6 - Min bror och din dotter

158 15 3
                                    

Words: 1 103

Desideria laittaa Letician nukkumaan kuunnellen veljensä huoneesta tulevia pelokkaita, ahdistuneita nyyhkäyksiä. Hän ei tiedä, mitä kaikkea Leonardo on joutunut kokemaan mutta tietää hänen olevan tietyllä tasolla ihan yhtä rikki kuin veljensä. Kummallakin täysin oma tarina, jollaista ei toivoisi kenellekään. 

Desideria toivoo, että Leonardo onnistuu auttamaan Danielia yli traumoistaan. Ihan samalla tavalla kuin hän toivoo, että Daniel onnistuu auttamaan Leonardoa siinä, mikä hänelle selkeästi laukaisee kamalan pelon.

Desideria muistaa toivottomuuden tunteen, joka hänellä oli aina, kun näki uuden jäljen veljensä kasvoilla. Hän oli epätoivoinen, koska ei voinut tehdä mitään auttaakseen veljensä pois väkivaltaisesta suhteesta. Desideria oli vihannut Valtteria ensi hetkestä asti. Hän oli ollut raivoissaan saadessaan tietää Valtterin lyövän hänen veljeään ja ajavan häntä masennuksen syövereihin teoillaan ja sanoillaan.

Desideria muistaa sen ilon, joka hänellä oli, kun Daniel vihdoin lopetti myrkyllisen suhteen. Ja hän oli riemuissaan, kun Daniel esitteli Leonardon hänelle. 

Nainen muistaa sen epäuskon, kun kuulee, että hänen veljellään oli diagnosoimaton epilepsia, jonka takia hän menetti autonsa hallinan ja törmäsi puuhun menettäen näkönsä. Hän ei ollut uskoa sitä todeksi, vaikka siitä oli kaikki todisteet vuosien varrella. Valtterin pahoinpitelyjen jälkeen Daniel oli välillä hyvin poissa oleva ja saattoi kävellä ympäriinsä mistään mitään tajuamatta. Joskus hän törmäsi seinään. Välillä Danielilla oli tajunnanhämärtymistä. Ei kukaan osannut liittää niitä mihinkään vakavaan, eikä niille koskaan tehty mitään. Ajateltiin, että hän syö niin harvoin, että se aiheuttaa sen. Sitten hän sai auton ratissa kuoristuskohtauksen. Desideria on aina ajatellut, että Daniel sai niin monta iskua päähänsä Valtterilta, että se on lopulta laukaissut epilepsian. Kyllä joku lääkäri joskus puhui, että on täysin mahdollista, että monet kovat päähän kohdistuneet iskut ovat laukaisseet epilepsian.

Kun Desideria on pyöritellyt ajatuksiaan tarpeeksi, hän käy nukkumaan kuunnellen viereisen huoneen laantuvaa itkua.

-

Leonardo herää yöllä tunteeseen, että kaikki ei ole hyvin. Hän kääntyy tokkuraisena ja on äkkiä täysin hereillä. Daniel kouristelee. Leonardon sydän jättää pari lyöntiä väliin ennen kuin hän saa yövalon päälle. Leonardo miettii, että kuinka kauan kohtaus on jo kestänyt. Hän katsoo kelloa ja alkaa tottuneesti kääntämään Danielia kylkiasentoon, ettei hän tukehdu sylkeensä tai oksennukseen samalla hän tarkistaa, että henki kulkee.

Kolmen pelottavan pitkän minuutin kuluttua Danielin kouristelu lakkaa ja hän hengittää raskaasti. Leonardo ravistelee miestään hellästi. 

"Aika herätä kulta", hän mutisee herätellessään rakastaan. Lopulta Daniel tulee tajuihinsa.

"Rakas, tiedätkö mikä vuosi on?" Leonardo yrittää virittää keskustelua varmistuakseen kohtauksen loppumisesta.

"2019, miksi sä oikein kyselet turhan päiväisyyksiä?" Daniel kysyy lievästi ärtyneenä.

"Sulla oli kouristuskohtaus, muistatko mitään siitä?" Leonardo kertoo hellästi.

"Muistan vain kauhean tukehtumisen tunteen, kaikki muu on täysin pimennossa", Daniel vastaa hämmentyneenä. 

"Tiedätkö mikä aiheutti kohtauksen? Tai onko sinulla mitään ideaa siitä?" Leonardo kyselee huolissaan.

"Varmaan tää epävakaa elämäntilanne", Daniel sanoo empien. Leonardo huomaa, ettei siinä ole koko totuus.

"Rakas, ootko sä muistanut syödä säännöllisesti?" Leonardo kysyy silitellen miehensä käsivartta.

"En mä tiedä, en mä syöny illalla mitään, kun oltiin vaan täällä", Daniel mutisee syyllisen kuuloisena.

Last wishWhere stories live. Discover now