13

174 12 0
                                    

“Awak, awak ingat tak perempuan yang tuduh Im sengaja masuk tandas perempuan tu?” Tanya Fara kepada suaminya.

“Ouh yang tu, mestilah ingat. Nasib baik tak ada apa – apa gosip pasal kes tu.” Balas Kai.

“Memanglah tak ada. Aku dengan Bel dah suruh Ejen EXPO yang uruskan.” Monolog hati Fara.

“Tapi, kenapa kau tanya?” Tanya Kai.

“Kalau awak nak tahu, perempuan tu Najwa.” Balas Fara.

“Najwa? Ouh, kawan baik kau yang otak mereng tu ea?” Ujar Kai selamba.

“Suka hati awak je cakap otak kawan baik saya mereng, macamlah awak tu bijak sangat.” Balas Fara.

“Eh, memanglah aku bijak. Kalau aku bodoh, nanti anak aku pun terikut jadi bodoh.” Kata Kai selamba, Fara menjuih bibir.

“Ouh, aku lupa nak beritahu kau. Sekejap lagi, ada orang nak datang.” Kata Kai.

“Siapa?” Kai hanya tersenyum.

Ding! Dong! Ding! Dong!

“Assalamualaikum!”

“Ha, tu dia dah sampai. Jom.” Ajak Kai lalu berdiri, lengan si isteri ditarik bersamanya.

Pintu dibuka, seorang wanita tersenyum manis ke arah pasangan itu. Fara memandang Kai dan wanita itu dengan wajah tertanya – tanya.

“Mak Long, ni lah isteri Kai. Nama dia Fara.” Kata Kai memperkenalkan isterinya, Fara terus menyalam wanita itu.

“Ra, ni mak saudara aku. Mulai hari ni, Mak Long yang akan masak untuk kita.” Kata Kai.

“Masak?” Balas Fara.

“Yelah. Lepas ni, kau dah tak payah susah – susah nak masak and kita tak payah makan dekat luar.” Ujar Kai lalu tersenyum, wajah Fara terus berubah muram.

“Hey, kau okey tak ni?” Tanya Kai, Fara hanya mengangguk kecil.

“Mak Long, jemputlah masuk.” Ajak Fara, mereka bertiga terus masuk ke dalam.

“Mak Long duduklah dulu. Fara buatkan air sekejap.” Kata Fara.

"Eh, tak payahlah. Susah - susah je." Balas Khatijah.

"Tapi..."

"Tak apa, Fara. Kamu duduklah sekali, berbual dengan kami." Ujar Khatijah lalu tersenyum, Fara mengangguk lalu terus melabuhkan duduk di sebelah suaminya.

“Cantik isteri kamu, Kai. Dah lah baik, sopan – santun. Pandai kamu pilih. Kalau bukan sebab dia isteri kamu, memang Mak Long dah pinangkan untuk sepupu kamu si Wafiq tu.” Gurau Khatijah sambil memandang Fara, naik merah wajah gadis itu.

“Eh Mak Long ni, ada – ada je. Terima kasih tau  sebab Mak Long sudi tolong Kai dengan Fara.” Kata Kai.

“Tak ada apa – apalah. Lagipun, Mak Long bukannya buat apa – apa pun dekat rumah. Maaflah sebab tak datang ke perkahwinan kamu berdua hari tu.” Ucap Khatijah.

“Eh, tak ada apa – apalah, Mak Long. Hal kecil je.” Balas Kai.

“Dah pukul 12.30 ni. Mak Long minta diri ke dapur dululah, ya? Nak masak.” Ujar Khatijah lalu terus berdiri.

“Okey, Mak Long. Terima Kasih.” Wanita yang berusia dalam lingkungan 40-an itu tersenyum lalu melangkah ke ruangan dapur.

“Ra, kau...”

Kata – kata Kai terhenti apabila Fara terus bangun tanpa menghiraukannya yang sedang bercakap. Berkerut dahi Kai dibuatnya, dia ada buat salah ke?

“Fara.” Panggil Kai, gadis itu berpaling memandangnya.

“Aku ada buat salah ke?” Tanya Kai.

Fara tidak menjawab, sebaliknya terus naik ke tingkat atas. Kai hanya mampu memandang isterinya dengan pandangan bingung. Dia tak fahamlah dengan isterinya yang sorang tu.

Fara ni, kalau ada masalah dengan dia, gadis itu tentu akan diam. Walaupun ketika mereka sudah berbaik, gadis itu tetap tidak akan membuka mulut tentang punca kemarahannya.

Memanglah Kai tu kaki perempuan, tapi tak semestinya dia tahu semua benda tentang orang perempuan. Yang dia tahu just date, date, and date!

“Aku kena buat apa ni?” Gumam Kai sendiri.

“Kai.” Panggil Khatijah.

“Ya, Mak Long?” Sahut lelaki itu.

“Kamu okey tak ni?” Tanya Khatijah prihatin.

“Fara.” Jawab Kai lalu menunduk.

“Kenapa dia isterinya kamu tu?" Tanya Khatijah bersama dahi yang berkerut.

“Dia tiba – tiba je badmood dengan Kai. Tadi okey je, tak faham betullah dengan dia tu. Kalau Kai tanya, dia bukannya jawab pun.” Ujar Kai, Khatijah tersenyum.

“Kai, bukan semua orang jenis yang suka meluah. Ada juga sesetengah orang yang lebih suka memendam. Mungkin Fara jenis yang memilih untuk simpan?

Kai tak boleh nak paksa dia untuk bercakap. Tapi, Kai cubalah pujuk dia, tanya dia elok – elok. Kalau Kai tanya, tapi sekadar berbasa – basi memang tak jadi. Kai kena cakap dengan dia dari hati ke hati.” Ujar Khatijah panjang lebar.

“Terima kasih, Mak Long!”

***

“Hah? Dia upah orang untuk masakkan makanan untuk kau orang? And orang tu mak saudara dia dengan Bel?” – Lia.

“Iya, tu yang aku tengah down sekarang ni. Aku baru je plan nak masak tiap – tiap hari untuk dia.”

“Then, kau tengah buat apa? Merajuk? – Bella.

Fara hanya diam tidak membalas. Jelas kedengaran suara Bella dan Lia yang sedang ketawa.

“Ish, korang ni. Aku call ingatkan boleh tolong aku hilangkan stres. Tapi, kau orang gelakkan aku pula.”

“Tak adalah. Sebelum ni, tak pernah pun kau merajuk.” – Bella.

“Tapi, ada baiknya juga. Nanti, bolehlah kau tengok macam mana dia pujuk kau.” – Lia.

“Hmm, betul juga.” Gumam Fara sendiri.

Tok! Tok! Tok!

“Fara!” Panggil Kai dari luar bilik.

“Woi, Kai ada dekat luar. Aku off dulu.” Kata Fara, dia terus mematikan talian lalu membetulkan kedudukannya di atas katil.

Fara, aku masuk ea?” Tanya Kai dari luar, serentak dengan itu pintu terus dibuka.

“Fara.” Panggil Kai, namun isterinya itu tidak menjawab.

Lelaki itu mengeluh perlahan, dia berjalan mendekati Fara yang sedang duduk di birai katil. Wajah isterinya yang tidak beriak itu ditatap dengan penuh tanda tanya.

“Ra, kalau aku ada buat salah tolonglah beritahu aku. Aku lelaki. So, aku tak faham tau perempuan ni macam mana. Kalau kau diam macam ni, memang sampai bila – bila pun aku takkan tahu apa kesalahan aku." Ujar Kai, Fara terus memandangnya.

“Kalau saya beritahu, apa yang awak nak buat? Nak suruh Mak Long pergi? Dah lah, awak. Saya nak tidur.” Ujar Fara lalu terus membungkuskan diri ke dalam selimut.

Kai hanya mampu mengerutkan dahi mendengar kata – kata Fara. Semakin tak faham dia dengan isterinya yang sorang ni. Apa kaitan Khatijah dengan masalah dia orang?

Sekarang ni, Fara marah dengan dia ke dengan Khatijah sebenarnya?

***

Gomawo for your votes, reads and comments 💗

misi memikat hati encik hubby ✔︎Where stories live. Discover now