DUA BUDAK LELAKI, masing-masing sudah menginjak umur 14 - 16 tahun. Malah, mereka berdua begitu merupai wajah Papa mereka, Tengku Zaril. Tengku Azhar, dan Tengku Rafiq, dua putera kesayangan aku yang aku takkan membelakangi mereka walau aku ditimpa musibah. Mereka ini lah pengubat jiwa aku tika aku gagal mengawal emosi.
Tengku Azhar sangat pandai dalam semua mata pelajaran. Seorang abang yang menyayangi adiknya, Tengku Rafiq. Sikapnya agak tegas dalam kebersihan. Pantang nampak kotor sikit, mulutnya akan berbunyi memanggil Rafiq. Ada-ada saja dua jantung hatiku ini. Meskipun hubungan mereka tidak begitu rapat, Rafiq sentiasa mendoakan abangnya itu berjaya dalam dunia dan akhirat.
" Salah ni, dik. Macam mana boleh masuk kelas nombor satu?" Azhar memadam jawapan Matematik Rafiq dengan correction tape. Salah?. Mata aku yang salah atau abang aku jenis perfect ten?. " Abang.... Afiq dah buat betul-betul. Kenapa nak salahkan Afiq lagi?. Bagitau Mama abang buli Afiq!". Adu si adik. Rafiq agak manja dengan Mamanya.
" Asyik panggil Mama saja. Cuba jadi lelaki sejati?. Mama tengah sibuk uruskan bisnes online. Kita kenalah berdikari. Nasib Mama cuma ada kita berdua saja. Kalau kita ada adik?". Tambah adik baru mungkin akan terjadi bila-bila masa. Mereka yang abang-abang sado ni, dah boleh bersiap sedia lah ya. Huhu.
"Afiq tak nak adik. Afiq nak terus jadi anak Mama dan Papa" Azhar memiat telinga Rafiq kerana sikapnya terlalu bergantung pada Mama dan Papa.
Aina tertawa kecil dua lelaki itu sedang gaduh-gaduh manja.
"Rajin anak teruna Mama. Dah siap homework?. Mari Mama tengok?". Aina duduk menyimpul di sisi Azhar. Ini membuatkan Rafiq tersisir?. Mama selalu duduk dengan Abang Ahzar!.
Tak adil!
"Well done, Azhar!. Macam selalu. Tetap banggakan Mama". Aina beralih pula pada Rafiq. Rafiq tersengih kerana jawapan Matematiknya mungkin akan mengecewakan Mamanya. " Afiq minta maaf, Mama. Afiq tak buat apa Abang Azhar ajar". Aina menghela nafas, tersenyum dan mengusap kepala Rafiq.
"Kepandaian, kematangan seseorang bukan terletak pada sehelai kertas. Tapi, sikap seseorang itu menggambarkan siapa diri sebenar"
Rafiq senyum lebar mempamer gigi putihnya. " Terima kasih Mama!". Tubuh Aina dipeluk. Azhar yang melihatnya terasa rimas sikap Rafiq yang terlampau manja.
************
" ALISA, tengok tu. Bakal imam awak duduk di sana!. Cuba lah tanya dia!" Bersungguh Doktor Hayati kenankan Alisa dengan doktor muda paling berjaya, Zaril Ar-Rasyid. Sedia maklum Zaril sudah berkahwin dan memiliki dua orang anak, pasti tidak akan memandang dirinya yang biasa ini.
"Assalamualaikum... awak sorang saja, Aril?. Boleh saya duduk?". Menanti jawapan dari mulut doktor ini macam ada emas saja!. Aku tahu lah aku ni bujang, tak ada yang nak. Aku tahu Zaril dah kahwin. Tapi, tak salahkan kalau nak berkawan atau dapatkah tips cari teman lelaki dari dia?. Ragu-ragu jika membenarkan wanita ini duduk semeja di kafeteria, tempat para staf hospital menjamu selera.
" Wa'alaikumussalam.... sure. Have a sit".
" Jadi..., operation tadi berjaya?. Pesakit awak ada ketumbuhan kan?. Susah tak?".
"Boleh lah. Allah ada dengan saya. Urusan operation berjalan lancar". Gelisah. Sebab?. Wanita itu bukan mahram baginya. Kalau Aina tahu aku ada skandal dekat Hospital, mahu kena bunuh!.
YOU ARE READING
DIA GIRLFRIEND DOKTOR 2
RomanceSetelah 3 tahun melayari bahtera perkahwinan semanis madu, kesetiaan Zaril mula goyah dengan kehadiran Alisa. Alisa yang pemalu dan lemah lembut itu menarik hati Zaril meskipun dia sudah berjanji mencintai Aina. Aina bertambah gundah apabila rakan-r...