Fara terjaga dari tidurnya yang nyenyak. Dia meraba meja sisinya untuk mencari jam loceng.
Jarum menunjukkan tepat jam 9 pagi. Fara menggosok kedua belah matanya. Memandangkan hari ini merupakan hari sabtu, dia tidak perlu bergegas ke sekolah.
"Ahhh. I'm hungryyy." Kata Fara seorang diri. Tempat tidurnya dikemas. Laptop disisi katil diambil dan Fara terus layari blog rasminya itu.
"OMG! Akim Farish ajak GRMJ lepak!?"
"Akim Farish! I love your vids and your vines!"
"I SHIP! Who else ship GRMJ and Akim Farish?"
Mata Fara membulat. Jarinya laju men'scroll' komen-komen yang ditinggalkan pembaca.
"Oh My God. Who the heck is he?! Famous sangat ke?" Fara tertanya-tanya. Fara membuka youtube dan terus menaip nama lelaki tersebut.
"Akim Farish." Sebut Fara, sambil menaip.
"Oh. He has his own channel." Kata Fara sambil membelek video-video Akim Farish. Akhirnya Fara berhenti pada satu video yang bertajuk, 'Why playgirl becomes a playgirl at the first place.'
"This looks interesting." Kata Fara dan terus menekan butang play.
"Hai and assalamualaikum. Its me again, your boy, Akim Farish." Video mula dimainkan.
"Oh. Well, he is quiet cute..." Komen Fara, mata masih tertumpu pada laptopnya.
"So here it is, I keluar lepak dengan my friend. He just went through a break up. And he's ex is actually a playgirl." Video masih bermain. Fara masih fokus pada video.
"So thats why I decided to make this video as a dedication to all of the playgirl dekat Malaysia. Hahahaha." Akim Farish meneruskan topiknya.
"To me , why seorang perempuan tu jadi playgirl is because...One, dia perasan cantik. Two, dia perasan cantik. And three, dia perasan cantik." Akim Farish berkata dalam video tersebut sambil membuat gaya menggunakan tangannya.
"What. The. Fuck. That is so not true. Ikut sedap mulut dia je cakap macam tu!" Komen Fara, marah.
"So girls kat luar sana. Opps, I mean playgirls, stop lah because you're not that pretty , tak perlu nak perasan sangat and please...Hargai orang yang betul-betul sayang awak. Cause maybe, its true love, after all."
"Omg. There is no such thing as true love, for god sake. Why do people watch this kind of videos? Dia langsung tak faham perempuan and still nak buat video macam ni? Ughh. This is just a waste of time." Kata Fara sambil menamatkan video tersebut lalu mematikan laptopnya.
Fara meletakkan laptopnya diatas meja belajar dan terus menggapai tuala. Kakinya melangkah ke bilik mandi.
........................................................................
"Hey Luke...Are you free?"
"Hey Elena. Umm. Depends. When you wanna meet?"
"Are you free , like right now? Damn, I'm hungry. Craving for a cheese burger. "
"Hahaha, let's meet up at McDonould in 15 minutes."
"Alrighty, see ya there."
Perbualan tamat disitu. Fara Elena dan Luke O'Connor. Bersahabat sejak hari pertama Fara menjejakkan kakinya di USA. Luke yang tua lebih 2 tahun daripada Fara telah menamatkan pelajarannya di High School dan kini sedang belajar di Universiti berdekatan dengan rumah dan sekolah lamanya.
Luke juga adalah salah satu sebab kenapa Fara berat hati untuk pindah ke Malaysia. Luke O'Connor sudah dianggap sebagai abangnya sendiri. Dan Fara semestinya tidak mahu kehilangan seseorang yang begitu penting dalam hidupnya.
Fara melihat dirinya di depan cermin. Leggings hitam , tank top putih dan rambutnya yang keperangan diikat secara 'messy bun'.
Fara membelek mukanya. Hidung mancung , Fara warisi dari ayahnya. Matanya yang berwarna hijau pula sama seperti mata ibunya.
"Mummy, Daddy. I miss you." Kata Fara seorang diri. Jauh ke dalam hati Fara, dia sebenarnya menginginkan keluarga yang bahagia, yang sentiasa dapat meluangkan waktu bersama.
Fara berhenti dari lamunan. Beg tangannya segera dicapai. Kunci kereta dikeluarkan dan Fara terus keluar dari apartmen dan menuju ke parking kereta.
Setelah tibanya Fara di McDonald yang merupakan tempat rasmi Luke dan Fara 'melepak', Fara terus melangkah masuk sambil matanya memandang keliling restoran tersebut, mencari gerangan Luke.
"Elena! Over here!" Jerit Luke, dari hujung restoran.
Mata Fara tertumpu pada Luke. Rambut Luke yang 'blond' dan matanya yang biru. Badannya yang sederhana besar. Tidak begitu 'sado', just nice. Luke memakai baju kemeja dan lengan bajunya dilipat hingga ke siku serta seluar jeans hitamnya.
Kaki Fara pantas berjalan ke arah tempat duduk tersebut dengan wajah yang gembira. Fara mengambil tempat duduk di hadapan Luke.
"Hey Lukeyyy."
"You seriously have to stop calling me that."
"What? I thought you like it tho."
"Whatever. So here is your cheese burger."
"Thank youuuu."
Tanpa banyak bicara lagi, Fara terus membuka bungkusan dan burger tersebut terus disumbat ke dalam mulut.
Luke tergelak kecil sebelum turut membuka bungkusan burger nya dan menjamah dengan penuh berselera.
"Oh yeahh. I have good news and bad news. Which one should I tell first?" Kata Fara, masih mengunyah burger dengan mulut yang penuh.
"I could need a little good news now. So yeahh, good news first." Balas Luke sambil memandang bibir Fara yang terdapat sedikit sos ditepinya.
" Well, good news is, I'm not going to boss you around anymore. Hahahaha." Ucap Fara , cuba untuk berlawak. Walau hakikatnya, kesedihan dalam diri Fara bagai tidak dapat ditahan lagi.
"What do you mean?" Tanya Luke. Dia dapat mengesan reaksi muka Fara.
"Luke..." ucap Fara perlahan. Burger yang dikunyah dalam mulut segera ditelan bagi memudahkannya untuk bercakap.
Luke mendiamkan diri, membenarkan Fara meneruskan ayatnya yang tergantung.
" The bad news is, well... I'm not gonna be livin here anymore. I'm going to Malaysia, next week."
"Wait, what? You're going for a holiday at Malaysia. Is that it?" Tanya Luke. Tangannya menyentuh lembut bibir Fara, mengelap sisa sos.
"No. I'm going to live there. I'm going to a college or universiti at Malaysia. And I am also going to help my parents with their bussiness and stuff." Terang Fara.
"When are you coming back here, at Texas?" Tanya Luke lagi.
"I don't know. Maybe , never.."
YOU ARE READING
Gadis Ros Merah Jambu
Teen FictionGadis Ros Merah Jambu (GRMJ) a.k.a nama sebenarnya; Fara Elena iaitu seorang blogger misteri terkenal di Malaysia yang menetap selama 10 tahun di USA, Texas terpaksa berpindah ke tanah airnya atas urusan dan kehendak keluarga. Bertemu pula dengan 'h...