Kapitel 2

106 2 0
                                    

" Jaaaaaaaa" skriker jag och hoppar upp och ner i soffan . Sverige van.
" Men va fan Sara sitt ner" skriker Trent på mig men börjar genast att skratta. Han lugnar sig efter en stund. Jag sträcker mig efter chipsskålen som står på bordet. Men precis när jag ska råffa åt mig hela skålen snärtar Trent mig på fingrarna och jag drar tillbaka handen.

" Vad var det där för" säger jag surt och blänger på Trent. Han håller upp min mobil så att jag ska se sms: et som har plippat upp på den låsta mobilen. Jag lutar mig närmare för att se vad som står. Meh, det var ju min mobil som Trent höll i.
" Ge hit" säger jag och tar mobilen från Trents händer.
SMS
James- jasså så du flörtar visst med alla du ser.
Slut på SMS
Jag blev inte äns förvånad av sms: et, typiskt svartsjuka James , tänker jag och slänger mobilen bredvid mig i soffan. Jag orkar inte äns svara.

Jag kollar på Trent och sträcker mig försiktigt efter skålen igen, jag lyfter upp den och lutar mig tillbaka i soffan. Då märker han mig och slänger sig efter chipsen. I försvar mot min tunga bästis sparkar jag med benen. Jag håller chipsen tätt intill mig och skriker att dom är mina men det hjälper inte, för nejdå han ska ha dillchipsen , men jag tänker inte lämna ifrån mig dom, aldrig!!
En signal från telefonen hörs. Båda fryser till is och vi står helt stilla, eller jag-sitter-i-en-obekväm-ställning- stilla.
Den andra signalen hörs från våran hemtelefon och jag föser med handen i tecken på att han ska gå och svara. Han suckar högt men gör som jag säger.

När han ställer sig upp guppar hela soffan och det får mig att fnissa till lite. Han blänger irriterande på mig och går mot köket.
" hej Helen " säger Trent glatt. Och kollar in till mig från köket .
" Ja hon är här vänta bara" säger han och håller handen för luren och säger åt mig att komma dit. Mot villigt kliver jag upp ur soffan , han kunde ju ha gått till mig, jag menar telefonen är ju trådlös, men nej nej låt mig gå upp ur soffan för att prata med mina mamma som bara skryter om hur bra dom har det i Grekland .

Jag fattar fortfarande inte hur dom vågade låta mig vara hemma en hel vecka själv! Jag vet att det inte låter så mycket ,men det är det längsta jag nånsin varit själv.Herregud, det skulle jag aldrig låta mina barn göra ( om jag haft några förstås ) . Jag klistrar p mitt fake leende och svarar i telefonen med glad röst. Det här ser jag inte fram emot att lyssna på.
" Hej mamma , har ni haft det bra?" Men jag får inget svar, konstigt.
" Du Sara vi måste prata" när mamma säger så måste jag erkänna att jag blir orolig. Det är inte ofta som hon säger så. Undra om det hänt nåt?
" Är det nåt som har hänt?" Frågar jag med orolig ton. Jag ser hur Trent snabbt vänder sig om och lämnar kylskåpet öppet när han går till mig för att höra vad mamma säger.

" Det handlar om din far" säger hon , det låter som om hon kommer börja gråta när som helst . Jag kunde inte låta bli, men vem säger far nu förtiden ? Men Sara skärp dig, du måste ju jämt skämta till det för att du undviker att bli ledsen . Som den gången när du hade den där fisken och-
" han ligger på sjukhuset , här i Grekland " säger hon och den här gången hör jag att hon gråter. Det måste vara något allvarlig, men dessutom är ju min mamma väldigt känslig , som när, Ja nu kom vi ni på det där med fisken igen-

Sara skulle inte du skärpa dig, eller?!
" Vad har hänt?" Frågar jag . Hoppas inget livshotande eller så. Mamma dröjer ett tag med att svara och jag kan höra henne snyfta.
" Sara är det du?" Hör jag en välbekant röst säga. Det var Emma . Hon lät inte lika ledsen som mamma, men hon förstod säkert inte att det kan ha varit så farligt . Det måste vara lätt att bara vara 8 år.
" Hej Emma , kan du berätta vad som hände med pappa?" Frågade jag och trummade otåligt med handen på mitt ben.

" Ja asså han och jag och mamma var ute och gick, när vi skulle gå över vägen tappade jag min fina väska, du vet den rosa med blommorna på ,men iallafall så skulle pappa gå och hämta den. Han kollade sig några för innan han gick över vägen . När han hade plockat upp den så kom en jätte snabb bil från ingenstans och körde rakt in i pappa. Pappa landade på rutan och sedan for han rakt ner i marken." Det blev tyst i luren. Jag försökte fortfarande ta in vad hon sagt. Han hade alltså blivit på körd, eller? Jag var helt förvirrad.

" Sara?" Det var Trent som pratade. Jag kollade bort mot honom, han såg nyfiken ut. Men det ändrades när han såg tåren som rann längst min kind. Han kom fram till mig och la sin hand över min. Jag försökte le men det varade bara i någon sekund innan den sorgsna blicken kom tillbaka .

" Hej gumman" sa mamma i andra änden av telefonen. Det hördes att hon fortfarande grät och samma gjorde jag.

Efter det samtalet kände jag inte för att kolla på TV längre. Jag gick upp för den långa trappan. Mamma och pappas rum låg rakt fram. Det kändes som vanligt att vara där inne. Det luktade av pappas parfym och av mammas hudkräm. Jag gick fram till deras stora dubbelsäng, tog upp pappas kudde och gick ut ur deras rum igen. Precis som jag brukade göra när jag var liten.

Trent stig nedanför trappan och höll ut sina armar i väntan på en kram. Jag kramade om honom och kände tårarna stämma ner längst mina kinder. Vi stod där och kramade om varandra i många minuter. Jag kände mig trygg hoss honom. Jag hörde honom snyfta och förstod att han också grät. Även fast Trent gick på,en annan skola var han ofta här . Det var som hans hem på helgerna. Han och pappa satt jämt upp och kollade på SHL. Dom hejade på olika lag och diskuterade jämt om vilket som var bäst. Dom kom varandra väldigt nära och jag förstod att Trent var ledsen.

Just nu ligger pappa i komaOch kan inte lämna Grekland fören han vaknat, så mamma och Emma kunde få vara där en bra stund till. Jag önskar att dom vore hemma. Nu var det ju bara jag och Trent, det kändes ensamt men ändå inte. Den hämska tanken slog mig,Tänk om han aldrig vaknar. Det for en rysning genom min kropp när jag tänkte på det.

Jag höll fortfarande i pappas kudde och kunde känna hans lukt. Det var en blandning mellan turkispeppar och hans schampo som förvåningsvis luktade gott tillsammans.

// hej hej slut på detta kapitel. Vad tycker ni hittills?? Kommentera och rösta så hörs vi i nästa kapitel😇

I don't do love( pausad)Where stories live. Discover now