3. Fredag

88 15 28
                                    

Rainy Shallows är ett nedlagt samhälle med högst femtio invånare, knappt ett par mil utanför Noxwood

Ops! Esta imagem não segue nossas diretrizes de conteúdo. Para continuar a publicação, tente removê-la ou carregar outra.

Rainy Shallows är ett nedlagt samhälle med högst femtio invånare, knappt ett par mil utanför Noxwood. Tyler styr sin risiga Ford Escort mot sjön strax innan stadsgränsen. Nu är vattnet ett kompakt isblock, men på andra sidan höstvintern är stranden ett tillhåll för diverse flocklösa skiftare.

Femhundra meter ifrån vattenlinjen står en övergiven idrottshall, en perfekt lokal för Tylers lilla sidointresse. Då och då arrangerar han fight club för hamnskiftare. Oftast drar han in rätt mycket pengar på vadslagning och försäljning. Inga regler, men vinsten brinner inne för den som skiftar hamn under pågående match.

Tyler parkerar och lassar ut ett par svarta sopsäckar ur bakluckan. De är sprickfulla och omlindande med silvertejp. Han pekar på mig och Jamie.

- Varsågoda. Fan ta er om något går sönder.

- Bär själv eller håll käft, säger jag och hivar upp säckarna över varsin axel.

Den ena är avsevärt lättare.

Tyler vänder ryggen åt mig och börjar plöja sig genom snön med en stormlykta i varje hand. Isvindarna som viner in över sjön sveper håret i ett mörkt trassel över mitt ansikte. Utan lampskenet skulle jag inte se tre steg framför mig.

Tyler stannar utanför en sidodörr och rotar upp en nyckelknippa. Jamie trycker en snabb kyss mot min käke, men hans bror slänger en näve snö i nacken på honom.

- Ge fan i att klänga. Ingen vill se det där.

Påsen med ölflaskorna skramlar till i Jamies hand när han ställer sig framför mig.

- Det är ok. Bry dig inte. Han är nervös.

Tyler rasslar med kedjan som sitter virad om dörrhandtagen. Tydligen har han fel nyckel, för plötsligt rycker han vilt i hänglåset.

- Helvete, kan ingenting fungera som det ska?

Jamie hoppar till. Jag suckar och ställer ned säckarna. Att Tyler gör bort sig blir aldrig gammalt.

Skenet från stormlyktorna faller på en avbruten järnstav, som står lutad mot husväggen en bit bort. Ser ut som en bit av en byggställning, eller en lång stegpinne. Jag pulsar ut i snödrivorna och får med mig staven tillbaka till dörren. Kylan fryser nästan fast metallen i min handflata. Tyler synar mig skeptiskt, som om han tror att jag ska attackera honom.

- Vad gör du, Hayes?

- Bräckjärn. Du eller jag?

Tyler sliter åt sig staven och pressar in den mellan kedjan och dörren. En människa skulle behöva ta i rätt ordentligt, men för en hamnskiftare borde det inte vara omöjligt.

Vinden rasar vidare omkring oss. Vassa snöflingor sticker mig i ögonen och rinner i en sörja innanför jackkragen. Tyler svär och bänder utan framgång. Tillslut står jag inte ut längre. Jag är knappast smartast i stan, men till och med jag begriper att han har fel vinkel.

Jag går närmare, och Tyler visar tänderna i en retlig grimas.

- Har du fler bra idéer, skitunge?

Det kliar i mig att sätta en knytnäve i hans ansikte, men jag tvingar mig att tala lugnt.

- Ge hit. Jag ordnar det.

Han ignorerar mig och fumlar vidare. Jamie blåser på sina stela fingrar. När han börjar guppa på tårna för att hålla värmen stöter jag till Tylers ben med foten.

- Geniet? Dina gäster kommer snart.

- Lös problemet, snäser han och slänger åt mig järnstaven.

På mindre än en minut har jag knäckt kedjan. Till tack knuffar han in mig i dörrkarmen och försvinner över tröskeln. Jag kramar hårt om änden av bräckjärnet, men Jamie tar mig om handleden.

- Ajaj. Jag vet vad du tänker, sötnos.

Jag hivar iväg staven innan jag hinner ångra mig, och han ger mig ett blekt leende.

- Du kan ju utmana Tyler ikväll. Det blir svårt för honom att neka här.

- Varför skulle han säga nej till att slå sönder mig inför publik? Utan regler kan han göra vad fan han vill tills jag klappar ut.

- Bara ett förslag. Om du vinner lär du få rätt stor utdelning. Ingen väntar sig det.

- Undrar varför? säger jag och går före honom in med en säck i varje hand.

Korridorerna slingrar sig i ett mörkt virrvarr omkring en mindre arena. Innan Rainy Shallows blev en spökby anordnades idrottsarrangemang här varje helg. Nu är lokalen en spillra. Minst vartannat fönster är utslaget, och drivor av snö täcker golvet. Belysningen består av ett tiotal lyktor och ficklampor, vilket kryddar känslan av förfall.

Mitt på golvet har Tyler gultejpat konturerna av en boxningsring. Färgskalan innanför tejpen varierar från mörkbrun till klarare röd. När Jamie börjar sopa smetas det intorkade blodet runt i rosa snömodd.

Jag går bort med säckarna till Tyler. Han lastar upp spritdunkar på ett par gamla domarbord. Telefonen ringer i hans ficka, och han slänger en blick på Jamie innan han svarar.

- Ja?

Mannen i andra änden pratar länge. Tylers ansikte mörknar för varje sekund. Trots att han inte säger mycket fattar jag att något har gått åt helvete. Till slut lägger han på och vinkar mig närmare. Motvilligt lyder jag. Att komma inom räckhåll för honom är sällan en god idé.

- Ändrade planer, Hayes. Maddox dyker upp senare. Han och jag klarar av kvällen själva. Du och Jamie drar tillbaka till Noxwood.

- Varför?

Tyler gör en grimas.

- Boone Greyson kommer hit med ett par killar. Jag vill inte ha Jamie i närheten av honom. Inte dig heller, lägger han till efter några sekunders eftertanke.

Det suger till i magen, som om jag missat några steg nedför trappan. Boone Greyson är ökänd i de flesta skiftarkretsar; en flocklös galning som försörjer sig på att mörda för småpengar.

De mer färgglada ryktena omkring honom rör hans ovana att tvinga sig på människokvinnor och skiftarungar när han är uttråkad. Jag har aldrig sett honom, men det viskas att han är en blandning av vargskiftare och något annat.

Jamie sopar under ett av de trasiga fönstren. Han sjunger för sig själv, och snurrar sakta på stället. Med blicken på honom säger jag tonlöst:

- När kommer Greyson?

Skratt och mörka röster ekar i korridorerna utanför innan han hinner svara. En större grupp, av ljudet att döma. Minst tio personer, kanske fler.

- Satan, muttrar Tyler. Stanna här, Hayes.

Han stegar bort till sin bror och sliter åt sig kvasten. Jag hör inte vad han säger, men Jamie håller upp händerna i luften och släntrar bort till mig.

- Vad är det med honom? mumlar han med lätt höjda ögonbryn.

Tyler slungar kvasten i väggen.

- Ni två packar upp säckarna. Häll spriten i mindre flaskor, tabletterna under bordet. Och håll er för fan i det där hörnet.

Blod och Vatten🇸🇪Onde histórias criam vida. Descubra agora