9 - Raring

104 13 5
                                    

Words: 1 013

Desideria lähtee takaisin Ruotsiin muutama viikko hautajaisten jälkeen. Kolmio alkaa tuntua paljon tilavammalta ja hiljaisemmalta, kun ei ole Desideriaa innokkaasti leikkimässä Letician kanssa. Välillä asunnossa on hyvin kireä ja ahdistunut ilmapiiri. Leonardo ei jotenkin enää osaa heittäytyä erilaisiin leikkeihin. Hän ei jotenkin osaa olla ajattelematta, että onko Lolita leikkinyt Letician kanssa jotain samaa leikkiä, mitä hän. Leonardon suurin stressaaminen on helpottanut hautajaisten jälkeen mutta nyt hänen surunsa alkaa ottamaan valtaansa. 

-

"Miksi sä oot taas siinä edessä?" Leonardo tiuskaisee Danielille. Hän ei  huomaa,  että mies lysähtää pelokkaaseen kasaan ja vetäytyy hiljaa seinän viereen pureksimaan kynsiään. Daniel vain miettii, että mistä hän olisi voinut tietää, että mies haluaa mennä juuri nyt astiakaapille. Ja vielä sille, jota vasten hän nyt sattui nojaamaan.

-

"Ole nyt kunnolla, mä en jaksa vääntää tästä asiasta enää pitkään", Leonardo tiuskii tyttärelleen, joka venkoilee kengän laitossa. Daniel vetäytyy hiljaa heidän huoneeseensa ja yrittää olla näkymätön, hän ei halua Leonardon vihaa osakseen. Samalla häntä pelottaa jättää pieni lapsi kuuntelemaan miehensä tiuskintaa.

-

"Etkö sä nyt saatana ymmärrä, kuinka vaikea tilanne mulla on?" Leonardo tiuskii puhelimeen saaden Danielin kavahtamaan, vaikka mies tietää, ettei ole tehnyt yhtään mitään. Hänestä tuntuu, että mies tiuskii jatkuvasti ja on kireä kuin viulunkieli. Tilanne on hautajaisten jälkeen hitaasti pahentunut ja pahentunut.

-

Daniel istuu taas yhden yksipuolisen riidan jälkeen vessan viileällä kaakelilattialla. Hän on löytänyt jostain vessan kaapin nurkasta sinne unohtuneen tai tarkoituksella piilotetun terän ja hän viiltelee jalkoihinsa ja kylkiinsä. Häntä ahdistaa ajatus, että Leonardo näkisi hänen kehonsa, varsinkaan nyt, kun hän on monta viikkoa tiuskinut aina vain enemmän. Häntä ahdistaa ja pelottaa, että mies ottaisi hänet väkisin tuossa mielentilassa. Daniel kyllä tietää, ettei toinen mies tule huomaamaan hänen rikkonaista ihoaan, koska toinen on niin syvällä surussaan. Hän tietää myös, että ei ole hyvä olla suhteessa, jossa pelkää toista osapuolta. Mutta samalla hän ei tosissaan usko, että Leonardo voisi satuttaa häntä. Se osa, joka pelkää on traumatisoitunut Valtterin käytöksestä eikä se osa välttämättä ikinä parannu.

Vessan ovi avautuu hiljaa ja Daniel jähmettyy, hän ei voi tietää kuka ovesta tulee. Lopulta hän kuulee pienen lapsen hiljaista itkua. Daniel hätääntyy, koska hän istuu siinä sääret ja kyljet vuotaen verta ja Leticia on tullut itkien vessaan. Samalla hän on suunnattoman helpottunut, ettei tulija ollut Leonardo. Daniel laskee nopeasti paitansa ja lahkeensa ja työntää terän hitaasti vessan kaapin alle. Hän kuulee kuinka vessan ovi kolahtaa hiljaa kiinni.

"Leticia-raring, tule tänne", Daniel pyytää hiljaa avaten kätensä toivoen, ettei veri ole tullut pahasti paidasta läpi. Hän ei edes tiedä onko hänellä päällään musta vai valkoinen paita. Hän kuulee pienten paljaiden jalkojen tepsuttavan hänen luokseen ja istuen hänen syliinsä. Daniel kietoo kätensä itkevän lapsen ympärille ja alkaa hiljaa laulaa ruotsiksi. Hän silittelee tytön selkää ja pyyhkii hänen kyyneleensä hellästi, vaikka tuntee, kuinka hänen verensä valuu hitaasti pitkin jalkoja ja kylkiä.

"Allt är bra", Daniel höpöttelee kaikkia perus tsemppilauseita ruotsiksi, koska hänestä tuntuu, ettei hän osaa suomeksi rauhoitella ihmisiä. Tytön itku laantuu hiljalleen ja hän vain nojaa Danielin rintaa vasten. Danielin omasta mielestä ruotsi on paljon rauhoittavampaa ja soljuvampaa kuin töksähtelevä suomen kieli. Hetken kuluttua lapsi nukahtaa kuunnellessaan Danielia mitään ymmärtämättä hänen puheestaan. Daniel nousee varovasti lapsi sylissään, haparoi ovelle hitaasti ja varovasti vieden lapsen nukkumaan hänen ja Leonardon sänkyyn.

-

"Isi, mä näin Tanielilla monta monta pipiä", Leticia selittää Leonardolle barbileikkien välistä osaamatta sanoa Danielin nimeä oikein.

"Mm joo niinpä", Leonardo mumisee katse puhelimessaan. Sitten hän nostaa päätään jähmettyen ja miettii mitä juuri kuuli.

"Mitä sä Leticia sanoit?" 

"Monta monta pipiä", tyttö toistaa lauseen lopun liimaten barbiin laastaria.

-

"Miksi sä oot mennyt näyttämään sun arvet Leticialle??? Se kertoi nähneensä monta monta pipiä", Leonardo tiukkaa Danielilta osaamatta huomata tämän sulkeutunutta ilmettä ja ahdistunutta katsetta.

"Mulla vaan sattui olemaan t-paita päällä niin se varmaan näki", Daniel selittelee, vaikka tasan tietää, mistä pikkutyttö puhuu. Ja ymmärtää, miksi mies raivoaa asiasta, ei hänkään olisi  halunnut, että Leticia joutuu näkemään hänet viiltelemässä.

-

Daniel makaa sängyssä kuunnellen äänikirjaa, hän melkein nukkuu, kunnes heidän huoneen ovi paiskataan kiinni. Daniel säpsähtää täysin hereille ja nykäisee kuulokkeet korvistaan. Hän kuulee puhinaa ja pienen jalan tömistystä puiseen lattiaan.

"Raring, tule tänne halailemaan", Daniel pyytää hiljaa levittäen kätensä sängylle. Kevyet askeleet kuuluvat lähes äänettöminä tömähdyksinä matolla. Daniel tuntee, kun lapsi kiipeää sängylle ja käpertyy kylkeen hiljaa. Daniel sulkee lapsen kainaloonsa.

"Mikä on raring? Miksi olet vihainen?" Daniel kyselee hiljaa painaen kasvonsa tytön pitkiin hiuksiin. Hän haistaa vastapestyn lapsen tuoksun, Leticialla taisi olla eilen suihkupäivä.

"Isi otti kiinni", tyttö sanoo hiljaa kivun kuuluessa äänestä.

"Mistä hän otti kiinni? Miksi hän otti kiinni?" Daniel kyselee hiljaa.

"Tukasta, olin tuhma", tyttö kaivautuu vielä lähemmäs miestä turvaa hakien.

"Shh, olet turvassa nyt, etkä sinä ole ollut tuhma. Minä puhun isällesi", Daniel lupaa hiljaa.

"Mitä jos nukuttaisiin päikkärit? Olet varmaan väsynyt", Daniel maanittelee tyttöä nukkumaan.

"Voitko puhua silleen hassusti?" tyttö kysyy selkeästi väsyneenä. Daniel nyökkää ja alkaa kertoa tarinaa ruotsiksi, johon Leticia nukahtaa. Daniel alkaa itsekin nukkumaan.

-

Letician herättyä Daniel kysyy haluaako hän, että Daniel laittaisi hänen hiukset kiinni. Saatuaan myöntävän vastauksen Daniel pyytää pikkutyttöä hakemaan harjan ja hiuslenkkejä. Leticia tulee takaisin ja antaa ne miehelle. Daniel taputtaa paikkaa edessään pyytäen tyttöä siihen istumaan. Hän alkaa haparoiden harjata tytön hiuksia. Kun ne ovat miehen mielestä selvät, hän jakaa hiukset mututuntumalla kahteen ja laittaa ne tytön kaulan molemmin puolin. Hän ottaa toisen osion ja jakaa sen näppituntumalla kolmeen alkaen letittää hiuksia hitaasti.

-

"Mitä vittua Leonardo?! Et sä voi tukistaa Leticiaa!" Daniel huutaa, kun mies suvaitsee saapua illalla heidän huoneeseensa.

"Mä tiiän ja lupaan, ettei se toistu. Me puhuttiin se jo selväksi Letician kanssa", mies sanoo väsyneenä.

"Sä annoit saatana soikoon Letician olettaa, että se on ollut tuhma ja siksi sä satutit sitä", Daniel raivoaa. Jos kyseessä olisi hän itse, hän ei uskaltaisi sanoa yhtäkään poikkipuolista sanaa mutta koska kyse on pienestä lapsesta, hänen on pakko avata suunsa. Samalla häntä pelottaa, että Leonardo kävisi myös häneen käsiksi.

"Anteeksi rakas, mulla vaan on nyt vaikeaa", Leonardo mutisee tietäen, että se ei ole syy tiuskia tai käydä lapseen käsiksi. Hän ei edes ole huomannut, että Daniel käyttää nykyään nukkuessa t-paitaa ja yöhousuja peittääkseen tuoreet haavat. Daniel vain käy makaamaan ja yrittää alkaa nukkumaan ignooraten Leonardon täysin.

Last wishWhere stories live. Discover now