Bab 29

1K 68 22
                                    

" We are so dead." Kata Fara ketika mereka sedang berada di dalam teksi menuju pulang ke rumah.

" Mummy kau tak garang pun lah , don't worry. " Akim cuba menenangkan Fara meskipun dia sendiri tidak pasti dengan apa yang diperkatakan.

" Tak garang? Yeah sure." Fara mengalihkan pandangan ke luar tingkap, memerhati langit yang sudah gelap, mana taknya, jam telahpun menunjukkan tepat pukul 10 malam.

Mereka seharusnya pulang untuk makan malam bersama, seperti yang telah ditetapkan Puan Julie.

Mereka leka berseronok, leka bergembira, leka dengan masing-masing, leka dengan perasaan janggal yang hadir. Perasaan yang masih tidak boleh ditafsir. Kesimpulannya, LEKA.

And this is the price they have to pay for being LEKA.

" My order was simple. Be home for dinner. And you two tak boleh nak patuhi arahan semudah itu?"

" Mummy, its late already. Boleh tak bebel semua ni esok je? Atleast they're home and safe." Salwa cuba memujuk mummynya. Meskipun hatinya remuk bila mendapat tahu Akim hilang kerana keluar dengan kembarnya sampai lewat malam, tapi dia lega sekurangnya Akim selamat.

" Have you eaten yet?" Tanya Salwa pada Akim.

" No, no dinner for both of you. Go to your room. You too Salwa. Tomorrow is an important day. I don't want any of this to happen again." Tegas Puan Julie pada ketiga mereka sebelum melangkah ke biliknya.

Setelah sudah pasti bahawa Puan Julie sudah masuk ke bilik, kedua Fara dan Akim melepaskan tawa masing-masing.

" Your face was priceless! " Kata Akim pada Fara sambil masih mencuba menahan tawanya.

" You should have seen yours! My mummy tak garang you said?" Balas Fara diiringi tawa yang masih berbisa.

" Ehem." Sampuk Salwa yang masih berada disitu.

" Oh, sorry. We forgot you were there. Dah makan? Hows check up?" Akim mengalihkan perhatiannya pada Salwa.

" Mummy told me that you were coming to the hospital. We waited. I waited for you. But I guess you were too busy with her." Salwa membetulkan kedudukannya, dia berdiri tegak sambil menyilangkan kedua tangannya di hadapan Akim.

" No...I told puan sri that I was going to the funfair with Fara."

" And you had to go when I was having the appointment with the doctor! You should have been there for me! Plus, who the hell on the whole wide world goes to a date with his girlfriend's own twin?"

" Salwa, we've been through this. We are nothing. Theres no we. You and me, you're not my girlfriend."

" Akim." Kini giliran Fara pula menyampuk.

Kedua mereka mengalihlan tumpuan pada Fara yang sedari tadi mendengar.

" Jangan masuk campur. Or are you happy now? You came to my house out of nowhere, and suddenly my parents is your parents. And now, kau nak rampas him from me too?"

" Salwa!" Marah Akim.

" Is that what you think I've been doing all this while? Rampas mummy and daddy from you?" Tanya Fara, perlahan.

" Its not what I think, its exactly what you're doing." Balas Salwa sambil bergerak ke arah Fara agar matanya mampu sebaris dengan mata kembarnya. Biar Fara lihat betapa bencinya dia melalui matanya. Biar matanya menafsirkan perasaan lukanya.

" For 10 years, I have been dying to actually hold my parents. For 10 years, I kept dreaming of what its like to feel their presence. Me? Rampas mummy and daddy?" Mata Fara mula bergenang, namun tidak sekalipun dialihkan daripada memandang mata kembarnya.

Gadis Ros Merah JambuWhere stories live. Discover now