Words: 1 075
Aamulla herätessään yksin pieneltä sohvalta Danielin rintaa pistää ikävä. Hänen puhelimensa piippaa viestin merkiksi. Hän joutuu kuunnella Joonatanin nuhaisen ääniviestin, jossa hän kertoo, ettei voi tulla tänään töihin. Daniel purskahtaa itkuun pelkästä epätoivosta.
Hänellä on niin paha olla ja häntä ahdistaa ihan kauheasti. Kaikki ilkeät sanat vuosien varrelta kiertävät kehää hänen päässään ja polttavat häntä kuin polttomerkit.
Leonardon eiliset ilkeät sanat ovat pesiytyneet hänen päänsä sisälle ja saa hänet haukkomaan henkeään. Häntä pelottaa ihan kauheasti, että Leonardo on lopultakin kyllästynyt häneen ja haluaa hänestä eroon. Hän tuntee olonsa niin likaiseksi kuin hän olisi taas teini ja joutunut entisen poikakaverinsa raiskaamaksi.
Paha olo kohoaa hyökyaallon lailla ja iskee häneen tuhannen kilowatin voimalla. Paha olo saa hänet nousemaan ja raahustamaan heidän kylpyhuoneeseensa. Hän ei edes vaivautunut sulkemaan ovea perässään.
Kuin unessa Daniel kaivelee teränsä ja istuu lattialle. Hän tuijottaa mitään näkemättämillä silmillään terää hypnotisoituen sen kauneudesta ja tappavuudesta. Hänen sisällään kurimus vain voimistuu viedän mukanaan jokaisen järjellisen ajatuksen.
Kurimukseen katoaa hänen ja Leonardon tulinen rakkaus, hänen siskonsa huolestuneet sanat: "Don't push me away", sekä Letician hyväntuulinen kikatus ja lämpimät, pienet sormet, jotka auttoivat häntä laittamaan duplon oikeaan kohtaan.
Kurimus nielee mukaansa myös ne kaikista kurjimmat tapahtumat. Sinne katoaa Valtteri ja hänen kamalat tekonsa, Leonardon ilkeät sanat, Letician aiheuttama järkytys sekä Lolitan kuolema.
Paha olo on vuosia pitänyt majaansa Danielin sydämen päällä kasaten painavia kiviä toistensa päälle mutta nyt ne pahan olon majan perustuskivet lähtevät vierimään pois. Pahan olon maja luhistuu ja vierii pois, yksi syvä viilto kerrallaan.
Hänen hengityksensä helpottuu ja rauhoittuu ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Hän ei ollut edes huomannut, kuinka Leonardon tiuskiminen ja hänen jatkuva pelkonsa oli kasvattanut pahan olon majan kivisiä seiniä.
Daniel tuntee vihdoin olonsa kevyeksi ja vapaaksi kuin taivaan lintu. Hän hengähtää viimeisen kerran syvään ennen kuin kaikki alkaa hämärtyä. Verta valuu solkenaan hänen kädestään mutta hän hädin tuskin tuntee sitä. Hänen elämänsä pitkään jo mustana palanut liekki alkaa vihdoin osoittaa hiipumisen merkkejä.
Hänen vaipuessa tajuttomuuteen hän kuulee Leonardon äänen. Hän ei tällä kertaa kuule syyttäviä sanoja vaan asioita, joihin hän Leonardossa rakastui.
"Sun silmistä tulee mieleen lohkeava jäätikkö", Leonardo oli sanonut heidän ensimmäisillä kunnon treffeillään. Daniel oli punastunut ja laskenut katseensa vihreisiin lautasliinoihin.
"Sulla ei oo mitään hätää, mä suojelen sua kaikelta, mitä sä keksitkin pelätä", Leonardo oli sanonut noin usein ukkosella, kun Daniel oli kauhun partaalla.
"Me selvitään tästä yhdessä. Mä en anna sun luovuttaa", Leonardo oli sanonut jotain sen kaltaista Danielin ollessa sairaalassa onnettomuutensa jälkeen. Hän oli puhunut rauhallisella äänellä ja pitänyt Danielia tiukasti kädestä kiinni kuin hän olisi voinut yhtäkkiä kadota taivaan tuuliin.
"Mä en anna kenenkään muun mielipiteiden vaikuttaa meidän suhteeseen, jos säkään et anna", Leonardo oli sanonut ennen kuin Daniel tapasi Lolitan ensimmäistä kertaa ja jännitti sitä ihan kauheasti.
"Mä haluan olla sulle rehelllinen heti alussa. Mulla on entisestä suhteesta pieni tyttö hän on vasta puoli vuotias. Mä ymmärrän, jos sä et halua ottaa sellaista taakkaa kannettavaksesi. Hän on luonani usein viikonloppuisin ja joskus viikoillakin", Leonardo oli kertonut jo ennen kuin he alkoivat seurustelemaan. Daniel oli katsonut häntä kuin hölmöä ja vastannut ettei häntä haittaa, hän tykkää lapsista.
Kun he olivat seurustelleet noin puoli vuotta, Leonardo vei hänet tapaamaan äitiään. Leonardon äiti oli todella ystävällinen ja vieraanvarainen nainen. Daniel oli tuntenut itsensä tervetulleeksi hänen kotiinsa.
Hän muistaa heidän ensi kohtaamisensa. Daniel joutui sairaalaan Valtterin hakattua hänet pahemmin kuin normaalisti. Siitä kohtaamisesta kesti vielä kaksi ja puoli vuotta ennen kuin he alkoivat virallisesti seurustelemaan.
Leonardon sormet olivat olleet pehmeät ja hellät hänen puhdistaessa Danielin naamaa verestä. Hän oli jutellut kaikkea rauhoittavaa, jolla ei oikeastaan ollut mitään merkitystä minkään kannalta. Hän oli ollut rauhallinen ja selittänyt kaiken mitä tekee, koska näki Danielin säpsyvän äkkiliikkeitä ja varoittamattomia toimia.
Leonardo oli ollut sinä yönä todella komean näköinen väsymyksestään huolimatta. Daniel oli kuolannut häntä heti ensi hetkestä, kun hän oli nähnyt tumman hoitajan. Leonardolla oli pitkät kiharat hiukset nutturalla ja tumma suklaan väriset silmät sädehtivät kirkkaasti, vaikka hän katsoi parisuhdeväkivallan uhria.
Hän oli nähnyt Leonardoa myöhemminkin sairaalassa, kun hän oli käymässä psykiatrilla. Lopulta Daniel uskalsi pyytää Leonardoa treffeille ja loppu on historiaa. Daniel oli siinä vaiheessa jo ajatellut, ettei kukaan halua häntä, eikä hän koskaan enää pysty olemaan kenenkään kanssa. Leonardo muutti hänen käsityksensä asiasta todella nopeasti.
Ei kestänyt kuin vuoden päivät heidän ensitreffeistään, kun he jo muuttivat yhteen. Moni olisi pitänyt sitä kiirehtimisenä mutta heidän mielestään aika oli oikea.
"Sä olet muutakin kuin parisuhdeväkivallan ja raiskauksen uhri. Sä olet muutakin kuin sun masennus. Sä olet rakastava avomies, sä olet mahtava isäpuoli Leticialle. Sä olet mun elämän valo, ilman sua mä olisin hukassa. Mä rakastan sua Daniel."
-
Daniel on jo tajuton, kun Leonardo tulee Letician kanssa kotiin. Leticia ryntää etsimään Danielia, hän haluaa kertoa, mitä kaikkea kivaa teki päiväkodissa.
Korvia vihlova kiljaisu rikkoo hiljaisuuden. Siinä hetkessä Leonardo tietää, että nyt juna rysähti päätepysäkkiinsä ilman jarruja. Hän juoksee kylpyhuoneeseen nopeammin kuin koskaan, siellä Daniel makaa omassa veressään Leticia vieressään. Leonardo tyrkkää viisivuotiaalle puhelimen käteen, käskee soittamaan apua niin kuin on opetettu ja alkaa tyrehdyttämään vuotoja.
Lapsi puhuu värisevällä äänellä puhelimeen ja laittaa sen kaiuttimelle hätäkeskusvirkailijan pyynnöstä. Hän sai kerrottua osoitteen sentään.
"Mitä on tapahtunut?" virkailija kysyy, koska Letician vastaus oli vain ollut, että on paljon verta.
"Olen Leonardo Traore, olen sairaanhoitajana Pohjois-Kymen sairaalassa. Mun avomies on yrittänyt itsemurhaa, kummatkin ranteet auki, verta vuotanut ehkä litran tai kaksi. Tajuton, hengittää itse. Vuoto ei tyrehdy painesiteestä huolimatta", Leonardon asiantuntevaa ääntä värittää itku. Hän on kauhuissaan.
"Tarvitaan ambulanssi ja mielellään kriisityöntekijä lapselle", Leonardo jatkaa itkuisesti katsoen Leticiaa, jonka silmät ovat kauhusta selällään.
"Laita kiristyssiteet olkavarsiin. Ambulanssilla menee viisi minuuttia", virkailija kertoo. Leonardo reuhtoo vessan kaapin sisällön lattialle etsiessään vöitään, jotka sopivat kiristyssiteiksi. Hän löytää ne ja laittaa ne tiukalle.
"Hän tarvitsee paljon tikkejä ja verta", Leonardo puhuu lähinnä itselleen. Hän tietää, että sairaalassa ollaan varmaan jo valmiita siihen, että sinne on tulossa itsemurhan yritys. Hänen kyyneleensä tipahtelevat Danielin poskille.
"Daniel on sokea ja hänellä on epilepsia sekä masennus", Leonardo kertoo perustietoja yrittäen pitää niin itsensä kasassa. Hän kertoo lääkitykset ja hoitohistoriat ja kaiken mahdollisen, jolla voisi olla vähääkään merkitystä hoitoon. Minuutit ennen ambulanssin tuloa ovat Leonardon elämän pisimmät minuutit, tuntuu kuin aika olisi pysähtynyt hetkeen, jolloin hän painaa kuolevan rakkaansa haavoja yrittäen epätoivoisesti tyrehdyttää vuodon.
"Leticia mene avaamaan ovi", Leonardo käskee, kun kuulee koputuksen ovelta. Pelästynyt pikkutyttö käy avaamassa oven ja jää kriisityöntekijän kanssa olohuoneeseen. Ensihoitajat tulevat kylpyhuoneeseen. He tekevät kaiken mitä voivat ennen kuin lähtevät kuljettamaan Danielia kohti sairaalaa.
Leonardo seuraa paareilla makaavaa Danielia kuin sumussa. Hän ei tiedosta kriisityöntekijän seuraavan heitä Letician kanssa. Sillä hetkellä Daniel on kaikista tärkein.
YOU ARE READING
Last wish
Romance-Sokeus on fyysistä heikkoutta. -Ei ole ja rakastan sinua siitä huolimatta, näit tai et. -Rakastan sinua niiin paljon. -Tiedän höpsö.