Penantian Yang Telah Berakhir

580 20 10
                                    

"Apa semua ni?!" Riena melemparkan sampul surat di tangannya ke meja sebaik saja dia tiba ke pejabat Firdaus. Firdaus terpinga-pinga mencapai sampul surat itu. Sebaik saja isinya dikeluarkan, matanya terbeliak. Rahsianya telah terbongkar! Gambarnya sedang memeluk pinggang Nura di kelab malam. Dan banyak lagi aksi aksi mereka dirakamkan. "Riena, awak jangan mudah tertipu. Ini muslihat orang yang nak putuskan hubungan kita. Tolonglah percayakan saya. Saya cintakan awak. Tak mungkin saya nak buat macam ni," Firdaus masih berpura-pura. "Awak kata ni angkara orang yang nak putuskan hubungan kita? Saya tengok dengan mata kepala saya sendiri awak keluar dengan Nura tadi. Siap bersuap makanan lagi. Apa lagi awak nak cakap?!" tengking Riena. Firdaus terkelu. Dia tak pernah melihat Riena semarah ini sebelumnya. Gerun juga dia melihatkan Riena yang berapi. "Kalau dengan orang lain, saya mungkin boleh terima. Tapi, kakak saya sendiri?" kini mata Riena bergenang.

Di kala Riena masih sedih Firdaus mengambil kesempatan berbicara. "Saya cintakan Nura," sebaris ayat itu cukup untuk meremukkan hati Riena. Di saat hatinya mulai terbuka untuk menerima Firdaus, mengapa ini pula yang terjadi? "Sampai hati awak!" suara Riena bergema. "Sampai hati saya? Awak yang mengabaikan saya dan sibuk kenangkan arwah Adam. Awak nak salahkan saya pula? Habis bertahun saya tunggu awak ni tak ada maknalah? Hey, do you really thought I fall for you? Hell no! Aku cuma rasa tercabar sebab kau satu-satunya perempuan yang tak pedulikan aku. Lagipun, apa yang menariknya pasal engkau ni?" Firdaus ketawa sinis. Dia telah penat berpura-pura baik. Riena tersedu. "Kau ni memang syaitan yang bertopengkan manusia!" dan dengan itu Riena melepaskan tumbukan padu ke muka Firdaus. Dan kakinya pula melayang ke perut lelaki durjana itu. Firdaus terundur ke belakang. Perutnya senak dengan sepakan Riena. Mukanya diraba. Bibirnya pecah dengan tumbukan Riena. Siapa sangka kudrat gadis itu luar biasa kuatnya! "Cuma satu je yang aku nak tahu. Kau dan Nura pernah berzina?" suara Riena bergetar. "Sejahil-jahil kami ni, belum pernah terlanjur lagi. Lainlah engkau dan arwah Adam kan?" Firdaus melampiaskan rasa sakit hatinya. Kali ini tamparan Riena pula yang hinggap di pipi Firdaus. Berbekas tapak tanganya di situ. Firdaus sekali lagi terkejut. Berbisa sungguh tamparan Riena ini. "Kita putus!" teriak Riena seraya keluar dari pejabat Firdaus.

Pintu pejabat dihempas kuat sehingga mengejutkan semua staf di luar.

Riena berlari ke arah keretanya. Enjin kereta di hidupkan dan dia menekan pedal minyak. Dia terus memandu tanpa arah. Tiba tiba dia teringatkan sesuatu. Dan keretanya terus meluncur laju.

***

Riena melangkah lemah. Dia teringatkan tasik yang sering dikunjunginya bersama arwah Adam. Fikirannya menerawang kepada pergaduhannnya bersama Firdaus tengahari tadi.
"Saya cintakan Nura,"

Riena menggelengkan kepalanya.
"Sampai hati saya? Awak yang mengabaikan saya dan sibuk kenangkan arwah Adam. Awak nak salahkan saya pula? Habis bertahun saya tunggu awak ni tak ada maknalah?"

Riena menekan kuat kepalanya.

"Hey, do you really thought I fall for you? Hell no! Aku cuma rasa tercabar sebab kau satu-satunya perempuan yang tak pedulikan aku. Lagipun, apa yang menariknya pasal engkau ni?"

Air mata mulai mengalir di pipi.
"Sejahil-jahil kami ni, belum pernah terlanjur lagi. Lainlah engkau dan arwah Adam kan?"

Riena kemudiannya ketawa. Orang di sekelilingnya mulai hairan. Apa tidaknya, dia ketawa sambil menangis.

"Riena, is that you?" teguran itu menyentakkan Riena. Wajah Faiz menyapa pandangan matanya. Riena ketawa lagi. "Riena, are you okay?" Faiz kelihatan risau dengan perlakuan Riena. Riena sekadar mengangguk. "Come here," Faiz menarik lengan baju Riena ke bangku yang terdekat. Riena sekadar mengekori langkah Faiz. "Kalau awak nak cerita apa yang dah jadi ceritalah. Tapi kalau awak rasa private sangat, tak apalah. But just to let you know, let it go is better. Like Elsa did," gurau Faiz. "Tengok kartun jugak awak ni ya?" Riena bersuara setelah lama mendiamkan diri. Faiz ketawa besar. Riena mengerutkan dahi. "Punyalah baik saya pujuk awak baik punya perli awak kasi ya?" kata Faiz kemudian ketawa lagi.

Kisah Hati Seorang PencintaWhere stories live. Discover now