#الفصل_السادس
#قلوب_متمردهلم يكمل باقي حديثه بل وقف أمام باب الغرقه بصدمه وزهول مما رأه فكانت جالسه علي الفراش واضعة قدمها أمام صدرها تنظر للحديقه بشرود من خلف زجاج شرفتها صامته لا تتحدث
تطالعها بهدوء وأستغراب من حالتها فلأول مره منذ أن عرفها لم يرها بتلك الحاله أطلق تنهيده عاليه وسار للداخل بهدوء وقف بجوارها قائله بنبره خشنه..." زينه يازينه"تطالعته بهدوء قائله.... "نعم"
صدمه رد فعلها فهو كان معتقد أن تثور عليه كما تفعل دائما جذب المقعد من أمام المرأه جلس علية أمامها ظل يتطلعها لوقت دام طويلا أطلق زفيرٱ عاليا قائلا بهدوء..." مالك يازينه"صدمت زينه من حديثه تطالعته بزهول تبحلق به قائله بنبره ساخره... "غريبه أول مره من يوم ماعرفتك تسألني مالك لدرجه إني فكرت انك نسيت إني بشر زي أي حد"
غمض عيناه قليلأ لكي يستجمع قوته مره أخري حتي لا يؤثر به حديثها عاد لجديته وقسوته مره أخري قائلا..." انتي ازاي تخرجي من غير أذني"
رمقته بضحكه ساخره قائله... "ايه هتفضل حبسني في سجنك لحد أمته هفضل عايشه تحت رحمتك لأمته أنا لما كنت عايشه معاك وبطيعك زي ماقولتلك قبل كده فاكنت بعمل اللي ربنا أمرني بيه بس كل واحد مننا عنده طاقه تحمل كنت عايشه مزلوله تحت رحمتك علي أمل يوم ربنا يهديك بس خلاص مبقاش ينفع أنتهت لحد هنا"
تبدلت ملامحه للغضب وتلونت عيناه بالون الٱحمر الداكن جذبها من ذراعها بقوه كادت أن تسقط من علي الفراش أردف من بين أسنانه بنبره جعلت جسدها ينتفض تحت يده...
"مش انتي اللي تقرري أمته تنهي أنا اللي قرر وقت مزهق منك هرميكي مش عدي المنشاوي اللي واحده تمشي كلها عليه"
دفشته بكل قوتها ليبتعد عنها كاد أن يسقط من علي المقعد لكن أمسك بالكمود قبل أن يسقط قفزت من علي الفراش وقفت أمامه قائلا بصراخ...
"كل دا ومزهقتش كل دا ومكفكاش سنه كامله عايشه في زل وقهر وساكته مش عشانك"
أكملت بضعف وقله حيله...
" عشان خاطر ماما خايفه عليها عماله أخبي وجعي جوايا لحد مابقه نزيف جوايا مبيخلصسش تعبت منك ومن قرقفك ومن قسوتك وجبروتك قرفت من حياتك ومن عيشتك الزفت و"جاءت لتكمل قطعها بصفعه قويه أغمضت عيناها بألم داخلي أكثر من الألم الجسدي أردف بتحذريه قائلا...
" العيشه اللي مش عجباكي دي وبتطبتري عليها ملايين غيرك يتمنو بس يعشوها وأول وأخر مره أسمع الكلام دا فيها رقبتك يازينه"
صرخت به قائله..." تغور العيشه الزفت دي كلها مش عاوزاها"
أجاب بصوت كالرعد.... "مش بمزاجك ومره تانيه لو خرجتي من غير ماأعرف هكسرلك رجليكي يلا خلينا نمشي"