BAB 11

3.5K 414 43
                                    

"KAU marah aku ke sebab aku bawa kau balik tanpa berbincang?"

               "Mak yang suruh saya balik rumah awak. Habis tu takkan saya nak lawan cakap mak pula, kan?"

               Athar memandang wajah tegang Haura yang duduk bersebelahan dengannya sebelum pipi Haura dicubit. Haura mendesis akibat kejutan daripada Athar. Laju sahaja Haura mencubit lengan Athar yang ligat mencubit pipinya sehingga pedih. Athar ketawa melihat air muka Haura yang semakin tegang. Athar terhibur. Dia tahu, Haura protes kerana dibawa balik tanpa mereka berbincang telebih dahulu.

              "Sakitlah!"

              "Kalau aku tak buat macam tu sampai bila-bila kau diam tak nak bercakap," ujar Athar sambil mengusap kepala Haura yang berbalut dengan selendang. Benar kata Puan Suria. Haura boleh saja berbicara kalau dikeluarkan dari rumah orang tuanya. Isterinya itu benar-benar memerlukan suasana dan udara yang baharu.

              Buat seketika, suasana sepi. Haura hanya memandang sebuah rumah teres satu tingkat yang terpampang di hadapan matanya. Jadi, inilah rumah baharunya mulai hari ini. Tiba-tiba sahaja rasa sebu bertandang di lubuk hatinya. Teringat ketika dia dan keluarganya baharu berpindah ke sebuah rumah baru. Dialah yang paling teruja sekali. Namun kini semuanya sudah berubah. Kehilangan seorang ayah membuatkan Haura merasakan duniannya sudah tidak seceria seperti dahulu.

              "Tuan puteri nak makan apa hari ni? Hari ni tuan puteri duduk diam-diam je. Biar patik yang sediakan semuanya untuk tuan puteri," giat Athar untuk menghiburkan suasana.

                Haura memandang wajah Athar yang sedang tersenyum manis kepadaya. "Amin mana? Kenapa kita tak ambil Amin?"

               "Amin tu kalau boleh dia dah tak nak balik rumah ni dah. Kau jangan risaulah pasal Amin. Dia dah boleh selesakan diri dekat sana. Jangan kacau dia. Lagi pun, bolehlah kita berdua beramah mesra dalam rumah ni, betul tak? Inilah kali pertama kita berdua sahaja tanpa sesiapa. Aku dah tak nak buang masa jadi aku nak hargai masa aku dengan kau," ujar Athar seraya keluar dari kereta. Dia membuka bonet kereta mengambil dua buah bagasi.

              Kata-kata Athar serta merta membuatkan wajah Haura membahang panas. Tak semena-mena, jantungnya berdebar kencang. Seolah-olah ada makna sahaja di sebalik kata-kata suaminya itu. Namun, sedikit sebanyak usaha Athar untuk menyelamatkannya dari kesedihan membuatkan Haura senang hati. Meskipun kata-kaa Athar sering kasar namun ketenangannya membuatkan Haura rasa dilindungi. Nafas panjang ditarik lalu dihembuskan perlahan-lahan. Haura tidak mahu terus bersedih lagi. Dia perlu memberikan peluang kepada dirinya untuk teruskan hidup.

              "Maaflah kalau rumah aku berhabuk sikit. Dah dua minggu tak balik. Kau duduk dulu aku nak letak barang kat dalam bilik. Lepas tu, kita keluar pergi cari barang dapur. Okay?" ujar Athar sebaik sahaja mereka melangkah masuk ke dalam rumah.

               Pandangan Haura mula menerawang ke sekeliling rumah teres setingkat itu. Walaupun rumah itu lebih kecil berbanding rumah kedua orang tuanya, namun rumah itu masih tersusun rapi. Seolah-olah dia tidak mempercayai bahawa Athar yang bersikap baran dengan seorang adik istimewa bisa membuat sebuah rumah bersaiz kecil kelihatan kemas. Kemudian, Haura melangkah ke ruangan dapur pula. Lantainya kelihatan begitu licin tanpa sebarang minyak. Dalam diam dia memuji bahawa Athar memang rapi orangnya.

               "Maaflah kalau rumah aku ni kecil untuk kau. Ini saja yang aku mampu sediakan untuk kita. Tapi tak apa. Kalau kau nak rumah lagi besar, aku boleh kerja dengan lebih keras lagi dekat bengkel Hazrul tu supaya kau selesa," ujar Athar. Buat seketika, dia saling berpandangan dengan Haura. Tersimpul senyuman nipis di bibir Haura melihat riak wajah Athar yang kelihatan bersemangat.

BERIKAN AKU WAKTU (COMPLETED) ✔Where stories live. Discover now