Part 4- gelak sakan

8 2 2
                                    

"Gigih kau ingat dialog dia. Memang malam-malam kau menghafal ke apa?" sinis Ayyin membalas membuatkan muka Alex berubah riak. Jari tengah dikeluarkan dan ditunjukkan kepada Ayyin membuatkan jejaka itu tergelak besar. "Babi betul kau ni. Pukimak anjai ! Kecik-kecik selalu makan kari basi ke?!" Ayyin tergelak besar. Siap pakej tepuk meja sekali sebab terlalu lawak. Jarang Alex nak mantul macam sekarang. "Damn bro kau memang -"

"What's so funny here? I can hear your laugh dari tangga hm" sergah satu suara garau dari arah belakang membuatkan Alex terpaku. Ayyin yang tergelak radio berdehem perlahan dan menundukkan wajah menekur meja. Tangannya kembali bergerak untuk menulis. Adham yang berada di belakang Alex mengangkat kening. Asal dia datang memang kena palau macam ni sekali ke? "Psst dia ke?" bisik Alex perlahan siap dengan gerakan anak mata sekali. Ayyin mengangkat sedikit mukanya dan memberi isyarat mata menandakan Adham memang berada di belakangnya. Kepala digerakkan sedikit ke kiri dan senyuman manis dihadiahkan kepada Adham yang berpeluk tubuh sambil memandang kosong ke arah mereka. "Yow bro. Dah habis 'lesu' ke ?" lembut Ayyin bertanya. Adham berdehem perlahan dan menjatuhkan lengannya ke sisi. Alex tersengih dan menoleh ke belakang. Kenyitan mata diberikan kepada Adham. "Ngee bro!  Nak susu ke ?" bebola mata digulingkan tanda menyampah. Kaki terus diorak masuk ke ruangan dapur. Soalan Alex diabaikan dan peti ais dituju. "NAK SUSU LEWTU" laung Alex dari meja makan. Ayyin menggeleng perlahan dan menyambung kerjanya yang tergendala. Ini kalau tak siap memang Alex orang pertama dia kerjakan. "Fuh nasib dia tak dengar" muka diraup perlahan tanda lega. Ayyin hanya senyap tanpa membalas. Alex ni memang kaki tak rilek betul. Lek lek sudahlah. Gelabah je lebih mana taknya Adham mudah perasan dia baru lepas membawang. "Dengar apa?" tegur Adham tiba-tiba yang baru muncul dengan sebotol susu putih di tangan. "OH MAK KAU MAK AKU JUGA!" latah Alex kuat. Hampir sahaja dia ingin jatuh ke belakang namun Ayyin sempat menarik lengannya dan menstabilkan kedudukan dia. Luruh jantung!  "Hm? Mak kau mak aku juga?" ujarnya datar. Kerusi di sebelah Ayyin ditarik dan duduknya dilabuhkan. "Diamlah hanat!  Aku TERmelatah ! Lain kali datang tu bagi salam!" Kening Ayyin terjongket. Adham membuat muka pelik. Mereka berdua berpandangan sesama sendiri sebelum memandang Alex semula. "Bila?" kening Alex bercantum. Bila apa pula ni?! "Bila apa?!" bengang dia rasa bila dapat kawan jenis cakap sepatah-sepatah. "Bila convert ?" muka Alex berubah riak. Dari bengang bertukar menyampah. Adham mengangkat kening sambil meneguk susunya manakala Ayyin kembali menulis semula. Masih ada lagi beberapa helai kertas yang perlu ditulis secara lengkap dan itu membuatkan Ayyin dilanda perasaan geram yang tertahan sedari tadi. Eh bukan tadi tapi semalam! 

"Bila kau mati nanti"

.............................................................................
Here part 4 for you guysss vote and comment.😛

Li'anWhere stories live. Discover now