De opeenvolgende dagen waren geheel in het teken van dates vinden voor het kerstbal. Leerlingen van Zweinstein, Ilvermorny en Klammfell waren op hun best gekleed en deden alles om de aandacht van anderen te winnen. Het bal zou in dat weekend op zaterdagavond plaats vinden.
Dates waren van belang voor het bal.
Leerlingen zochten hun beste jurken en gewaden uit. Bereidde zichzelf en hun dates voor. Iedereen keek er steeds meer naar uit.Roxanne had van een afstand bekeken hoe de leerlingen van Zwadderich dansles kregen van Sneep. Ze had dubbel gelegen. Korzel en Kwast die er daadwerkelijk niks van konden. Menig heksen hadden blauwe voeten van hun geklungel gekregen. Professor Sneep was nogal stijfjes, net zoals zijn manier van les geven.
Roxanne bekeek die middag ook hoe Draco uit wist te blinken in zijn dans. Hij kende de dans, hij wist het ritme en hij deinsde niet terug om dit te laten zien. Roxanne vergat de dromerige blikken van de Zwadderich heksen niet, terwijl Draco samen met Patty liet zien hoe het zou moeten. Patty's gezicht sprak boekdelen, niets meer of minder dan dat ze genoot van het feit dat iedereen naar haar en Draco keek.
Draco had Roxanne in de deuropening zien staan, gevolgd door een kleine grijns op zijn gezicht. Roxanne kon niks anders dan haar hoofd schudden, oordelend over wat ze zag.Griffoendor kreeg dansles van professor Anderling. Roxanne lag vrijwel dubbel op het moment dat Ron Wemel moest laten zien hoe de dans moest worden gedaan. Niet alleen Roxanne, ook de andere leerlingen van Griffoendor. Ze wachtte geduldig totdat hun dansles voorbij was. Ze vroeg zich af of Harry er al achter was hoe hij het ei moest openen.
"Ik wilde jou net hetzelfde vertellen" stamelde hij zacht. Ron en Hermelien stonden bedenkelijk naast hen.
"Roxanne-" Hermelien keek nog bedachtzamer.
"Hoe ben jij hier dan achter gekomen?"
Alsof Roxanne het op een abnormale manier had ondervonden. Die avond verliep wel abnormaal, samen met Draco, maar er was niet meer gebeurd dan dat zij daar alleen maar zaten.
"Draco had me erop gewezen"
"Draco? Als in Draco Malfoy?" Ron's blik vertelde genoeg over hoe hij over hem dacht.
Hermelien gaf hem een duw in zijn zij. "Ze waren ooit beste vrienden, weet je nog?"
Ooit, ooit waren ze beste vrienden ja.
Ron wreef pijnlijk eroverheen "Sorry Roxanne"
"Niet erg, dat was ooit. Fijn dat je er al achter bent Harry" Roxanne nam afscheid van het drietal, onderweg om het lied van het ei verder te bestuderen.
"Hé Rox?" Hoorde ze Harry stamelend. Roxanne draaide zich naar het drietal om. De gezichten van Ron en Hermelien bekeken Harry geschokt aan, alsof hij de domste keuze ooit zou maken.
Roxanne schudde vragend haar hoofd.
"Over het bal.." ging hij zacht verder. Hermelien trok zacht aan Harry's schouder, om hem tegen te houden van een grote blunder. Roxanne had door welke blunder het zou zijn.
"Sorry Harry, Sky is zoals verwacht mijn date. We zien elkaar daar wel, goed? Succes met een date te vinden"
Ze was hem voor, zonder dat hij iets hoefde te zeggen. Hij zou zichzelf inderdaad compleet voor schut zetten, en Roxanne had dat nu iets weten te verzachten.
-
Laat in de avond opende Roxanne de deur van haar vertrek. Die avond had ze weer verschillende interviews moeten doen voor de Daily Prophet. Roxanne wist dat woorden weer zouden worden verdraaid, hier had ze daarom het meest een hekel aan.
JE LEEST
Remember Me
FanfictionZweinstein, januari 1994. Roxy, Ik weet niet of mijn uil je zal vinden. Ik weet niet waar je bent. Waarom heb je mij niet verteld waar je naartoe ging? Ik hoorde dat je niet meer terug zou komen naar Zweinstein. Waar ben je dan? - Ilvermony, febr...