💙شك مؤكد 💙

1.2K 30 8
                                    

💙شك مؤكد 💙
صمود طفله ...﴿بقلمي زينب يسري كمال ﴾
الحلقه التاسعه عشر...
في امريكا .....
انهي مراد فطوره مع أسر وياسمينا وقرر الذهاب إلي مقهي يرتب أفكاره الضائعه بين حبه لها وضروره إيجاده لدراين ...
ذهب إلي مقهي ...
جلس وطلب .قهوه ..
جلس مراد يتذكر ما حدث بعد أن اصطدمت بالشاحنه ..
مراد :ياسممممييناا ..
كانت ياسمينا غارقه بدمائها علي الطريق اسرع نحوها ...من صدمته لم يكن يعلم ماذا يفعل ...اسرع نحوه سيارته فتح بابها وادخلها واغلق بابها وانطلق علي اول مستشفي وفي طريقه ظل ينظر لها ويقول :ياسمينا متخفيش انتي هتكوني بخير ...
وصل إلي اقرب مستشفى وضعها علي سرير متنقل أحضره له أحد المرضي ....
وضعها عليه وظل ينظر إليها وهم يحملونها وهي ممسكه بيده يبكي لاول مره يبكي بحرقه ....
دخلت العمليات فانفصل عنها ..وتركت يده تركتها للمره الاخيره .....
.
مراد:عصام بيعمل اي هنا ..ومين اللي معاه ده ...أما أقوم اروح.ليهم
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛..
في المقهي كان عصام يجلس مع احدهم اقبل عليهم مراد ..
مراد:عصام ازيك عامل اي ...
عصام بتلبك ؛الحمد لله وانت يا مراد عامل اي جاي هنا ليه في حاجه ولا اي ...
مراد :لا مفيش ده انا قولت اما اجي اتمشي وتعبت قعدت في المقهي ده ...
ونظر للجانب الآخر والذي كان يجلس فيه شاب ..(مش تعرفنا )..
عصام:اه صح ...اعرفك الاستاذ عمار ....
عمار :تشرفنا يا استاذ مراد ...
مراد :الشرف ليا استأذن انا علشان مزعكوش ...
عمار:ولا ازعاج ولا حاجه اتفضل اقعد ...
مراد :مره تانيه المره دي مستعجل عن اذنكوا وغادر مراد وترك عمار وعصام ...
عمار :هو ده مراد ...
عصام :ايوا هو انا مش عارف هعمل  اي
عمار :اهدي كده يا عصام علشان نعرف نتصرف والموضوع هيعدي باذن الله قوم روح شوفها...
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛🙄
في منزل عصام ...
كانت دارين تجلس بجوار طفلتها تبكي علي ما الات إليه نفسها وما وجدته من عذاب مع ادهم وتفكر ف حب عصام لها وكيف أنه ضحي بالكثير لأجلها ...كم أنه شخص رائع الجمال لن تجد في وسامته ولا أخلاقه الرائعه ولكن نفضت تلك الأفكار من ذهنها وفاقت علي صوت الباب فتحت وجدته هو ينظر إليها ببرائه سرحت بعيناه الزرقاء ولكن فاقت علي صوته ....
عصام :دارين خير فيكي حاجه ...
دراين :هااا...
عصام :فيكي حاجه انا عمال اكلم فيكي وانتي مش بتردي ...
دراين ؛م.مفيش كنت عاوز اي...
عصام :كنت جاي انهده لك تاكلي ...
دراين :لا شكرا لحضرتك اوي عن اذانك.واسرعت بغلق الباب ولكنه منعها وقال :انسه دراين انا اسف اولا لكن لازم تعرفي أن اللي بيقعد  عندي بياكل مش عاوزه تكلميني عادي لكن متاكليش ده مينفعنيش فيلا علشان مزهقش ...
دراين :انت بتتهدني طب مش وأكله ...
عصام :بغضب دارين ...
دارين مفزوعه :حا.حاضر هاجي وراك ...ذهب وتركها وجلس علي السفره تفقدت طفلتها وذهبت خلفه ..
وقفت تنظر له...
عصام :اي مش هقعدي ...
دراين لا مش هقعد متفكرش اني خايفه منك ...انا جيت لاني محترماك ...
عصام :طيب يا ست المحترمه اقعدي بقا كلي ...
دارين ضمت يداها الي صدرها :مش هقعد..وأعلي ما ف خيلك اركبه ..
عصام هب واقفا وظل ينظر إليها بغضب ويمشي نحوها خطوات هادئه تحمل الغضب وهي تتزحزح للخلف حتي اصطدم ظهرها بالحائط
دراين وهي تنظر له بخوف :ا.ا.انت هتعمل اي ...
عصام :هعلمك.الاحترام ...
دراين :انا متعلماه ياعم مش عاوزاك تعلمه ليا ...
عصام :واضح اوي ...اقعدي كلي علشان متشوفيش حاجه مش هتعجبك ...ابتعد عنها ونظر لها نظره وذهب جلس مكانه ظلت واقفه مكانها لم تستطيع الحراك بعدما فعله ...
عصام :هاا اقوم تاني ولا هتيجي تقعدي ...
دراين ؛حاضر جايه ..
وجلست في مواجهته ...
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛
في منزل دراين ...
هناء :دراين متصلتش من بعديها يا بنتي ..انا خايفه عليها اوي ...
ايلين :هي قالت لك يا طنط  متزعليش عليها وأنها بخير خلاص متزعليش ومتقلقيش ودارين بنت بميت راجل متخفيش واستهدي بالله وقومي نصلي هناء ؛يالا يا بنتي ...
وقامتا الاثنتان ..
💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛🙄💛
في منزل عمار ...
دخل عمار منزله...
جلس عمار يفكر فيما سيفعله مع دارين ...
🙄💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛
في الفندق ...
كانت ياسمينا تجلس في المقهي دخل مراد من باب المقهي تلاقت عيناهما ...نظرت هي للاسفل ونظر لها بعتاب وترجي وذهب إلي غرفته وهي بدأت دموعها بالهطول ...
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
دخل عمار غرفته ......ارتمي علي فراشه ...
وتذكر ما توقف عنده
خرج الطبيب من غرفه ياسمينا ...
عمار جري نحوه :هي عامله اي يا دكتور ...
الدكتور :مش بخير خالص لازم عمليه فورا عندها نزيف وكمان خسرت دم كتير ومختاحه عمليه حالا انت تقرب ليها اي ...
مراد :انا انا خطيبها ...
الدكتور :احنا محتاجين حد من اهلها رن علي ابوها أو اخوها او اي حد من اهلها دي قوانين المستشفي علشان نبدا في العمليه فورا ...
مراد :حاضر ..
اتصل مراد بادهم وانتظر الرد ...
ادهم :الو يا مارو وافقت ولا لا ...
مراد بدموع :ادهم الحقني تعللي بسرعه علي مستشفي (.....)ارجوك بسرعه ...
ادهم :في اي يا سمينا جري ليها حاجه ..
مراد :تعالي ارجوك بسرعه يا ادهم وازداد بكائه وانقطع الاتصال ..
ادهم :مراد ..الو مراد ...
اسرع ادهم يا العنوان الذي أعطاه له مراد ...
وانتهي شحن موبايل مراد ...نظر له ثم استند علي الحائط وظل يستند عليها الي انا وصل إلي آخرها  وجلس يبكي بحرقه ..
وصل ادهم في وقت قياسي ..
في الاستقبال
ادهم :لسه في حادثه جايه عندكوا حالا ..
الممرضه :ايوا اسمها ياسمينا الجارحي...
ادهم اتصدم مع أنه عارف ان هي بس كان مكدب إحساسه : 😮😮
ادهم :طب هي فين ...
الممرضه :مستنين حد من عائلتها علشان تدخل العمليات علشان يوقع علي ورق وهي ف اخر الممر ده ...
ادهم :شكرا
وتركها وغادر مسرعا وجد مراد جالس علي الارض يبكي بشده ...
ادهم :مراد ...
مراد عندما رأي ادهم اجهش في البكاء
ادهم :هو اي اللي حصل يا مراد ...
مراد :عملت حادثه ...ومحتاجين دم.وحد من اهلها ينقذها ارجوك أنقذها يا ادهم مش هقدر اعيش من غيرها ارجوك يا ادهم ...
ادهم :أشفق علي حاله وقال :متقلقش هب هتكون احسن بكتير من الاول بس انت ادعي لها انا هقوم اخلص الورق ...
مراد :تمام انا هاجي معاك ..
وذهبا انهي الاوراق ودخلت غرفه العمليات رأها مراد تتحرك أمامه رأها تدخل غرفه العمليات كانت اخر مره رأها فيها وهي ملقاه علي فراشها ....
بعد مرور بعض الوقت اشرف والدها والدتها ...
علي ؛بنتي حصلها اي يا ادهم ...
ادهم :اهدي بس يا عمي ...وانا هفهمك.كل حاجه ...
علي ؛اهدي اي بقولك بنتي حصل ليها اي ...
ادهم :اهدي يا عمي مش احنا اللي وحدنا في المستشفي في مرضي تانين ...
علي نظر له باشمأزاز ...
ولمح.مراد ؛وده بيعمل اي هنا ده ...ومين جابه هنا ...
ادهم :عمي اهدي ده صحبي هو اللي جاب ياسمينا ...
علي لم يتثني له شكر مراد حتي ...
اماني :بكت كثيرا لأجل ابنتها وعندما علمت أن مراد هو من جلبها الي هنا :شكرا يا بني والله انا مش عارفه ارد لك جميلك ده ازاي ..
مراد :ده من واجبي بس  يا خالتي ...
اماني :شكرا اوي يا بني وتركته وجلست تركت لدموعها العنان ...
وبعد فتره خرج الدكتور من الداخل ...
هرعوا إليه مسرعين ...
اماني :طمني يا دكتور ...
الدكتور :القي رأسه في غزي وقال :للاسف دخلت غيبوبه ومش عارفين هتفوق امتا ادعولها انها تعدي الفتره دي علي خير ...
اماني من الصدمه وقعت علي الأرض وظلت تبكي ...الي انا فقدت الوعي ...
ادهم صرخ :خالتي ...قومي ...وحملها وادخلها غرفه بجوار غرفه ياسمينا التي نقولها إليها بعد العمليه ...
وافاقت خالته وجدت الجميع ينظر لها ...وهي تذكرت ما حدث ظلت تبكي بحرقه ..
اماني :يا سمينا عملت اي ..خرجت ولا لسه ...
ادهم :متقلقيش يا خالتي كله تمام هي خرجت من العمليه ...
كان مراد في الخارج لم يتحمل رؤيه والدتها بهذا المنظر الذي يجعل اي شخص يبكي رغما عنه ...
انتظر ف الخارج لم تكون ياسمينا قد خرجت بعد وادهم قال لوالدتها ذلك حتي لا تتعب ...
انتظروا استمرت العمليه ست ساعات في الداخل وهذا لأجل وقف النزيف الذي تعرضت له...
بعد مرور ست ساعات ....
خرج الطبيب ...
اسرع إليه مراد وادهم
ادهم :طمنا يا دكتور هي فيها اي ...
مراد :خلص يا دكتور...
احني الطبيب رأسه للاسفل وقال :للاسف احنا قدرنا نوقف النزيف بس لو ال48ساعه دول عدوا علي خير كده اطمنوا الانسه هتكون بخير باذن الله عن اذنكوا وغادر الطبيب وترك ادهم منهارا ومراد أشد انهيارا.....
خرجت يا سمينا نقلوها الي غرفه العنايه بالمشفي ....

صمود طفله ...حيث تعيش القصص. اكتشف الآن