'Je hebt de keuze uit deze mantel, die ik droeg tijdens mijn inhuldiging, of een nieuwe mantel. Wat lijkt je het beste?' vraagt zijn vader en Severus bekijkt de mantel van zijn vader. 'Ik vrees dat hij wel wat vermaakt moet worden, ik ben wel wat langer' peinst Severus. 'Dat kan natuurlijk, geen probleem'. Hij knikt en laat de mantel door zijn slanke vingers gaan. 'De symboliek is mooi maar ik denk dat ik een nieuwe mantel beter zou vinden' zegt hij dan en zijn vader knikt begrijpend. 'Geen probleem, dan doen we dat. Madame Mallekin, wilt u uw ontwerpen laten zien?' Severus kijkt naar de gedrongen heks die naar voren komt, een kleine buiging geeft en dan haar schetsen laat zien. Hij kijkt ernaar maar geen één heeft zijn goedkeuring, totdat zijn oog valt op een rode mantel die langzaam verkleurt in zwart. 'Deze lijkt me wel wat' zegt hij en hij hoort de heks wat grinniken. 'Speciaal voor u gemaakt, ik had al zo'n vermoeden dat u dit wel iets vond'. Hij knikt en zijn vader bekijkt de schets ook uitvoerig. 'Ja, dit ziet er goed uit. Wanneer heeft u hem klaar?' De gedrongen heks slaat haar schetsboek dicht en glimlacht vriendelijk. 'Als ik doorwerk, over 3 dagen'. Severus knikt even. 'Als u klaar bent, mag u hem langsbrengen. Dan kan hij vast aan het gewicht van de mantel wennen' zegt Albus en de gedrongen heks knikt. 'Had u nog speciale tekens erop gewild? Uw vader had een gouden leeuw en een Feniks op zijn mantel'. Severus fronst en bekijkt de mantel van zijn vader nog eens goed. Dan ziet hij wat de heks bedoelt en hij knikt. 'Ik zou graag een slang en een lelie erop willen'. De heks fronst maar knikt dan. 'Dat kan' zegt ze en hij knikt dankbaar. 'Bedankt Madame Mallekin' zegt zijn vader en als zijn vader weg loopt, volgt hij stilletjes.
'Dit is de kroon die je op zal krijgen'. Severus staart even naar de gouden kroon met diademen en robijnen die bewaard wordt in een kluis. 'Hij weegt ongeveer 2,2 kilo en je moet hem perfect kunnen dragen op de kroning dus vanaf nu krijg je hem regelmatig op, zodat je eraan kan wennen'. Severus slikt even en knikt. Zijn vader pakt de kroon voorzichtig op en Severus ziet de parels glanzen in het licht. 'Je hoofd iets buigen Sev, niet teveel'. Severus buigt iets zijn hoofd en zijn vader zet de kroon op. 'Zo' mompelt hij als de kroon op zijn hoofd zit. 'Heel goed. Kijk voorzichtig naar mij en hou je hoofd recht'. Severus doet wat zijn vader zegt en hij kijkt dan naar zijn vader. 'Wie had dit ooit gedacht Sev? Hij staat je fantastisch, als een echte koning' zegt zijn vader wat ontroerd en hij glimlacht smal. 'Dank je'. Zijn vader wijst dan naar een spiegel en hij draait zich voorzichtig om naar de donkerbruine spiegel. 'Het voelt heel dubbel. Ik had nooit verwacht dat ik koning zou worden' zegt hij dan en zijn vader stapt naar hem toe. 'Maar dat ga je wel worden Sev, een hele goede zelfs'. De woorden van zijn vader raken hem en hij slikt de brok in zijn keel weg. 'Wauw, hij staat je prachtig Severus' klinkt dan de stem van zijn moeder en hij ziet zijn moeder en pleegvader in de deuropening staan. 'Dank je mama' zegt hij met een glimlach en Tobias loopt naar hem toe. 'Sjongejonge, je zal maar koning worden' zegt hij met een knipoog en Severus glimlacht. 'Ik haal de kroon van je hoofd af' zegt zijn vader dan en hij is meer dan opgelucht als de kroon weer op zijn plek ligt. 'De mantel is ook al uitgezocht en Madame Mallekin gaat hem maken. We moeten alleen nog je speech schrijven en oefenen'.
Met snelle stappen loopt Severus door de gangen van Zweinstein en hij voelt, tot zijn ongemak, veel ogen op zich rusten. Hij blaast even zachtjes in en uit en probeert zo zich te focussen op andere zaken dan de leerlingen. Het helpt alleen niet mee dat de leerlingen achter hem aanlopen of expres nog een keer terug lopen om hem dan aan te gapen. Als hij voor de waterspuwer staat van Minerva's kantoor, klinkt er een stem. 'Professor Anderling is er niet Koninklijke Hoogheid, ze valt even in voor de professor Gedaanteverwisselingen'. Hij knikt. 'Bedankt' zegt hij kort en loopt naar het lokaal waar Minerva zo lang haar favoriete vak uitvoerde. Hij klopt aan en stapt naar binnen. Alle ogen worden op hem gericht en haastig gaat iedereen staan in hun banken. 'Dag Severus- pardon, ik bedoel Koninklijke Hoogheid' zegt Minerva verbaasd en Severus glimlacht flauw. 'Bedankt, ga maar zitten iedereen' zegt hij en er klinkt het lawaai van leerlingen die gaan zitten. Hij loopt naar voren en staat iets voor Minerva stil. 'Ik heb het nog niet officieel gedaan, dus hierbij vraag ik om ontslag als professor Toverdranken'. Het valt stil en Minerva glimlacht zwak. 'Het stomme is, volgens het nieuwe beleid van het Ministerie moet ik persé vragen waarom je weggaat'. Er wordt gegrinnikt en Severus moet ook even grinniken. 'Nou, ik werd op een dag wakker en besloot om het land te besturen en koning te worden' zegt hij droog en Minerva lacht. 'Klinkt als een fantastische baan. Ik accepteer je ontslag'. Hij knikt dankbaar. 'Excuus dat ik zo je les kom binnen vallen maar mijn vader stuurde me, je kent hem'. Minerva's lippen krullen om. 'Je hebt gelijk. Als je tijd over hebt, kan je altijd even langswippen bij professor Smith, de nieuwe professor Toverdranken. Feliciteer hem direct maar met zijn nieuwe, vaste baan'. Severus knikt met een grijnsje op zijn gezicht. 'Zal ik doen' zegt hij en met een simpele groet loopt hij de klas weer uit. Hij zet direct koers naar de kerkers waar net allerlei leerlingen de kerkers uit lopen. Hij zucht opgelucht en gaat naar binnen. 'Dag Nicolas' groet hij de jonge professor die op kijkt. 'Oh Koninklijke Hoogheid' zegt de man die op springt van zijn stoel en een buiging geeft. 'Dank je Nicolas. Ik kom je feliciteren met een vaste baan. Ik heb uiteraard andere verplichtingen, zoals je weet, dus je neemt mijn baan als Toverdrankprofessor over'. De man knikt en glimlacht wat. 'Dat had ik al verwacht' zegt hij en Severus knikt. 'Ik kan moeilijk het land besturen en elke dag leerlingen les geven' zegt hij droog. Nicolas grinnikt. 'U heeft gelijk'. Severus stapt naar de gevulde flesjes op Nicolas zijn bureau en pakt er één uit. 'Hm, Zweren antidote' zegt hij terwijl hij de inhoud zorgvuldig bekijkt. 'Ja, inderdaad. Ze zijn net ingeleverd'. Severus knikt en zet het flesje terug. 'Degene die deze gemaakt heeft, zou hoogstens een Acceptabel kunnen krijgen' zegt hij. 'Uhm, nou ik ben eigenlijk wel tevreden dus ik zou-' Severus schudt zijn hoofd en onderbreekt de jonge professor. 'De gehoornde slakken zijn niet goed gestoofd' zegt hij en de jonge professor kijkt hem vol ongeloof aan. 'En dat kunt u zo zien?' Severus knikt stuurs. 'Ik heb jaren ervaring' zegt hij alleen maar en dan verdwijnt hij door de deur.
JE LEEST
A Prince Castle- Severus Sneep fanfiction
Fanfic'Welkom op Cambridge Castle Harry'. Drie jaar nadat Harry Voldemort heeft verslagen, wordt hij verwacht bij de Koning van de Toverwereld, Albus Perkamentus. Die heeft een bijzondere verrassing voor hem in petto..