Εισαγωγή

20 5 0
                                    

(Σημειώνεται πως ο συγγραφέας αναφέρεται στον εμφύλιο πόλεμο του 1946-9 )*

Δεν μπορεί να υπάρξει χειρότερο κακό από το να βλέπεις να σκοτώνονται αδέρφια με αδέρφια. Ο εμφύλιος πόλεμος φέρνει πάντοτε την καταστροφή.

Σαν να μην έφτανε και ο Παγκόσμιος με τα χρόνια της κατοχής με τους Ιταλούς και τους Γερμανούς, σαν να μην μας έφταναν οι πληγές και οι καταστροφές - μας χρειαζότανε και ο καταραμένος ο εμφύλιος...

Καμία από τις δυο παρατάξεις δεν έφταιγε. Το κακό ήρθε από τις ξένες δυνάμεις. Πλέον ,σε κάθε οικογένεια υπήρχανε υποστηρικτές διαφορετικών παρατάξεων... Αδέλφια με αδέλφια, πατεράδες με παιδιά - όλοι σκοτωνόταν για την καλοπέραση άλλων...

~ ~ ~

21 Νοεμβρίου 1948.

Ήτανε οι τελευταίες μέρες του καλοκαιριού και τον ουρανό τον σκέπαζαν μαύρα χειμωνιάτικα σύννεφα. Επικρατούσε απόλυτη ησυχία, μόνο σε ένα βουναλάκι του προφήτη Ηλία** άκουγες κάπου -κάπου τον αναστεναγμό του γκιόνη*** και το πένθιμο μοιρολόι της κουκουβάγιας. Μέσα στα αιωνόβια δένδρα της οξιάς αντηχούσε το λάλημα ενός άγριου κόκορα- λες και κάτι κακό πρόκειται να συμβεί. Στο βουνό ήτανε αμέτρητοι ΕΛΑΣίτες. Αντίθετα, το χωριό Βλάστη ήτανε εγκαταλελειμμένο, οι κάτοικοι διεσπαρμένοι στα γύρω χωριά της Πτολεμαΐδας, τα τότε λεγόμενα «Καλιάρια». Μόνο δύο γέροντες και μια μεσόκοπη γυναίκα έμειναν να φυλάγουν τα σπίτια τους.

Από τα Καλιάρια είχε ξεκινήσει ένας λόχος καταδρομών για να διώξει τους αντάρτες από την Βλάστη. Αφού ξεκινήσανε ,σύντομα φτάσανε στο ποτάμι Μιρηχο, γύρω στις 12 , την νύχτα της 21 Νοεμβρίου. Εκεί βρήκανε τον νερόμυλο του μπάρμπα-Αλέξη. Ξύπνησαν τον γέροντα, ο οποίος είχε κουρνιάσει σα μικρό παιδί στην είσοδο της πρόχειρης καλύβας που είχε και καθίσανε να ξεκουραστούν. Μετά από λίγο ο λοχαγός ρώτησε τον μπάρμπα-Αλέξη εάν ήτανε πολλοί αντάρτες στον Προφήτη Ηλία. Ο μπάρμπα-Αλέξης κούνησε το κεφάλι του και αναστέναξε: Παιδιά μου!!Τι κάνετε!! Χτυπιέστε αδέρφια με αδέρφια....

Γυρίστε πίσω, είναι πολλοί, θα σας κάνουν μεγάλη ζημιά !

Ο λοχαγός μάλωσε με έναν σκληρό χαρακτηρισμό τον γέροντα, για να μην πέσει το ηθικό του λόχου και έδωσε εντολή να προχωρήσουνε για τον Προφήτη Ηλία.

Τότε στην Βλάστη χρησιμοποιούσαν το εξής σύστημα: οι μπλατσιώτες αμολούσαν τα ζώα τους το βράδυ στο βουνό να βοσκήσουνε και το πρωί παγαίνανε να τα πάρουν, να τα πάνε στην δουλειά. Ένας στρατιώτης από την Βλάστη επειδή γνώριζε την περιοχή προχωρούσε μπροστά σαν ανιχνευτής, τον είδε το άλογό του και σαν να τον αναγνώρισε χλιμίντρισε δυνατά, σαν να του λέει «Που πας? Θα σκοτωθείς αυτού πέρα!» Με το χλιμίντρισμα αυτό του αλόγου ξεπετάχτηκε μια συναγωνίστρια του «Ελλάς» και βλέποντας μια σκιά μέσα στο σκοτάδι φώναξε δυνατά: Παιδιά!!Στα όπλα! Μας πιάσανε!!! Ξεσηκώθηκαν οι Ελασίτες ,πήραν όλοι τις θέσεις τους ,κι άρχισε ο χαλασμός. Οι σφαίρες έπεφταν σαν το χαλάζι ,άλλοι φώναζαν «αέρα!!Παιδιά τους πιάσαμε!!», άλλοι βογκούσαν χτυπημένοι, άλλοι αναστέναζαν .Αυτό το κακό κράτησε όλη νύχτα. Ο λόχος καταδρομών περίμενε ενίσχυση από την Πτολεμαΐδα, αλλά ενίσχυση δεν φάνηκε πουθενά. Για ποιο λόγο ; Είναι άγνωστο.

Αντί για ενίσχυση ήρθε αεροπορία, η οποία έκανε την μεγαλύτερη καταστροφή και στις δύο μεριές, Πετούσαν τα βλήματα χωρίς να ελέγχουν που τα έριχναν. Τα θύματα ήτανε 25 , τα ονόματα τους είναι μέχρι σήμερα γραμμένα στο μαρμάρινο ιερό που έγινε τώρα πρόσφατα , πριν από λίγα χρόνια. Όσο για τους Ελασίτες είναι άγνωστο πόσα παιδιά έπεσαν στη μάχη.

Μετά το τέλος της αιματηρής αυτής μάχης, το βουναλάκι του προφήτη Ηλία  στεκόταν βουβό, τα πουλιά όλα είχανε εξαφανιστεί . Κάπου - κάπου ακουγότανε καμιά κουκουβάγια θλιμμένη... ο αναστεναγμός του γκιόνη αντηχούσε στο βουνό με ένα παράπονο για μια τέτοια κατάληξη, ενώ ο αγριοκόκορας φώναξε κι αυτός σαν να ξεπροβοδούσε τα αδικοχαμένα παλικάρια από τις δυο παρατάξεις.

ελληνικός εμφύλιος πόλεμος ήταν ένας που διεξήχθη στην ανάμεσα στον κυβερνητικό και τις αντάρτικες δυνάμεις του του . Διήρκεσε από τον Μάρτιο του έως τον Αύγουστο του και είχε ως αποτέλεσμα την ήττα του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ). Ο Ελληνικός Εμφύλιος θεωρείται διεθνώς ως η πρώτη πράξη του στη μεταπολεμική ιστορία και ήταν η πολεμική σύγκρουση με τις μεγαλύτερες απώλειες που γνώρισε η χώρα από το 1830 έως σήμερα.

Παραδοσιακά σημείο έναρξης του Εμφυλίου Πολέμου θεωρείται η επίθεση ομάδας πρώην ανταρτών του υπό την ηγεσία του («Καπετάν Υψηλάντης») στο Σταθμό Χωροφυλακής την νύχτα της 30ής Μαρτίου 1946, παραμονή των εκλογών με σκοπό την απελευθέρωση ΕΛΑΣιτών και ΕΑΜιτών κρατουμένων. Η επίθεση θεωρήθηκε απάντηση στις οι πολίτες που ανήκαν στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ μετά τη και ήταν προσωπική εντολή του Γραμματέα του ΚΚΕ [].

(Παρμένο από τη Βικιπαίδεια)

**Στα και κάτω ακριβώς από τη σκιά του Άσκιου όρους εκτείνεται ο κατάφυτος λόφος του Προφήτη Ηλία, ο λόφος του Αη – λιά για τους ντόπιους. Όπως συνηθίζεται σε όλη την επικράτεια έτσι και στη Βλάστη ο Προφήτης Ηλίας κτίστηκε πάνω σε ύψωμα, σε ένα μοναδικού κάλλους ξέφωτο στην κορυφή του λόφου. (Vlasti.gr)

*** ο Γκιόνης

*** ο Γκιόνης

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Το στερνοπαίδι της Κυρά- ΦανήςWhere stories live. Discover now