14.

3 0 0
                                    

originele versie: https://www.wattpad.com/story/200711885-bedlam


We waren al veertig minuten onderweg. De eerste helft van onze zit spendeerden we vol vreugde omdat we het warenhuis verlieten dat de meeste van onze problemen veroorzaakte. De rest van de rit was gespendeerd in stilte uit het gebroken raam kijken, opnemend wat er met onze stad is gebeurd. Sinds onze laatste excursie had de omgeving nog meer achteruitgegaan. In het contrast met de extra vuilnis en schade, was het enige dat leek te verdwijnen het aantal lichamen op de grond. De spookachtige gedachte dat ze nu gereanimeerd waren, ronddwalend in de stad als Morts.

Het was geen rechte baan in de stad. Ontelbare keren moesten we omkeren doordat we vastliepen door verlaten auto's op de weg. We wisten niet waar we zouden eindigen, maar we besloten richting de grens van de staat de rijden, voor zover de benzine tank dat toeliet. Wanneer we leeg waren, zouden we een kamp opzetten en dan doorgaan als we voorbereid waren voor een volgende tocht. Vooruitgang was vooruitgang.

Ik probeerde mijn angst onder controle te houden, genietend van de rustige rit voor zover ik kon. Riley rustte haar hoofd tegen de deur, haar ogen gesloten met de wind die haar wangen begraasd. Ik voelde mezelf wegdromen, terugdenkend aan een gelijkaardig beeld van de zomer waar we begonnen te daten. Een trip naar het strand. Ik plaatste liefdevol mijn hand op de achterkant van haar nek. Haar ogen gingen langzaam open en ze keek me aan.

"Gaat het met je?" vroeg ik stil.

"Ja...gewoon aan het nadenken."

Ik heb altijd al door haar kunnen kijken. Haar blik hield zoveel verlies vast.

Ik verhief mijn toon iets zekerder. "Ik ben er nog steeds."

Alsof, zij ook wist dat ik altijd door haar kon kijken, zei ze. "Ik weet het." met een lach.

Een zachte ping onderbrak ons moment.

"Verdomme, we zijn bijna leeg," kwam Otto.

"Nee toch!" spatte ik uit.

"Hey, het is niet mijn schuld."

"Sorry, ik weet het. Het voelt gewoon alsof we nog maar juist vetrokken zijn. Damn..." zei ik verslagen.

Ik keek uit het raam naar we waar hoogstwaarschijnlijk onderdak zouden zoeken. Het was een omgeving die ik herkende. Mijn vader bracht me hier vroeger naar de jachthaven. Een mengeling van nostalgie en verdriet kwam in me op. 

Gelukkig viel de auto uiteindelijk in panne in Oceana Point, een strook van klassieke hoge gebouwen bij het water. Deze buurt was ooit een gewild toeristisch centrum. Kantoor gebouwen en hotels hier die teruggingen tot aan de jaren 1940, maar de charme die het ooit had was verdwenen. Nu was het allemaal spookachtig en vervaagd. Ondanks het onwelkom gevoel hier, kwam niets in de buurt van het ongemak die het warenhuis had. Na het zien van de kust die veilig was, stapten we uit de auto en we stonden in het midden van de staat om de omgeving te evalueren.

"Gebouwen gebouwen overal, geen thuis in zicht," dreunde ik.

We hadden vertrokken op zoek naar een beter situatie, beter onderdak, maar nu waren de keuzes overweldigend.

"Wel, de meeste gebouwen lijken zakelijk. Ik denk dat de hotels dichter bij het water zijn," zei Dustin terwijl hij de koffer opende.

We namen onze minimale bezittingen en gingen richting de pier dichtbij.

Terwijl we waakzaam slenterden passeerden we gebroken winkelramen. Ze waren natuurlijk al ontruimd van alle nuttige spullen. Even later arriveerden we bij de voorkant van een groot historisch gebouw bij de jachthaven. Het teken op de gevel las Don Lux Hotel, een naam dat goed paste bij de tijdloze architectuur. In het koraalroze geschilderd met een lange oprit die leidde tot de grote eikenhouten toegang deuren.

BEDLAM (Nederlandse vertaling)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu