"Never?"
"I don't know..."
"Why...."
"Look, I don't wanna go and leave all my friends, mama, papa and especially you. But I have to. "
"So this is your last week, here at Texas, huh?"
"I guess so..."
"And you're not going to do anything about it?!?! You're just gonna go and never come back. Is that it?"
"Luke! If I go, I'll get to see my parents more often, okay?! Thats why I have to go. I just have to."
"Oh.."
" Sorry, I yelled.."
"No. Its totally fine. I understand ya. Umm..catch up with ya some other time. I got to go."
"What? Why so sudden?"
"Bye babe." Luke bangun dari tempat duduknya, berdiri di hadapan Fara dan mencium lembut kepala Fara sebelum berlalu pergi.
Fara duduk seorang diri, membisu. Cuba menahan air matanya daripada terus mengalir.
"Your parents is gonna be living with you in Malaysia."
"What? They are? Really?"
"Yes, Elena."
Perbualannya bersama nenek dan atoknya yang digelar 'mama' dan 'papa' berlegar-legar di ruang fikiran Fara.
Kringgg Kringg
Iphone Fara berdering. Fara mengeluarkannya dari beg dan meilhat nama yang tertera di skrin.
'Mama'
Fara terus menyambungkan talian.
"Yes, Mama?"
"Where are you?"
"Umm, I'm having breakfast at McDonoulds. Why, Mama?"
"Nahh. I'm just checking up with ya. Makesure you do your studies for your final exams."
"You know I will, Mama."
Talian dimatikan. Setelah menghabiskan burger nya, Fara terus berlalu, pulang ke apartmennya.
Sampai sahaja di tempat parking kereta, Iphone Fara sekali lagi berbunyi, menandakan ada mesej yang baru masuk.
"Elena, are you coming to the library for bio?" - Lily.
"Sorry, I'm going to study on my own now. Thanks, Lily. I'll see ya at school."- Fara Elena.
Pintu apartmen segera dibuka. Begnya dicampak ke katil. Fara terus menuju ke bilik belajarnya. Buku-buku rujukan segera dikeluarkan, dan Fara fokus mengulangkaji pelajarannya. Dan begitu lah juga aktiviti Fara pada keesokan harinya.
Fara hanya fokus pada buku dan pelajarannya. Dia tidak keluar ke 'party-party' seperti kebiasaannya. Blog GRMJnya juga tidak diupdate.
"Arghhh. I'm tired as fuck. Huwarghhh" Fara menguap, sebelum menutup buku rujukannya dan menyusun rapi di rak buku. Dia memandang jam di dinding. Jarum menunjukkan tepat jam 9 malam.
Esok merupakan hari isnin. Bermulanya minggu peperiksaan. Dan setelah itu, Fara akan bertolak ke Malaysia. Perasaan sedih dan gembira bercampur-aduk di dalam hati Fara.
Sedih kerana terpaksa meninggalkan kehidupannya di USA disamping orang-orang tersayang.
Gembira kerana tidak lama lagi, Fara akan dapat merasakan kasih sayang seorang ibu dan seorang bapa yang diimpikan selama ini. Fara akan dapat merasa kelengkapan sebuah keluarga.
Fara memandang iphonenya. Sunyi. Sepi. Tiada sebarang mesej dan berita dari Luke. Lelaki itu bagai menyepi setelah diberitahu mengenai berita perpindahannya ke Malaysia.
Sebarang panggilan tidak diangkat. Semua mesej yang dihantar Fara, langsung tidak dijawabnya.
"Maybe he's busy..." Kata Fara seorang diri, cuba memujuk dirinya sendiri.
Dan tiba-tiba...
"Kringgg. Kringgg."
Fara membaca nama yang tertera.
'Lukey'
"Speak of the devil!" Jerit Fara, teruja sebelum menjawab panggilan.
"Luke! Where the hell have you been? Why didn't you answer any of my calls?"
"Elena. I'll pick you up tomorrow after school. We're going somewhere. Wear something comfortable."
"Wow. Hold your horses. Where are we going? And just in case you didn't know, I have exams going on this week. And its biology paper the day after tomorrow."
"Duhhh, Elena. I know you'll score that exam without even doing any revision. I'll see ya tomorrow. Bye babe."
"No Luke. Wait..." Jawab Fara. Namun talian telah pun dimatikan.
"God. Seriously?" Kata Fara seorang diri. Nombor Luke segera didail kembali. Fara merenung iphonenya lama.
"Arghh. Nevermind." Niatnya itu dibatalkan. Iphonenya disimpan dalam poket seluarnya. Fara mencapai laptopnya dan berlalu ke bilik tidurnya.
Dia mengambil tempat diatas katil sebelum menghidupkan laptopnya. Blog gadis ros merah jambu terus dibuka.
Setelah 2 hari tidak dibuka, bertambah readers serta komen-komen di blog Fara.
Fara membuka 'page' baru bagi meng'update' blognya. Hari ini, Fara hanya akan bercerita mengenai fesyen-fesyen yang hendak dipromot. Gambar seluar dan baju yang dipakai, di'upload' tanpa sedikit pun mendedahkan identitinya.
Fara meletakkan jenama pakaian yang dipromot, harga dan link bagi laman web rasmi untuk mendapatkan pakaian tersebut secara online.
Setelah selesai meng'update' blognya, Fara bergerak ke bilik yang memang khas untuk pakaian-pakaiannya, kasut, alat solek, dan perhiasan.
Dia membuka suis lampu sebelum bergerak ke arah almari yang telah diasingkan antara Dress, T-shirt, Casual, Tank top dan sebagainya.
"What am I going to wear for tomorrow..."
Setelah setengah jam memilih , akhirnya Fara membawa keluar sepasang blouse v-neck shirt Rayon fabric ultra-thin berwarna biru muda bersama sepasang seluar jeans short dan kasut canvas berwarna hitam.
Fara menggantung pakaiannya di dalam bilik tidur dan terus berlalu ke bilik air sebelum tertidur lena diatas katil empuknya.
............................................
Author's note:
I know, it has been very boring dari bab1 hingga ke bab4. Will be much better for the next bab and the time when Fara and Akim jumpa. I hope so.
Xoxo,
-SMiracle
YOU ARE READING
Gadis Ros Merah Jambu
Genç KurguGadis Ros Merah Jambu (GRMJ) a.k.a nama sebenarnya; Fara Elena iaitu seorang blogger misteri terkenal di Malaysia yang menetap selama 10 tahun di USA, Texas terpaksa berpindah ke tanah airnya atas urusan dan kehendak keluarga. Bertemu pula dengan 'h...