البارت العاشر

57 12 6
                                    

**يوم الخميس الساعة التاسعة كان يجلس كلاً من ادهم و والدتهوخالد ووالده ووالدته لبيدأ ادهم الحديث قائلاً : أهلاً بيكم شرفتونا والله .

"ليرد عليه والد خالد" : الشرف لينا ..انا بشكر خالد أنه عرفنا على عيلة جميلة زيكوا ..احب ادخل فى الموضوع الى احنا جايين عشانه ..خالد جالى وقال انه عايز يخطب واسمحلى اقول انى سألت الأول عليكوا والصراحة متقاليش غير كل خير واحنا جايين انهاردة عشن نطلب أيد آنسة زينة لخالد ابنى .

"ابتسم ادهم ثم قال" : اسمحلى اقول لحضرتك انى انا كمان سألت وطبعاً ليا الشرف انى اناسب ناس زيكوا .

"لتقوم ام زينة وتجلب زينة إليهم لتجلس معهم لدقائق ثم يقول والد خالد" : احنا ممكن نسيب العرسان مع بعض شوية ؟

"يرد ادهم" : اه طبعا اتفضل .

يذهب الجميع ماعدا خالد وزينة يبدأ الاول : مبروك .

-الله يبارك فيك .

=اتفقنا مع اخوكى أن الخطوبة بعد اسبوع واستئذنت منه أجى اخدك من الكلية بكرة عشان عَملِك مفاجأة .

-مفاجأة ايه !

=اقولك ازاى يعنى وهى مفاجأة ..بكرة هتعرفى .

**فى اليوم التالى أمام كلية طب يقف خالد بسيارته ويتصل ب زينة : ايوا يا حبيبتى اخرجى يلا انا واقف برا .

-حاضر خارجة اهو .

تخرج زينة من بوابة الجامعة وتركب سيارة خالد لتقول زينة: هتودينى فين بقا ؟

=دقيقتين وهتعرفى كل حاجة .

يترجل خالد من السيارة ويفتح باب زينة لتقول الأخيرة : يابنى قولى هنروح على فين ؟

=غمضى عينك بس ومتفتحيهاش غير لما اقول .

أغمضت زينة عينيها التقط خالد يداها ،وأخذ يحثها على السير حتى أن وقف و أوقفها معه.

=تقدر تفتحى عينك دلوقتى .

فتحت زينة عينيها لترى شقيقها ووالدتها واقفان امامها يبتسمان ثم تنظر حولها لترى ارفف كثيرة وعليها آلاف الكتب ثم تلتفت إلى خالد بتعجب وتقول: انا فين ؟

_________

يتبع/....
# shahd soliman.

قصة "جزء مني " _ شهد سليمانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن