7. Pujukan

41.9K 227 9
                                    

Suhaila membisu sepanjang perjalanan pulang ke rumahnya. Dia hanya memandang ke luar tingkap kereta sambil menahan perasaan marah. Azmir juga tidak menegur Suhaila, risau mungkin dia telah melampaui batas. Sepatutnya dia tidak terlalu gelabah dalam permainannya dengan isteri orang itu, lintas hati Azmir.

Apabila sampai di rumah, Suhaila perasan lampu bilik utama masih menyala menandakan suaminya Hilman masih belum tidur. Tiba2 Suhaila diselubungi rasa bersalah, dia tidak mampu berjumpa Hilman setelah apa yg terjadi. Mampukah dia memandang wajah suaminya seperti biasa selepas ini? Azmir pula sedar Suhaila seperti teragak2 untuk turun dari kereta.

"Suhaila marah ke apa yang jadi tadi...? Mula2 tu memang Suhaila macam tak nak, tapi lepas tu Azmir rasa Suhaila pun layankan sahaja... tu yang Azmir teruskan." merah padam wajah Suhaila apabila Azmir mengingatkan semula bagaimana reaksi spontan dirinya dalam pawagam tadi.

"Azmir! Apa yg jadi tu tolong jangan beritahu sesiapa. Suhaila dah kata jangan kan, kenapa buat juga?! Suhaila kecewa dan marah tahu tak..." terketar2 Suhaila cuba menjawab. Matanya kemerahan seperti ingin menitiskan air mata.

"Azmir minta maaf sangat2. Azmir tak dapat tahan bila ada dekat dengan Suhaila. Rasa banyak benda yg Azmir nak buat pada Suhaila. Tapi lepas ni Azmir akan cuba untuk tak buat Suhaila rasa tak selesa ya..." balas Azmir tepat ke wajah Suhaila.

Sejurus kemudian tangan kanan Azmir memegang tangan Suhaila yg sedang berehat di atas paha. Azmir dapat merasakan tubuh Suhaila keras seperti batu. Suhaila terkejut, tetapi hanya untuk seketika. Sentuhan kali ini penuh kelembutan. Seperti ingin meminta maaf, ingin meminta sesuatu dari Suhaila, pemilik tubuh yg sedang duduk bersama Azmir ketika itu. Azmir merapatkan dirinya, mata bertentang mata. Suhaila memalingkan wajah ke luar tingkap, ke arah bilik utama yang masih menyala lampunya.

"Suhaila risaukan suami ke? Kita tunggu sampai suami Suhaila tidur ya. Siapa nama dia?" tanya Azmir sambil mengusap2 tangan Suhaila.

"Hilman..." tunduk Suhaila teragak2 membalas. Entah kenapa dia berasa lega apabila Azmir tahu akan kerisauannya. Sekurang2nya Suhaila tak perlu berjumpa dengan Hilman sekarang.

"Bertuah Hilman. Awak memang isteri yang baik. Cantik, comel pula tu." bisik Azmir. "Awak... kalau awak tak selesa awak boleh turun bila2 masa je tau. Tapi kalau boleh, kita stay macam ni je dulu ya. Ni sentuhan saya untuk kali terakhir... malam ni je..."

Sentuhan tangan mereka berdua semakin selesa. Pujian Azmir membuatkan tubuh Suhaila sedikit tenang. Suhaila juga perasan Azmir memanggilnya 'awak', seolah2 mereka kenalan rapat yang sudah lama mesra. Lama kelamaan sentuhan Azmir turun ke paha Suhaila yang disaluti seluar jeans. Cepat2 Suhaila menahan dengan menggenggam pergelangan tangan Azmir. Suhaila memandang Azmir sambil menggeleng2kan kepala.

"Awak... saya tak buat apa2 lagi ni. Awak percaya saya kan... saya takkan buat apa2 yg awak tak suka." Azmir meneruskan elusan di sepanjang paha Suhaila.

Suhaila melemahkan genggamannya. Hilman masih belum tidur, Azmir juga sudah berjanji ini kali terakhir, fikirnya. Tanpa sedar Suhaila menyandarkan tubuhnya ke kerusi. Tetapi Suhaila masih perlu berwaspada dengan Azmir supaya dia tidak melampaui batas. Suhaila berharap Azmir ikhlas apabila meminta maaf sebentar tadi. Suhaila percayakan Azmir...

Belaian Azmir terasa nyaman dan selesa sekali. Tiba2 tangannya naik ke perut Suhaila, bermain2 sebentar. Suhaila rasa kegelian, lalu mencubit tangan Azmir. Azmir memandang Suhaila, mereka berdua tersengih sesama sendiri. Suhaila tersentak, menyedari mungkin dia sudah membenarkan perbuatan Azmir lebih dari yg sepatutnya. Senyuman Azmir juga semakin pudar dari wajahnya. Seolah2 hatinya nekad akan sesuatu.

Lalu dari perut, tangan Azmir turun ke celahan paha Suhaila.

Bersambung

Jalan Sehala SuhailaWhere stories live. Discover now