Part 2(BulMik)

1.1K 83 55
                                    

Mika:Mak cakap betul ii ah.Jangan main ii..
P.Nadia:Mak cakap betul ii lah ni.Takkan ah nak tipu bab ni.Tu pun ayah kamu yg suruh kamu kahwin.Biar berdikari sikit.
Mika:Tapi mak entah mamat mana mak suruh kahwin ngan mika.Dengan mika tak kenal lagi.Entah ii dia dah guna ii kan mak dan ayah tak..
P.Nadia:Mika apa cakap camtu?Dia anak kawan ayah tau.Jangan nak buruk sangka ngan orang boleh tak?Lagipun kamu memamg kenal sngt ngan dia.Dulu korg selalu main bersama-sama dekat padang tu.Siap berpegang-tangan lagi.Takde ii kamu kena kahwin jugak.Mak taknak dengar apa ii alasan lagi dari mulut kamu.Kalau mak dengar mak kahwinkan kamu dengan duda anak empat nak tak?
Mata mika membulat lalu menggeleng.Euu sape yang nak kahwin ngan 'bekas' orang.
Mika:Huh sape nama dia mak?
P.Nadia:Tak silap mak azidhan.
Mika:Mamat mana ah mak aku ambil ni?*dalam hati*
Dia terus melangkah naik ke biliknya.'A..Aku minta maaf bulat.'





Bulat:Bulat taknak!!
E.Wan:Bulat jangan melawan.Ayah tengah sakit ni bulat jangan nak keras kepala.Kami dah berbincang dan atur majlis kamu ngan anak kawan ayah.Mana ayah nak letak muka bila majlis tu dibatalkan.Cubalah faham perasaan mak dan ayah.
Bulat:Habistu perasaan bulat mak dan ayah taknak faham?
P.Yan:Bulat ni untuk kebaikan kamu jugak.
Bulat:Hahaha untuk kebaikan bulat?Ntah ii mak ambil minah gedik kan.Euu taknak ah bulat.
P.Yan:Takkanlah mak nak kamu kahwin ngan minah gedik.Kamu kenal dia bulat.Dulu kemana kamu pergi mesti bersama-sama.Makan,jalan ii main.Mesti berganding.Macam belangkas.Kata lain,dimana ada kamu mesti ada dia.
Bulat menghela nafas yang berat.
Bulat:Nama dia apa?
E.Wan:Casandra.
Dahi bulat berkerut.Dengar nama pun macam gedik semacam.Meremang bulu roma woah..
Bulat:Minah mana mak dan ayah ambil ni?
P.Yan:Ya allah budak ni.Dah kata anak kwan ayah taknak percaya.Kamu mesti menyesal bila face to face dengan dia nanti.
Bulat terus meminta diri untuk ke tandas hospital.'Im sorry mik'.

••••••••••••••••••••

Mika:Morning ayah,mak.
P.Nadia:Ye dah bangun kamu?
Mika mengangguk.Dah mak nampak dia berjalan takkan belum bangun.Takkan ah mengigau en.
P.Nadia menyapukan jem di roti lalu memberi mika.
Mika:Saya takde selera lah mak.Thanks.
P.Nadia:Mika jangan nak mengada.Jangan sebab keputusan kami kamu terus mogok makan.Makan roti ni cepat.
Mika terus kalut mencapai roti di tangan maknya.
E.Haziq:Owh ya esok kita nak jumpa bakal suami kamu tu..

Pfftt*tersembur air mika baru minum*(chem pinjam ayat😂)
Mika:Huwhat?!!!
P.Nadia dan E.Haziq terkejut..
P.Nadia:Ish kamu ni.Tak senonohlah!!*pukul lengan mika*
Mika melap mulutnya dengan tisu.
Mika:What?!!
E.Haziq:Ayah kata esok kita nak jumpa irfan.So jangan buat perangai faham?
Mika mengangguk bosan.Haih nak jumpa dia pulak.Entah macam manalah muka dia.Takpelah kalau bakal suami dia bulat kalau tu memang dia percepatkan tarikh pertunangan😂Erm terfikir pasal bulat apalah dia buat?Dia dah balik ke eh?Jujur aku kata aku rinfu ah ngan dia.

P.Nadia:Mika,mika.Kamu ok tak?
P.Nadia menggawang-gawangkan tangannya di depan muka mika.Mika tersedar.
Mika:Huh mak kata apa?
P.Nadia:Haih kamu ni.Mak kata kamu ok ke?
Mika mengangguk.
E.Haziq:Ingat esok ya.Jangan pura ii lupa.Kalau tak ayah siram kamu ngan sebaldi air.
Mika:Ye ayah.Mika ingat..

Bulat yang sedang menyuap ayahnya bubur menoleh bila maknya bersuara.
P.Yan:Bulat esok kita akan ada tetamu..So jaga perangai.
Bulat:Hah orang nak lawat ayah ke?Boleh je.
P.Yan:Bukanlah.Bakal isteri kamu,casandra so jaga adab ya.
Bulat mengangguk bosan.P.Yan memandang suaminya yg menunggu suapan anaknya.
Bulat:Sedap tak ayah?
E.Ewan:Erm sedap..Pandai en mak kamu masak.
P.Yan tersenyum.Bulat hanya mendiamkan dirinya.

(Keesokan harinya..)

P.Yan:Bulat kamu dah siap ke belum tu?
Dia mengetuk pintu bilik anaknya.Memandangkan hari ni hari last suaminya di wad so suaminya dibenarkan pulang.Tapi masih memerlukan rehat yg secukupnya.

Fall in love M.A.T.A 2(complete)Where stories live. Discover now