صمود طفله ...
الحلقه الثانيه ...
نسج الفجر اول خيوطه في الاسكندريه الرائعه مع زقزقه العصافير واذان يصدح في كل مكان ..استيقظت دارين علي صوت ابنتها ترنيم.والتي كانت تبكي بشده فزعت من صوتها دارين :بسم الله الرحمن الرحيم..اي يابنتي خير .وامسكت ترنيم وبدأت تهزها واطعمتها هدأت ترنيم ثم قامت دارين أدت فرضها وامسكت دفترها قمت بنقش الكثير من المواعيد ونظمتها بشكل متقن بحيث جعلت لها وقتا لتمضيه مع ابنتها وايضا وقتا للعمل مع أسر في الشركه وموعيدا كتيره للدراسه ...
انتهت وكانت شمس الاسكندريه قد اشرقت قامت أدت صلاه الصبح وبعد ذلك دخلت المرحاض أخذت حماما دائفا .وخرجت وجدت والدتها تحضر السفره ..
دارين :صباح.النور .
هناء :صباح الفل يا بنتي اي مصحيكي بدري كده ..
دارين :توتا صحيت وقعدت تعيط قومت اكلتها ومعرفتش انام ..
هناء :ماشي يا حبيبتي روحي شوفي هتعملي اي عقبال ما احضر الاكل ..
دارين :حاضر يا امي لو محتاجه مساعده اساعدك ..
دارين :لا يابنتي روحي ربنا يسعدك ..اختك سلمي معايا وهتساعدني مش كده يا سيمو
سلمي :ايوه يا ماما روحي انتي يا ابله دارين انا هكمل .دارين :حاضر يا عيون ابله دارين وتركتهم وذهبت الي الغرفه انتهت من تحضير نفسها وبدلت ثياب ترنيم ولفتها بشئ ثقيل خصوصا انهم في جو شتاء البرد فين شديد ..
وخرجت وت والدتها انتهت من إعداد الطعام التف حوله اخواتها والدتها .
دارين :اعملي حسابك هنروح انهارده نجيب لبس انا فاضيه .
ايمي :حاضر هنمشي امتا .
دارين :الساعه ١٢كده هرن علي عمي احمد يجي يا خدنا يودينا ويجبنا علشان الحجات .
ايمي :ماشي .
دارين :عن اذنكوا هروح اشوف توتا .
وتركتهم .
هناء :شيلتي الهم بدري يا بنتي ربنا كان خدني قبل ما يحصل ده كله فيكي يا بنتي وبدأت عباراتها في الهطول عندما تذكرت ما حدث قبل سنه من الان .
Flash back
توفي والد دارين وهي في الصف السادس الابتدائي تركها مع امها واختان سلمي وآمنه ولد محمود .
كانت الأم تعمل بجد لتوفر لهم ما يسعد قلبهم ولكن تعبت الام بشده فذهبت الي المستشفي وكانوا لا يملكون المال فتتدينت دارين من الجميع واسردت الام عافيتها ولكن ليس كما السابق وكما عاهدها أطفالها .
عادت الي منزلها .وهذا اليوم زارتها تحدي صديقاتها .
هناء :اتفضلي يا ختي نورتي .
اسماء :البيت منور بأصحابه يا ام دارين عامله اي دلوقتي يا ختي .
هناء :نشكر ربنا علي كل حال .
اسماء : الحمد لله بقولك اي يا ختي .
هناء :خير .
اسماء :هو انتي يعني.مش .يعني
هناء :عاوزه تقولي اي يا اسماء اخلصي.
اسماء :احم يعني البت كبرت وكفايه تعليم اوي لحد كده وجوزيها اهو ينزاح همها ولو تعرف حد غني وعنده شاب جوزيها له واهو يصرف عليكوا بدل ما انتي يا اختي مبقتيش تقدري كده وانا شايفه انك عاوزه تطلبي بس محرجه بدل ما كل شويه تتداينوا
هناء :لما يجي ليها نصيبها هنوافق علي طول من غير ما تقولي بس لحد ما يجي اهي بتتعلم .
اسماء ابتسمت :وقالت وأن قولت لك أنه جه
هناء :تقصدي اي .
اسماء :بصراحه كده ابن صاحبتي غني وبيدور علي عروسه وهو أنه ماتت وأبوه في حادثه وهو بيثق فيا وقالي يا خالتي اسماء امي مواصياني انك اللي تنقي ليا العروسه وانا جيت لم علشان تشوفيلي عروسه وانا الحمد لله معايا فلوس كتير وهقدر اعيشها بس تكون من عيله محترمه .
وانا ملقتش غير بنتك قولت له نسالوا اهلها ونجيوا نقولك انتي اي رأيك .
هناء :اذا كان كده احنا موافقين شوفي امتا واللي فيه الخير يقدمه ربنا .اروح انا بقا اشوفه واقولك .
دارين :اقعدي بس يا خالتي اشربي العصير اهو .
اسماء : لا يا بنتي هروح بقا علشان عمك اسامه ميزعقش اصلي اتأخرت .
دارين :انتي عاوزه تبوريني ولا اي يا خالتي ما تشربي وانتي واقفه حتي .
اسماء :ابورك اي يا خايبه هاتي يا بت وشربتها وقالت اروح انا بقا اشوف اللي اتفقنا عليه وشوفي وقوليلي تمام .
هناء :ماشي يا حبيبتي روحي يا دارين ورا خالتك .
دارين :حاضر يا ماما وانا عندي كام خالتوا اسماء هههههههه.
اسماء :لمضه من يومك يا مفعوصه هههههههه.
دارين وهي تحي خالتها :طالعالك يا خالتو هههههههه
اسماء:طالعالي مين يابت امشي غوري هههههههه
يلا سلام
دارين :سلام يا خالتو..
ذهبت خالت دارين حلت وت امها تجلس شارده .
دارين : في اي يا ماما تعبانه نروح للدكتور .
هناء : لا يا حبيبتي مفيش داعي انا حلوه اهو وزي الفل .
دارين :امال مال القمر شارد كده .
هناء : تعالي هنا يا بنتي وأشارت لها بالجلوس بجانبها .جلست دارين وبدأت تسمع لوالدتها.
هناء :بصي يابنتي انا مبقتش اقدر وكمان انتي شايفه كل شويه تعبانه وانا مش هقدر اصرف عليكي انتي واخواتك علشان كده خالتلك اسماء شافتلك عريس وهيجي بليل يتقدم لك وهو وحيد.مفيش حد عليش معاه اهلوا ماتوا في حادثه ومعندوش اخوات وهيعيشك ملكه ..بس وافقي لو مش علشاني علشان اخواتك علي الاقل تساعديهم في تعلمهم.
دارين مصدومه :طب وتعليمي .
هناء :مفيش تعليمك متبقيش انانيه ووافقي علشان خاطر اخواتك وعلشاني لو مت هما هيتشردوا وانتي معاهم وكمان تعليمك مش هيكون نفعك ارجوكي وافقي يا بنتي وبدأت تبكي .
دارين مصدومه عجزت عن الكلام لك تخرج غير كلمه :موافقه يا ماما وجففت دموعها وقامت ذهبت لغرفتها.
وبدأت تبكي وهي تمسك صوره لوالدها وتكلمه/ليه يا بابا بيحصل فيا كده لو كنت موجود كان هيحصلي ده ياريتك خدتني معاك اشتقت لك يا بابا ارجع لي وبدأت دموعها تنزل بغزاره ولكن بعد وقت رسمت الجده ملامحها وبانت انها لا تبالي بشي وجففت عباراتها وخرجت اتوضت وبعد ذلك دخلت أدت فرضها وقررت انتظار العريس حل المساء كانت تنتظره بغرفتها حينما دقت الباب اختها ايمي .
ايمي :يلا يا حبيبتي علشان العريس جه عسول اوي دارين .
دارين ابتسمت لها بضعف واومات لها بالخروج خرجت دارين كانت امها تجلس وخالتها وزوج خالتها وادهم دخلت دارين عندما دخلت ذهلت من جماله ولكن حدثت نفسها :اي يا دارين انتي بس مجرد وسيله لاهلك علشان يحققوا بيكي أهدافهم اصحي.وفوقي حب اي واعجاب اي ..
استيقظت علي صوت والدتها .
هناء :اي يابنتي العريس موافق وقال الفرح اخر الاسبوع .
نظرت دارين لو الدتها نظره عتاب تحمل الكثير من المعاني والألم ولكن قاطعها صوتها المتحجرش من بين شافتاها :موافقه وتركتهم لاسمح لعبراتها بالنذول ووضعت يدها علي فمها لتكتم صرخاتها ..
هناء :معلش هتلاقوها مكسوفه أما أقوم اشوفها هاتي يا ايمي الشربات ..
ايمي :حاضر يا امي .
في غرفه دارين
هناء : اي يا بنتي اللي عملته ده مش انتي موافقه .
مسحت دارين عبارتها : مفيش يا ماما انا كويسه روحي شوفيهم ومتقلقيش انت دخلت اصلي وهخرج .
هناء :ماشي يا بنتي وخرجت تركتها تنهدت بالم قامت توضأت وصلت فرضها وخرجت إليهم البسها خاتم الخطبه وبعد ذلك رحل دون التحدث معها فقد جاءه اتصال مهم من شركته واستأذن .
مر الأسبوع سريعا كانت دارين حزينه جدا ولكن تظهر قوتها أمامهم حتي لا تبين ذلك ..
وجاء يوم الزفاف كانت دارين تلبس فستانا ابيضا لامع بانت فيه كأميرات القصر الملكي كانت بدرا في تمامه 🌕.
انتهي الحفل ذهبت دارين الي منزلها الجديد وبدأت حياتها الجديده مع زوجها احبها هو وهي بدأت مشاعرها تجاهه تزاد يوما بعد يوم حتي أحبته ولكن حدث مالم يكن في الحسبان مات وهي حامل في طفلتها الجميله .
Back
فاقت امها مش شرودها وهي تبكي علي صوت ايمي ..
ايمي :مالك يا ماما في اي بتعيطي ليه خير يا امي
هناء :مفيش يا بنتي افتكرت ابوكي الله يرحمه .
ايمي :الله يرحمه تعيشي وتفتكري يا امي .
هناء :قومي يا حبيبتي قولي لسلمي تيجي ننضف للبيت وشوفيكي راحه فين .
ايمي :حاضر يا امي .
وبعد وقت قليل .
دارين :يلا يا ايمي .
ايمي :حاضر يا دودي جايه اهو .
دارين :ماما خلي بالك من ترنيم مش هينفع ناخدها معانا انا محضرلك كل حاجه ومجهزاها وهي نائمه لو صحيت اكليها تمام ولو احتاجتي حاجه رني هخلي الفون صوت عالي علشان اسمعه اي حاجه تحصل رني وخلي بالك منها بالله عليكي يا ماما .
هناء :حاضر يا بنتي روحو ترجعوا بالسلامه
دارين : سلام عليكم
هناء وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
ثم قامت هي وسلمي لتنظيف البيت .
~•~•~•~•'•~•'•~•'•~•'•~•~•'•'•~•'•
في السياره
دارين :ازيك يا عم احمد والله اتوحشناك يا راحل .
عم احمد :انا اللي اتوحشتوك جوي عاملين اي واوي الست الصغيره .
دارين :بخير والحمد لله البلد عامله اي .
عم احمد:مضلمه من يوم ما سي ادهم مات ومجاجشي عندينا والله اتوحشناها جوي ربنا يرحمه .
دارين وقد خانتها دمعه .:يارب يا عم احمد .
عم احمد:لفين يا ست هانم .
دارين :المول يا عم احمد .
عم احمد:تمام يا ست هانم وذهبت دارين وآمنه الي المول .
~'•~'•~'•~'•~|•~|~|~|~•~|''~~•~
في شركه الجرحي.
اسر :عملت زي ما قولتلك يا علاء .
علاء :ايوه يا فندم بعت السواق للمدام وكمان بعت معاه فلوس وهي اتصلت بعم احمد جه واداهم وراحوا المول ولسه مش جهم .
اسر :تمام اوي .وعملت اي مع مدام.نور .
علاء :نهيت معاها الصفقه وخلصنا وكسبنا الصفقه.
اسر :تمام روح شوف شغلك واي جديد تبلغني تمام .
علاء :تمام عن اذن حضرتك .
اسر :اتفضل .
خرج علاء وظل اسر ليري عمله
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
في المول .انتهت دارين من شرائها ملابس لاختها امنه واشترت كام فستان لسلمي و بعضا لمحمود ولفت انتباهها عباءه سوداء جميله رأت فيها والدتها قررت أن تجلبها لها .
دارين :روحي انتي يا أمنه ودي الحجات دي لعم احمد لحد اما انقي حاجه لتوتا .
أمنه :ماشي .
وذهبت امنه لوضع الاشياء وكانت السياره علي مقربه منهم ذهبت الي هناك كان عم احمد ينتظرهم وضعت الأشياء وذهبت الي المول مره اخري كانت دارين تختار ملابس لتوتا انتهوا من ملابس توتا ..
وذهبت دارين لجلب بعض الفساتين واااحجبه لها وانتهوا وخرجوا من المول التجاري وذهبوا الي المنزل ..
~•~~•~•~•~•~•~•~•~•~•
امام منزل دارين .
دخلي الحجات دي يا أمنه وسيبي الست شنط دول .
أمنه :ماشي يا دودي .
دخلت امنه الي المنزل .
~•~•~•~•«»»»«««««««»»»«»«»«
عند دارين .
دارين :تعالي يا عم احمد عايزاك .
عم احمد :خير يا ست الكل .في حاچه.
دارين :خير يا عم احمد انا عارفه أن حضرتك عندك بنتين وولد دول ليهم فرحهم بيهم ويارب.يجوا علي مقاسهم انا جايباهم كبار لو طلع في المقاس عيب قولي ومتتحرجش انا وقت أما بعوزك بلاقيك وانت زي بابايا متتحرجش مني ابدا .
عم احمد:ربنا يخليكي يا ست الكل وميحرمناش منك ابدا .ولف ظهره ليمشي .
دارين :استني يا راجل انت رايح فين هو انت خدت دول اولادك طب انت والمدام حرام لما تلبسوا زيهم امسح يا عم احمد دي للمدام.عبايه حلوه كده .وانت بقا معرفتش اجيب لك اي فقولت اجيب حته قماشه ليك.تفصلها لك اهي والفلوس اللي هتفصلها بيها موجوده .في قلب ظرف في الشنطه .
عم احمد:بس أكده اكتير يا ست الكل واني راچل محبوش اخد حچات من حد طب الاولاد قولت أنهم زي ولادك بس اني والحاچه منفعوش واكده اكتير .
دارين :بقا كده يا عم احمد انا زعلت منك ده انت زي بابا معقول ترفض هديه بنتك ليك خد بقا وبلاش هزار يا راجل .وضعتهم في يده وقالت لو عوزت حاجه ومقولتش هازعل منك اوي ..
عم احمد:ربنا يخليكي يارب ويخليلك الست الصغيره .
دارين :يارب يا عم احمد عن اذنك سلام عليكم.
عم احمد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
ثم التفت له ثانيه وقالت .
يا عم احمد .
عم احمد:نهم يا ست هانم .
دارين :معلش هتعبك معايا بكره هتيجي علشان هنروح شركه ادهم .
عم احمد:حاضر يا ست الكل تعبك راحه جاچه تاني .
دارين :سلامتك .
عم احمد: سلام عليكم.
دارين : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
تركته ودخلت وهو توجه الي بيته .
يتبع .....
أنت تقرأ
صمود طفله ...
Приключенияانا انثي لم انحني ولن انحني ابدا انا انثي الصمود لن تستطيع أن تغلبني...اسير بمبدأ المرأة لا تنكسر أمام الريح العاتيه وانحني أمام النسيم ...