⁦❤️⁩حقيقه انسان وسفر مفاجئ⁦❤️⁩

1.4K 33 27
                                    

💛 حقيقه انسان وسفر مفاجئ💛
صمود طفله بقلمي زينب يسري كمال..
الحلقه السادسه عشر..
انتهت دارين من فطورها مع ذلك الشاب ..قام ووضع الاطباق في المطبخ وانتهي.من غسلهم وكان قد طلب الحليب الصناعي من الصيدليه للصغيره.نظرا لضعف دارين وعدم اهتمامها بتغذيه نفسها الفتره الماضيه ...
اطعمت دارين الصغيره من هذا الحليب ونامت الصغيره...
انتهي الشاب من كل شئ دق باب الغرفه أذنت له بالدخول ..
الشب:بصي واشر بأصبعه السبابه اللي الدولاب الموجود بداخل الغرفه ...هتلاقي في الدولاب ده هدوم لو عاوزه تغيري هدومك..
نظرت له بخوف ...وتلبك..
الشب:متخفيش انا مش هأذيكي الهدوم عندك البسي واخرجي خرج واغلق الباب خلفه .وهي هدأت قليلا ولكن قامت بخطوات متردده فتحت الدولاب وجدتت به العديد من الملابس اختارت ما لاق بها وتكون من فستان بالون الازرق والابيض وخمتر بالون الابيض ارتدت ملابسها (كانت مختمره )

وخرجت
دراين :ممكن حضرتك بقا تفهمني كل حاجه ..
الشب : الحمد لله انهم جهم علي مقاسك ..المهم انا اسمي عصام وانا عندي 29سنه ..

دارين :مطلبتش اتعرف بحضرتك انا عاوزه افهم

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.

دارين :مطلبتش اتعرف بحضرتك انا عاوزه افهم.ليه انت عملت كده وليه انت انقذتني منهم مع انك ساعدتهم اني أخرج من مصر انا مش فاهمه حاجه خالص من اللي عملته مش فاهمه انت طيب ولا شرير ...
الشب:اهدي بس وانا هفهمك كل حاجه براحه انتي عماله تسالي ومش سيباني اكمل لك ...
دارين :كمل ...
الشب:بصي الكلام اللي هقوله ده لو كنتي تعرفيه  مش هتتصدمي منه بس الواضح انك متعرفيهوش فارجوكي اسمعيني للأخر تمام والله العظيم كل كلمه هقولها صدق ..
دراين :تمام قول ...
الشب:بصي انتي مرات ادهم الجارحي مساعد راجل المافيا الاول المتوفي ..محدش يعرف اسمه ...غير ادهم لانه كان مساعده ..
دارين بصدمه وجحظت عيناها :مين ادهم رجل مافيا؟؟!😮
عصام :للاسف ايوا ...
دارين دموعها نزلت منها وهي تقول :انا كنت مخدوعه فيه للدرجه دي ليه يعمل كده ليه ...
عصام :اهدي يا مدام دارين اهدي بس انا هفهمك كل حاجه الموضوع مش كده اهدي واسمعي للاخر لأنك ظلماه.
دراين :ظلماه في اي اللي عمله ده ظلمنا كلنا ظلم بنته ظلمني معاه لما بنتي تكبر هقولها ابوكي كان تاجر مافيا بيقتل كل يوم اضعاف مضعفه من الناس البرئيين علشان فلوس حرام هقولها اي انا قولي انا ظلماه...
عصام :اسمعي بقا ...
دارين :مش.عاوزه اسمع حاجه لو سمحت انا هاخد بنتي وهمشي ...من هنا هرجع مصر....
عصام امسكها من معصمها وقال :اسمعيني بس ..
دارين أفلتت يدها من قبضته ونظرت له نظره تحمل القوه وقالت :الحركه دي متتكررش تاني انتي مفكر نفسك مين اه سعدتني بس ده ميدكش الحق تعمل كده وشكرا اوي علي المساعده دي ...
عصام :اسمعيني بقولك ..
دراين :مش عاوزه اسمع حاجه سيبني بقا امشي..
.عصام بعصبيه :مش هسيبك لان ادهم ساب المافيا من ثلاث سنين يعني قبل ما يتجوزك  حتي ...
دراين مصدومه 😮..
عصام :ايوا ما قولت لك اسمعي للاخر ...
دارين مازالت واقفه مكانها تكتفي بتحريك رموشها من الصدمه دموعها تنزل سيلا علي خدودها الحمراء من كثره البكاء ...
عصام :اسمعي للاخر ومتعترضيش والآخر قولي قرارك ..
عصام :انا صاحب ادهم ايام ما كان في المافيا انا خليت صاحبي اللي ساعدك يوقلك  كده لاني كنت عارف انهم هيودوكي للبوص الكبير محدش يعرف هو مين أو اسمه اي اللي يعرفوا أنه هو اللي بيروح عنده ما بيخرجش سليم كان ممكن يعمل فيكي حاجه انتي والطفله فانا قولت اني هساعدهم بس ازاي بعت صاحبي ده ليكي وخليته يقنعك بانك تروحي هنام وتعربي واديته الحجات اللي هربتي بيها دي وانتي ماشيه انا كنت عارف انك هخرجي من المكان ده لأنه المخرج الوحيد روحت هناك واصلا صحبي كان حاطط ليكي منوم يخليكي تنامي بعد ساعه يعني اصلا الرحله ساعه بالكتير من مصر لهنا علشان اقدر اخدك والا انتي مكنتيش هتيجي معايا بالذوق وبعد كده انا اخدتك جبتك هنا علشان كده ...
دراين :بس مين اللي خاطفني ..ويستفاد اي ..
عصام :ه..وسمعوا صوت ترنيم تبكي بشده جرت دارين إليها واسرع عصام ...
عصام :اجيب ليها حاجه تاكلها اوي اي حاجه ..
دارين :لا شكرا هات بس موبايه مايه دافيه بس مش اوي ...
عصام :حاضر اسرع عصام جلب لها المياه قامت بتحضير الببرونه لترنيم وارضعتها منها ونامت ترنيم ...
جلست دارين بجوارها وظلت دموعها تنزل رغما عنها وهي تمسحها وتلمس علي شعر صغيرتها وتحدث نفسها :يا تري يا بنتي لما تكبري هتعملي اي معندكيش اب يحميكي وكمان ابوكي طلع راجل مافيا يعني متفتخريش بيه انا زعلانه عليكي اوي ....
عصام فجاءه :متخفيش عليها ابوها مش كده وعندما لاحظ خضه دارين ...
عصام :اسف جدا والله مكنتش اقصد اسفه انا هخرج..
دارين :تعالي انا اصلا كنت خارجه لحضرتك علشان تكمل ...
كويس انك جيت ..
جلس عصام مقابلا لها علي الاريكه التي تقابل سريرها وقال :ادهم ساب المافيا من ثلاث سنين بمساعده من صديقه اسر وهو اللي خلاه يسيبها ..
دارين :اسر ؟!😮
عصام :ايوا هو اللي ساعده وطلب مساعده من مراد السيوفي في الوقت ده كان مراد السيوفي مجرد ظابط ليه مترقاش وكانوا في مصر وكان ادهم لسه مبتدئ في العمل بتاعه كان فاتح مكتب صغير في مين أنه كان أكبر رجل مافيا في مصر وامريكا ..كان مساعد البوص هو الوحيد اللي شافه دونا عن الكل ...فلما اسر عرف أن ادهم كده حذر ادهم وعمل المستحيل علشان يخليه يسيب الشغل ده وبالفعل ادهم وافق وسابه بس عمل حاجه دمرته نهائي ..
دراين بتعجب وتسااؤل :اي هيا ..
عصام :كتب كل الأقوال اللي يعرفها عن البوص وعن عمليه كانت هتم في اليوم ده بليل وبعتها اسر لمراد السيوفي ورتبوا خطه أنهم يهجموا علي المكان اللي هتتسلم فيه البضاعه بس للحسن الحظ أو بردو لسوء الحظ ادهم مكنش هناك جت ظروف منعته من التواجد ف الوقت ده والبوص هو اللي راح يستلمها البوص اتقتل بس ادهم موقعش علي الأقوال اكتفي بأنه يبصم.عليها ومراد مكنش يعرف مين الشخص اللي هيوصلهم للبوص...
المهم البوص اتقتل ...
وكده ادهم جني علي نفسه بأنه كان سبب في قتل البوص والموضوع ده خطير جدا علشان كده حضرتك مش هينفع تنزلي مصر دلوقتي خالص نهائي ...
دراين :ادهم ازاي بقا مظلوم ...
عصام :لان ادهم كل فلوسه دي مش حرام ..
الفلوس الحرام هو اتبرع بيها للجمعيات الخيريه وعمل بيها مستشفي بتعالج بالمجان وعمل بيوت لناس كتير بيها ...يعني مخلاش معاه ولا قرش من الفلوس دي لأنه ندم ...
دارين بشك  :وانت عرفت ده كله ازاي  ..
عصام :انا كنت صاحب ادهم اوي كنا صحاب بس لما ادهم ساب المافيا متقبلناش تاني بس لما مشي سألت وعرفت الاخبار دي كلها من واحد صاحبي كان شغال في شركه ادهم جاب ليا الاخبار كلها بس محدش عرف الموضوع ده خالص غيري انا وهو وهو بعد ما خلص وجاب المعلومات ليا ....مات ..
.دارين :مات 😮؟؟!
واكملت بشك :قتلته ولا ادهم اللي قتله ...
عصام بابتسامه:اهدي يا مدام محدش قالك اني قتال قتله ولا جوزك كذلك الراجل مات موته ربنا والطب الشرعي اثبت كده هو اي اللي احنا اللي قتلاناه ..ومات وسره ادفن معاه ...
دراين :تمام ...
بس ليه بتساعدني ..
عصام :ادهم قدم ليا كتير انا لولاه مكنتش هكون نفسي بفلوس حلال لحد دلوقتي ..
دارين :بس انت شغال في المافيا ..
عصام :لا مش شغال فيها بصي هحكيلك تمام بس محدش يعرف السر ده غيرك ..اوعي السر  ده يطلع بره تمام لو طلع روحك وراه فاهمه ..
دراين :بخوف :ح.حاضر ..فاهمه
عصام :انا اصلا مش راجل مافيا انا مثلت علي اللي خاطفك اني راجل مافيا واني عاوز اشتغل معاه لان عيلتي مش عارفه تاكل منين وصعبت عليه وبالفعل اشتغلت معاه ١سنه واحده لحد ما عرفت كل حاجه معرفتهاش من الراجل اللي مات عرفتها منه وبعد كده عرفت انهم هيخطفوكي قررت اني ارد لادهم جميله..وانقذك ...
دراين :كمل ..بس ازاي ادهم له جميل عليك مش هو خلاك رجل مافيا ..
عصام بغيظ:ما هو حضرتك تسيبيني اكمل واقولك الحقيقه كلها هتفهمي كله لكن انتي بتسبقي الأحداث ..
دارين:خلاص خلاص كمل مش هتكلم خالص ..
عصام بصوت واطي :يكون احسن بردو ..
دراين :بتقول حاجه ..
عصام :لا ولا حاجه نكمل..
عصام :ادهم خلاني اسيب المافيا قبل ما هو يسبها..
دارين :ازاي وانت قولت أن انت سألت علي ادهم لاقيته ساب المافيا ...
عصام :لاني كنت متابع الاخبار مع صحابي عن كل حاجه بتحصل بعد ما سيبتها كان في واحد صاحبي بيوصلي كل حاجه اول باول لما ادهم مشي انا عرفت كل حاجه وادهم قبلها شغلني في شركه صغيره وقالي سيبك من المافيا انت لسه صغير كان وقتها عندي ٢٥سنه ادهم ساعتها قالي العمر قدامك طويل اعمل حاجه تنفعك وتشفعلك قدام ربنا وبالفعل سيبت المافيا وكمان اتبعرعت بفلوسي للأيتام وبدأت من الصفر ودلوقتي الحمدلله أكبر رجل اعمال في امريكا ...
دارين :ياريتك يا ادهم قولت لنفسك الكلام ده لسه تعمل كده ..
عصام :ادهم مظلوم والله سامحيه محتاج ندعي له هو في امس الحاجه لكده ارجوكي سامحيه ميستهلش ده كله ...
دارين :يارب اقدر ..
عصام :هتقدري أن شاء الله بس انتي قومي صلي ونامي عااشن الوقت أتأخر ..
دارين :حاضر 💛
وقامت دراين توضأت وصلت وتسطحت بجانب ابنتها تفكر في مستقبلها القادم وما عليها فعله لأجل ابنتها ...
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛

صمود طفله ...حيث تعيش القصص. اكتشف الآن