebelah Vernon yang tengah fokus untuk menyediakan sarapan.

"Hyung tengok je ke?"

"Asal?"

"Meh la tolong sekali hekhek." Vernon sengih-sengih. Ni dah tak aci ni. Orang suruh dia yang masak, dia suruh orang pulak.

Kalau ikutkan hati Seohyun, nak je dia baling nuget nu dekat Vernon. Ada ke patut suruh Dokyeom aka orang paling dia elak tolong sekali kat dapur?

Mampusss.

"Kenapa nak kena tolong?"

"Tolong je la. Pi amik sudu kat sana pastu sapu roti ni dengan mentega."

Dokyeom rolling eyes sebelum bangun dan menghampiri Seohyun yang dari tadi diam je. Peluang keemasan untuk mendekati crush dari zaman sekolah ni, mana boleh disia-siakan.

"Seohyun, omma simpan sudu kat mana?"

Seohyun gelabah. Mata dia masih lagi pandang nuget di dalam kuali. Malu weii.

Seohyun perasan Dokyeom semakin menghampiri dia. Lagilah Seohyun gelabah. Nak buat apa ni.

"Awak taknak jawab soalan saya?"

Seohyun pandang Dokyeom sekilas sebelum menunduk lagi.

"Dekat la--" kata-kata Seohyun terhenti bila Dokyeom pegang tangan dia. Seohyun angkat muka dan pandang Dokyeom dengan pandangan yang sukar ditafsirkan. Fuhh ayat aku.

"Kenapa tunduk? Malu ke?" Mata Dokyeom memandang tepat ke arah mata Seohyun. Seohyun blushing. Apesal tetiba Dokyeom nampak menggoda ni?

"Saya--"

"Seohyun, awak tahu kan saya suka awak?"

Seohyun speecheless. Ni dah kenapa buat confession time orang tengah masak ni? Seohyun menutup matanya. Nak elakkan godaan syaitan gitew.

"Seohyun..."

Apa dia nak jawab ni?

"Seohyun-sshi"

Nak terima ke tak eh? Kalau dia terima, boleh ke Dokyeom bahagiakan dia? Apa pulak nanti Seungcheol cakap kalau dia dapat tahu?

"Seohyun-ah."

Tolong Seohyun, dia buntu ni!

"CHOI SEOHYUN, NUGET AWAK HANGUS!"

Seohyun terus tersedar dari angan-angan dia. Nuget yang dah selamat jadi hitam dipandang. Dokyeom terus mematikan api dan angkat nuget hangus tu.

"Seohyun, kau buat apa sampai hangus ni ha?" Vernon melawat kawasan kejadian yang telah mengorbankan 9 ketul nuget ayam berbentuk naga yang telah hangus.

Dokyeom mengambil balik sudu yang jatuh tadi masa dia tolong Seohyun. Tadi lepas dia tanya Seohyun, and Seohyun tak jawab dia tanya Vernon.

Tapi tu la. Dokyeom syak Seohyun berangan sebab Seohyun berdiri dan pandang kuali je. Ingatkan Seohyun tengah tunggu nuget tu.

Tapi tak.

Seohyun pulak terkejut dan malu.

Macam mana dia boleh berangan sampai ke situ? Habis hangus nuget dia.

Habisla nanti Vernon dengan Dokyeom label dia sebagai perempuan tak pandai masak dengan kuat berangan.

🐹🐹🐹

Yuhuuu~ Wassap? Dah tengok prolog Hit The Road?


𝘆𝗼𝘂 𝗺𝗮𝗸𝗲 𝗺𝘆 𝗱𝗮𝘆. Where stories live. Discover now