[5]

2.1K 293 28
                                    

Renjun memulakan paginya dengan berpakaian selesa. Yelah takkan nak pakai baju nipis time salji gini. Gila kau.

Dia berehat didalam bilik memandangkan harini hari Ahad. Renjun mengemas biliknya memandangkan homework sudah disiapkan sebelum cuti. 

Airpod disumbatkan kedalam telinga. Lagu yang soft-soft dibuka. Sedang dia mengemas bilik, tiba-tiba biliknya diterjah seseorang.

"HYUNG!"

Renjun menoleh. Jisung yang tercungap-cungap dihadapan pintu bilik dipandang. "Ape?"

"Jaemin ngan Jeno kat luar"

"Serious?"

"Iyeee takkanlah Sung nak tipu"

Renjun segera keluar dari bilik dan membuka pintu rumah. Terpampanglah muka dua orang sahabatnya diluar.

"RENJUNNNNNN" Jaemin segera memeluk Renjun yang kaku berdiri dihadapannya.

"Ey ey geli la peluk peluk" Renjun cuba meleraikan pelukannya dengan Jaemin. Jeno yang berada disebelah join mereka berdua berpelukan. Sesak Renjun tu woi.

"Woi oksigen woi dah dah."

"Ehehehehe sorry"

"Apehal ko tetiba datang pepagi buta ni?"

"Aku nak ajak kau minum coffee" jawab Jeno.

"Coffee? Kat mana?"

"Pulau Jeju"

"Mak ai. Jauh bethol mengopi sampai sana. Serious ar?" Renjun meminta kepastian. Jaemin yang berdiri disebelahnya mengangguk.

"Tiket dah book ke belom?" Tanya Renjun lagi. "Dah. Untuk kau sekali." Sekali lagi Renjun terkejut.

"Oh..kalau macam tu, aku tanya mak aku dulu lah. Korang masuk la dulu." Renjun menjemput kedua rakannya masuk kedalam rumah. Kebetulan juga Puan Huang berada di ruang tamu.

"Oh, Jaemin Jeno. Masuklah." Pelawa Puan Huang. Renjun yang masih berdiri dihadapan pintu tersenyum.

Teragak-agak dia menuju kearah ibunya. "Mak." Panggil Renjun.

Puan Huang menoleh. "Boleh tak kalau Renjun bercuti dengan Jeno ngan Jaemin kat pulau Jeju. Kalau mak tak bagi, takpe. Renjun tak paksa." Puan Huang menghela nafas.

"Pergilah. Tenangkan sikit fikiran kamu tu. Lagipun kamu cuti seminggu kan? Pergi je." Puan Huang memberi kebenaran. Jeno yang berada disebelah Jaemin tersenyum.

"Thank you, mak." Renjun tersenyum pada ibunya.

•••

broken home. -renjun ✓Where stories live. Discover now