Blaze:eh, hai Gopal! Apa kau buat kat sini?
Gopal:takde pape.. Saja nak jumpa korang hehehe..
Taufan:heh! Nak jumpa dengan korang apa! Dia datang nak jumpa dengan abang Solar, Hali, Ice dan Gempa lah!
Taufan tetiba mencelah.
Solar:kenapa macam dengar orang sebut nama aku?
Solar yang sedang berjalan di situ terdengar suara Gopal menyebut namanya. Semua terus memandang ke arah Solar.
Blaze:takde pape..
Gopal:kau abang diorang kan? Aku Gopal!
Solar:ohh.. Haha.. Aku Solar!
Kata Solar sambil membuat sedikit gaya tersendirinya.
Skip,
Keesokan harinya,Pukul 7.00 pagi di rumah tok Aba, TTM semasa itu sedang sibuk bersiap untuk ke sekolah.
Setelah bersiap, mereka pun turun untuk sarapan.
Gempa:ha Taufan, Blaze, Thorn! Meh sarapan..
Taufan:ok!
Mereka pun duduk bersarapan bersama Tok Aba, Gempa, Hali & Solar.
Semasa sedang bersarapan, Solar melihat ke arah adik adiknya dan perasan sorang yg takde.
Solar:mana Ice?
Blaze:mm.. Ntah..
Taufan:tidur lagi kot?
Hali:hmm... Ice tu kalau tak kejut, mesti tidur lagi lah tu..
Hali mencelah dan seolah olah sangat mengenali sikap Ice.
Gempa:korang tak kejut dia ke?
Blaze:kena ke?
Gempa:kenalah! Dia kan sekolah lagi.. Dah.. Blaze pergi kejutkan dia cepat.. Kang lambat!
Blaze:ok!
Blaze terus naik semula ke atas dan menuju ke arah bilik dimana Ice sedang tidur.
Blaze:woi! Ice! Bangun! Pegi sekolah!
Kejut Blaze sambil menggoyangkan badan Ice.
Ice:*mamai* ahh.. Apa pulak ni.. Kacau jelah aku nak tidur..
Ice yg masih lena, marah kepada Blaze kerana telah mengganggu tidurnya.
Blaze:woi! Bangunlah! Gempa suruh aku kejut kau.. Dahla kau sekolah harini!
Ice:apa? Sekolah? Taknaklah! Aku tak biasa sekolah kat sini.. Dah.. Kau blah sekarang! Hish! Kacau je..
Kata Ice lagi dan terus sambung tidur.
Blaze mula buntu. Dia tidak tahu macamana lagi untuk kejutkan Ice si pemalas tu.Setelah lama berfikir, akhirnya idea muncul dalam kepalanya. Dia pergi ke biliknya dan mengambil sebungkus tepung yang sudah berada dalam laci mejanya. Mungkin tepung itu digunakan olehnya untuk prank orang lain.
Dia menggunting bahagian atas plastik dan menuang sedikit tepung itu di atas telapak tangan Ice yg sedang tidur itu.Blaze:Ice.. Bangun Ice.. Bangun..
Blaze cuba berpura pura untuk kejutkan ice sambil menggoyang hidungnya.
Ice:hish.. Kau ni! Aku cakap jangan kacau..
Ice terhenti berkata kata apabila sedar yg serbuk putih atau tepung tadi terkena mukanya selepas menampar mukanya menggunakan tangan yg diletakkan tepung tadi.
Blaze:hahahahaha! Terkena! Tulah! Taknak bangun lagi! Ahahahaha!
Tertawa Blaze melihat Ice yg terkena pranknya.
Ice:Blaze.. Kau.. Ni.. *ternampak tepung di tangan blace*
Ice yg kelihatan marah ternampak plastik tepung yg dipegang Blaze. Dia mula berjalan mendekati Blaze dan merampas plastik itu.
Blaze:eh.. Woi! Bagi balik! Aku punyalah!
Ice:*senyum jahat* alah.. Kau kenakan aku boleh.. So, takkan aku takleh kenakan kau.. Ambik ni! *baling tepung*
Ice terus membaling tepung itu ke muka Blaze.
Ice:hahahaha!
Blaze:woi! Berani kau! Hish! *kejar Ice*
Lalu mereka terus bermain kejar kejar dengan seluruh baju dan muka dipenuhi tepung. Habis tepung terkena baju sekolah Blaze yg baru sahaja dipakainya tadi.
Mereka berlari sehingga sampai di meja makan. Orang yg duduk di meja makan, iaitu Gempa, Thorn, Taufan, Hali & Solar ternampak gelagat mereka. Tok Aba takde sebab dah keluar awal untuk ke kedainya.Ice:ha! Ambik ni! Ambik!
Ice pula masih membaling tepung ke arah Blaze.
Solar dan Hali memandang dengan muka krik². Thorn dan taufan tertawa melihat mereka.
Taufan:ahahahaha.. Korang dah kenapa do?
Thorn:tulah.. Hahahaga!
Tiba tiba..
Gempa:Blaze! Ice! Apa korang buat ni?! Kau Blaze! Aku suruh kau kejut Ice, apasal sampai main tepung macamni!
Marah Gempa melihat 2 adiknya yg sempat lagi bermain tepung dlm rumah.
Ice:err.. err.. Tepung ni Blaze punya.. Lagipun dia yg mula dulu tadi.. Ice pergi mandi dulu ya abang! *terus lari naik ke bilik*
Kata Ice teragak agak sambil menyerahkan plastik tepung yg masih tersisa dalamnya dan kemudian terus lari.
Blaze:hish.. Woi! Kau yg..
Tak sempat Blaze nak marah, Gempa dah menyampuk.
Gempa:ha sudah! Kau pergi tukar baju kau sekarang! Tengok! Dah penuh tepung dah!
Blaze terus melihat ke arah bajunya. Memang benar bajunya turut terlekat tepung. Blaze pun menggosok gosok bajunya untuk menepis tepung di bajunya.
Taufan:Gempa.. Kitorang nak kena pergi dah ni.. Takut lambat pulak..
Taufan meminta pada Gempa untuk pergi ke sekolah sekarang bersama Thorn.
Gempa:ha.. Korang pergilah dulu ya..
Taufan:okey abang! Assalamualaikum.
Gempa:waalaikumussalam..
Blaze:eh! Tunggulah aku! Aku nak pergi dengan korang!
Gempa:ah takde².. Sapa suruh kau main tepung dengan Ice tadi.. Diorang tu kena pergi sekarang.. Kang lambat pulak sampai sebab tunggu kau!
Blaze:alahh..
Sorry sebab lama tak update.. Takde idea..
Author: Btw korang jangan lupa vote dan komen k!
YOU ARE READING
Our Story (bbb)
MizahYep, author tahu ceritanya agak cringe 🗿 Klu nk baca, baca jelah 🗿 Malas nak tulis sinopsis 🗿