"yah na jaemin." Renjun menggoyang goyangkan katil jaemin dan Jeno. Biar dia mimpi gempa bumi.
Jaemin membuka mata lalu melemparkan bantal kearah muka renjun. "Ko nak apa hanat."
"Aku keluar dulu tau. Nanti aku call." Jaemin memandang muka renjun dengan mata disepetkan. Dia meng'hmm'kan sahaja.
Renjun mencampakkan kembali bantal kearah jaemin. Pintu bilik hotel dibuka. Dia memakai penutup kepala hoodie lalu melangkah keluar dari hotel.
Renjun kini berada ditepi pantai. Dia duduk disalah satu kayu besar. Mask dibuka untuk menghirup udara segar. Dia melayan emosi.
Sepanjang dia berada di pulau Jeju, dia sudah melupakan tentang penyakitnya. Dia teringat sesuatu.
Phone diambil dari poket seluar lalu apps video call dibuka.
Kun hyung
ringing...Renjun ingin membuat video call dengan kun. Dia duduk berpelukkan kaki. Kalau dilihat dari tepi, dia seperti duduk mencangkung.
"KUN HYUNGGGG"
"aish janganlah jerit." Kun memarahi renjun yang tiba tiba menjerit kearahnya. Nampak seperti kun sedang menyiapkan sesuatu. Dia masih dengan apron yang dipakai dibadan.
"Hyung buat apa?"
"Tengok tv." FUHHHH SABAR RENJUN SABAR KEMAIN SAVAGE DIA
Renjun membuat muka datar. Dia memandang langit. Kun ketawa melihat muka Renjun yang sebijik macam ayam teran telur.
"Takdela hyung gurau jelah. Hyung buat order untuk costumer la apa lagi. Kau bila nak balik?"
Renjun memandang semula phonenya. Dia menghela nafas. "Esok baliklah." Kun tersenyum.
"Nanti aku datang jemput kau eh."
Renjun mengangguk lalu membuat tangan "👌"
"Oklah hyung letak dulu okay?" Belum sempat renjun menjawab, talian telah diputuskan oleh Kun.
"Erm..renjun?" Lamunan Renjun terhenti. Dia menoleh pada suara yang memanggilnya. Seorang gadis dengan rambut pendek paras bahu.
Renjun menepuk nepuk tempat duduk disebelahnya. Gadis tersebut duduk. Dia memandang laut dihadapannya.
Lama juga mereka mendiamkan diri membuang pandangan dihadapan.
"Kadang kadang, kita tak sekuat apa yang orang sangka." Huh? Renjun menoleh ketepi. Wajah Haewon yang ditiup angin dipandang.
"A-apa maksud awak?"
"Orang nampak kita kuat, sedangkan kita tak. Awak cubalah tepis perasaan sedih, lemah awak. Takkan. Ianya takkan hilang. Sebaliknya, ianya bersarang dalam hati awak. Awak hidup dengan kesedihan tapi awak terpaksa tipu semua tu....
....awak cuba nak bahagiakan orang lain. Tapi awak tak mampu nak bahagiakan diri sendiri. Bila awak dah putus asa nak buat semua tu, diorang pergi. Diorang akan anggap awak pentingkan diri sendiri, tak berguna...
....tapi diorang tak sedar yang awak pun perlukan semua tu. Hakikatnya diorang akan hargai awak bila awak dah tiada. Pedih tapi itulah hakikatnya."
Aku terdiam mendengar kata kata Haewon. Memang benar apa yang dia katakan. Dia memandang aku dengan senyuman.
"Appreciate yourself more okay?" Dia berkata sebelum pemandanganku kabur. Aku cuba memanggil nama Haewon namun ianya sia sia.
Tidak lama kemudian, renjun sudah jatuh tidak sedarkan diri.
•••
Get ready y'all nanti ada plot twist MUAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA aku ada bagi spoiler pepandai korang la cari dalam chapter ni and chapter atas atas sana.
heheh.
YOU ARE READING
broken home. -renjun ✓
Fanfiction"Dia tu menyusahkan" "Tak payah balik. Kalau dah tau diri tu tak reti nak balik awal." "Layan sangat hyung kau yang sorang tu. Dahla menyusahkan tunjuk baik pulak. Meluat aku." "Aku menyusahkan ke?" [⚠️: Jgn dibawa sampai ke rl.] 𝐻𝑢𝑎𝑛𝑔 𝑅𝑒𝑛...