[9]

1.8K 259 61
                                    

"doctor! Panggil doctor cepat!"

"Hyung...hyung dah sedar?"

Aku mengelipkan mata beberapa kali. Cahaya lampu daripada siling menyilaukan mataku. Bau seperti hand sanitizer menyerang masuk kedalam hidung.

Wajah beberapa manusia yang tidak aku kenal, aku pandang. Aku masih keliru.

Rasa ngilu dibahagian belakang.

Kepalaku berdenyut-denyut.

"Boleh encik dan keluarga encik keluar? Kami nak periksa keadaan encik Renjun dahulu."

Suara seperti seorang nurse.

Seorang doctor menuju kearahku. Dia membuka mataku lalu menyuluhkan cahaya lampu. Aku diam tidak berkutik.

Apa dah jadi sebenarnya ni?

•••

"Doc,macam mana dengan anak saya?" Wajah seorang lelaki pertengahan umur memandang doctor tersebut.

Seorang wanita yang dari tadi tidak henti menangis dipujuk oleh anaknya.

"Anak encik tidak apa-apa. Cuma..."

Tuan huang mengerutkan dahinya. "Cuma?"

"Anak encik mengalami amnesia. Ianya terjadi akibat hentakan yang kuat." Tuan Huang meraup wajahnya.

Doctor tersebut meminta diri untuk pergi. Tuan Huang terduduk. Dia menangis. Sedih dengan nasib anak sulungnya.

Pintu ward yang menempatkan Renjun dibuka oleh seseorang. Dia tersenyum memandang Renjun.

Orang tersebut menarik kerusi lalu duduk ditepi katil pesakit. "Renjun-ah..."

Renjun menoleh. "K-kau s-siapa?"

Dia tersenyum. "Kun. Aku abang sepupu kau."

Renjun seperti takut takut dengannya. Dia memandang kehadapan semula. "Air...aku nak air.."

Kun menuang air kedalam cawan lalu memberikannya kepada Renjun. Dia membantu renjun untuk duduk. Selesai minum, renjun memberikan cawan tersebut kepada Kun semula.

Renjun menelan air liur. "B-berapa lama a-aku terbaring macam ni?"

Kun menghela nafas lalu memandang Renjun. "Dua tahun. Harini genap dua tahun kau koma."

D-dua tahun?

Kenapa dengan aku?

"Mulanya doctor dah putus asa. Diorang bercadang nak bukak mesin bantuan pernafasan kau harini. Syukur, harini jugak kau sedar." Aku terdiam.

Maksudnya kalau aku tak sedar harini...aku dah tiada lah....kan?

"K-kenapa dengan aku?" Wajah Kun dipandang.

"Nanti kau akan tahu sendiri." Dia tersenyum sebelum menepuk bahu Renjun. Kun keluar meninggalkan Renjun yang keliru.

Tidak lama kemudian, beberapa manusia yang dia tidak kenal, masuk kedalam wardnya.

"Hyung..." Seorang lelaki menuju kearahku. Aku mengalihkan badan sedikit.

"Kau siapa?" Lelaki tersebut mengalirkan air mata. Dia memeluk aku. Dua orang lelaki berdiri dibelakangnya.

"Sungchan. Adik hyung. Ni Jisung tu Chenle. Adik hyung jugak." Aku menoleh memandang dua lagi lelaki dibelakang Sungchan.

Mataku beralih pada seorang wanita dan seorang lelaki dewasa. Wanita tersebut memeluk ku.

•••

"Hyung, jom masuk." Aku terhenti berjalan. Rumah siapa ni?

Sungchan menarik tangan Renjun untuk masuk kedalam rumah. Jisung dan Chenle pula menolong membawa beg Renjun.

"Rumah siapa ni?" Tanya Renjun sambil memandang sekeliling.

"Rumah kita."

Dia membawa aku kedalam sebuah bilik yang terletak tidak jauh dari dapur. Dia membuka lalu menampakkan  design bilik yang cantik tapi simple.

"Bilik hyung. Hyung je tidur bawah sebab hyung kata hyung lagi selesa tidur bawah." Aku masuk kedalam membiarkan dia keseorangan diluar bilik.

"Nanti chan panggil. Kita makan tengah hari sama sama." Dia tersenyum. Aku pandang dia dengan muka tiada perasaan.

Meja belajar yang masih tersusun buku aku tujui. Salah satu buku menarik perhatianku.

Form 4

Eh?

Muka aku berkerut. 2 tahun aku koma...

Maknanya tahun ni tahun terakhir aku bersekolah lah kan? Kepala yang terasa pening aku pegang.

Satu frame gambar yang terjatuh aku pandang lalu ambil. Tiga orang lelaki. Tapi yang ni aku. Dua orang tu lagi siapa?

"JAEMIN, JENO SIAP KAU."

"AHAHAHHAHAHAHAHA TAKLEH KEJAR TAKLEH KEJAR"

"Dah dah lah tu jaemin. Kerja kau nak sakat renjun je."

"AHHHH JENO KAU PUN SAMA. SINI KAU. BIAR AKU CINCANG KO BERDUA."

"AKHHHHHHH" frame gambar tersebut pecah akibat terjatuh dari tanganku. Siapa?

Siapa jaemin?

Siapa Jeno?

"HYUNG KENAPA?" tiba tiba pintu bilik dibuka. Aku rasa ni bukan Sungchan. Dia menuju kearahku. Tanganku yang berdarah dia pandang.

"H-hyung darah-"

"Siapa?" Aku memandangnya.

"Ni Jisung."

"Tak. Bukan." Dia mengerutkan dahi. Aku berdiri daripada duduk.

"Siapa jaemin? Jeno?" Dia terdiam memandangku. Terus Jisung keluar dari bilik meninggalkan aku. Tak lama kemudian, Sungchan datang.

Dia membawa first aid kit. Dia menyuruhku duduk lalu merawat tanganku yang luka. Tengah dia merawat, aku bertanya.

"Sungchan." Dia memandang.

"Apa hyung?"

"Siapa....jaemin? Jeno?" Pembalut yang dipegang terlepas dari pegangan Sungchan. Dia memandang Renjun terkejut.

"Hyung dah ingat..?"

Aku tidak menjawab. Sebaliknya aku termenung.

•••











😀

broken home. -renjun ✓Where stories live. Discover now