١٩ : كشف الخطه..
لقت حد مسك ايدها و كانت هتقع.
- ادهم : انتي مجنونه انتي بتعملي اي.
- شوق : انت الي بتعمل اي... انا بحاول اخرج من اوضتي...
- ادهم : كنت بحسبك هتنطي و تصعي كنت بنقذك.
- شوق : يعم اتنيل... شدني بسرعه لحسن اقع بجد.
- ادهم و هو بيحاول يشدها : ح.. حاضر....و شدها و وقعت فوقه في البلكونه.
- شوق و هيا مغمضه عينها : مموتش صح؟
- ادهم بألم : لا مموتيش بس انتي لو مقومتيش من فوقي دلوقتي انا الي هموت مش انتي .
- شوق : اه سوري...و قامت تعدل نفسها و لقت دم مكان الجرح الي كان في جمبها.
- ادهم : هاتي شنطة الاسعافات الي في الحمام عندك.
- شوق : حاضر... و راحت جابتها.
- ادهم : اقعدي على السرير و بيني الجرح عشان اعملهولك عدل بدل ما يتفك تاني.
- شوق بخوف : نعم!
- ادهم : هو مش انتي عملتيه و اهو اتفك من وقعه.... و طلع دم كمان.. خلصي مش هعملك حاجه انا هعملك الجرح مش اكتر....متخافيش.
- شوق و اطمنت شويه : تمام... و بينت الجرح.
- ادهم : انتي متأكده انك طهرتي كويس؟!
- شوق بألم : اه..
- ادهم بصلها و لقاها بتتألم راح مادد ايده و قالها : امسكي فيها طلعب كل ألمك في ايدي متخافيش... قربت اخلص اهو.
- شوق بألم : ح.. حاضر...ادهم خلص تطهير الجرح و حطله شاش و بعدين بص لشوق لقاها مغمضه عينها من الألم و كانت بصته كلها حب...
- ادهم لنفسه : معقوله حبيتها من يوم... اي الي بيحصل ده... ادهم عيب كده دي مخطوبه... بس انا حبيتها مش مشكله... هفضل احبها بردوا... مش لازم تكون هيا بتحبني.
- شوق و فتحت عينها : خلصت صح ؟
- ادهم بحرج : اه..
- شوق : تمام... شكرا...راحت ناحية الباب عشان تخرج.
- أدهم : هو انتي لي كنتي داخله اوضتي من البلكونه ؟!
- شوق : اولاً مكنتش اعرف انها اوضتك ثانياً أسأل خالد هو الي قفل عليا الاوضه من برا بالمفتاح و مشي... حيوان.
- ادهم : تمام... اتفضلي اخرجي....في مفتاح احتياطي في اوضتك هتلاقي في درج الكوميدينو.
- شوق : تمام شكرا.... و خرجت و راحت نازله تحت الصالون.
- ناهد بحده : انتي اي الي جابك هنا؟ هو مش حالد كان قافل عليكي ؟
- شوق ببراءه : طُرقي الخاصه.... اي ده عندنا ضيوف.... انا شوق نور.... و الناس دول بيقولوا انهم من العيله و ان ابويا مات مع اني لسه شايفاه من كام يوم عايش و زي الفل الحمدالله...و لقت حد داخل بكيكه.... اي ده هو انهرده عيدميلادك يا طنط ناهد.... يا ترى نحط كام شمعه.... ٥٠ شمعه ؟
- ناهد بنرفزه : خمسين قرد ينططوكي...
- شوق بإستفزاز : ايوه انتي شكلك ميديش 50 اي رأيك نحط تلاته و ستين شمعه ؟
- ناهد بتعب : لا البت دي رفعت ضغطي حد يجي يمشيها من هنا مش قادره.... و اغمى عليها.
- شوق : اي ده طنط اغمى عليها... هروح انادي ادهم او عمرو...و خرجت راحت لأدهم.
- ادهم : خير يا شوق ؟!
- شوق ببراءه : طنط ناهد مغمى عليها تحت.
- ادهم بصدمه : طنط مين؟
- شوق : طنط ناهد امك.
- ادهم : طب انا نازل فوراً....و انتي خليكي هنا.
- شوق : لا انا هنزل الجنينه اتمرجح شويه.
- ادهم : تمام....و نزل لمامته....و شوق راحت الجنينه.
********************
- مروان : ها هنتحرك على امتى؟
- نادر : بعد ساعه هنتحرك و هنهجم عليهم من غير ما يعرفوا.
- مروان : اعملوا الي هتعملوا اهم حاجه تطلع من هناك سليمه.
- نادر : متقلقش عليها يا مروان... هنعمل المسحيل عشان ترجعلك بالسلامه....بس الي مستغربه ازاي ولاده ساكتينله ؟
- مروان : امممم ممكن ميعرفوش انه بيضحك عليهم و ان شوق دي متقربلهمش حاجه.... هو ممكن يكون مفهمهم ان دي بنت عمهم..
- نادر : ممكن... بعد ساعه كل حاجه هتبقى واضحه.
- مروان : ايوه... هاجي معاكوا.
- نادر : لا بلاش يا مروان...
- مروان : هاجي و متقلقش مش هعمل حاجه هفضل بعيد...
- نادر بإستسلام : ماشي يا مروان الي يريحك..و مشي من قدام مروان...و مروان اتصل بهناء.
- هناء : خير طمني.
- مروان : بعد ساعه هنتحرك نروح الڨيلا و نهجم... متقلقيش هتبقى بخير.
- هناء : الحمدالله...هقفل اطمن دينا و اميره.
- مروان : هيا دينا عرفت منين ؟
- هناء : هقولك...
Flashback <<<<<
- تيمور بطفوله : ماما هو انا زعلت طنط شوق في حاجه؟
- دينا بحنان : لا يا تيمور لي بتقول كده ؟
- تيمور بحزن و طفوله : اصلها مجتش و اخدتني بقالها يومين و انا عايز العب معاها.
- دينا : طب اي رأيك يا روحي تلبس و نطلعلها ؟!
- تيمور بفرحه : ثواني و هكون قدامك.
- دينا : ماشي يا حبيبي و انا مستنياك... تيمور دخل يلبس و دينا جهزت نفسها و اخدته و طلعت لهناء.
- دينا : ازيك يا هناء عامله اي ؟!
- هناء بإبتسامه مزيفه : كويسه الحمدالله....اتفضلي ادخلي.
- دينا : شكرا يا حبيبتي... هو انا جيت اشوف شوق عشان تيمور عايز يلعب معاها و لقيته بيسألني هو زعلها في حاجه..
- هناء بحزن : شوق مش هنا.
- دينا بإستغراب : اومال فين؟!
- هناء بحزن : اتخطفت.
- دينا : طب هيا فين ؟ في اي اخبار عنها؟ او عن الي خطفوها؟!
- هناء بحزن : مروان بيدور اهو بس بيقول لقوه....بيجمعوا معلومات كتيره عنه عشان لما يهجموا عليه يمونوا مستعدين.
- دينا : طب لما يجيلك اي خبر عنها قوليلي بالله عليكي... ربنا يرجعلهكوا بالسلامه....انا هنزل... عن اذنك .
- هناء بحزن : من عنيا....اذنك معاكي.
End flashback >>>>>
مروان : طيب انا هقفل عشان نادر جاي نحيتي....مع السلامه .
- هناء : سلام يا حبيبي....و قفلت.
- نادر : اجهز الخطه اتغيرت هنتحرك دلوقتي..
- مروان : طيب يلا انا رايح اركب العربيه و جاي وراكوا...
**********************
- شوق : لاي لاي لاي لاي لاي لاي.....بخ.
- خالد : افندم؟! انتي خرجتي ازاي ؟
- شوق بغرور : قدراتي الخاصه.
- خالد : طب اطلعي فوق احسنلك.
- شوق : المفتاح.
- خالد : اتفضلي...و شوق اخدت المفتاح و طلعت... و خالد راح لمكتب ابوه لقا ادهم و عمرو واقفين عنده.
- خالد : بتعملوا اي ؟!
- عمرو و ادهم : عايزين بابا في موضوع انت الي بتعمل اي هنا؟!
- خالد : جاي اقول لبابا على حاجه بخصوص الشركه.
- عمرو : اسكتوا كده ثانيه...و حط ودنه على الباب...
- ادهم : انت بتعمل اي ؟!
- عمرو بهمس : تعالوا اسمعوا بسرعه بس من غير صوت.... الموضوع بخصوص شوق....و لقاهم حطوا ودانهم يسمعوا معاه.
*********************
- مصطفى : اه البت عندي.
- ......: محدش يعرف عنها حاجه مش كده ؟!
- مصطفى : اه متقلقش مفهم العيال انها بنت عمهم.
- ......: عدي عليا بكره عشان تاخد بقيت فلوسك.... و البت خليها عندك فتره لحد ما أمن المكان هنا عندي..
- مصطفى : إلا قولي يا استاذ احمد انت عايز البت دي في اي ؟
- احمد : و انت مال اهلك... انت عندي تشتغل من غير اسأله.
- مصطفى : اصل هيا باين هليها طيبه و مش بتاعت مشاكل.
- احمد : كلمه كمان يا مصطفى و هاخد روحك... و قفل السكه.
- مصطفى : الراجل ده غريب اوي..ممكن عايز يتجوزها و اهلها مش راضيين ف خطفها... او عايز فلوس من اهلها... مش مهم... المهم ان بكره هاخد فلوسي.
******************
- ادهم : ينهار اسوح! يعني البت دي مش بنت عمنا.
- عمرو : طب انا بقول نهربها من هنا بدل ما نلبس مصيبه... كفايه اصلا اننا خطفناها.
- خالد بصدمه : انا بجد مصدوم من بابا... ازاي يعمل حاجه زي كده فينا... ازاي يضحك عليا و يخليني اخطفها و يفهمني انها بنت عمي.... و هو اصلا خاطفها عشان احمد الي عايزها ده و عشان الفلوس.... انا فعلا مصد....و لسه مكملش جملته لقا صوت ضرب نار.
- ادهم : خلونا نطلع بسرعه و نسلمها بدل ما يتقبض علينا و ملبس قضيه ملناش يد فيها.
- خالد : اصبر الاول امك فين؟
- عمرو : ماما في النادي...
- خالد : طب يلا يجماعه نطلعلها.
- ادهم : يلا.... و طلعوا لشوق الاوضه...و خبطوا.
- شوق بخوف و كانت مغمضه عنيها : واللهي ما عملت حاجه.... سيبوني متموتونيش واللهي معملتش حاجه.
- خالد بحنان و هو بيحاول يهديها : شوق اول حاجه انا اسف.... تاني حاجه يلا تعالي معانا قبل ما يحصلك حاجه... دي الشرطه اكيد خطيبك بلغهم و جايين يخدوكي..
- شوق بخوف : مروان شرطي اكيد هيكون برا.
- خالد : طب تعالي معانا احنا هنخرجك.
- شوق بخوف : حاضر... و راحت معاهم و كانوا هما ملفوفين حواليها بيحموها.
- نادر في مكبر الصوت : سلموها و سلموا نفسكوا بدل ما ناحدها منكم بالعنف.
- خالد بصوت عالي : احنا عايزين الشرطي مروان.... غير كده مش هنسلمهالكوا.
- مروان في مكبر الصوت : انا اهو تعالوا سلموها و سلموا نفسكوا...و لقاهم ملفوفين حوالين حد و جايين ناحيته.
- خالد و هو ماسك ايد شوق : اتفضل الآنسه شوق اهي... بس عايز اقولك اننا فعلاً مكناش نعرف الي بابا بيعمله.... بابا كان مفهمني انها بنت عمي و عمي ميت ف انا روحت اخدتها لان في ست و ابنها بيربوها و احنا احق بتربيتها منهم....اتمنى تسامحنا احنا لسه عارفين فورا و طلعنا جيبناها من الاوضه و نزلنالكوا.
- مروان :....
****************
يا ترى مروان رد قال اي ؟!يا ترى هيسامحهم و يقبض على باباهم بس؟!
****************
☆4 votes.
أنت تقرأ
شوق المارو
Romanceيأتي الحب بترتيب القدر قد يأتيك في وقت ضعفك او وقت شدتك و لكن قدر حبِ كان عبارة عن صدفٍ مُتتاليه لأعشق الصُدف و أعشق ذالك الوجه البرئ.