🌼Mine

1.4K 39 0
                                    

Characters

~♥~ Iyad Khaleef
~♥~ Dara Helina
~♥~ Mira
~♥~ Hanna
~♥~ Puan Diana

♡♡♡♡♡

"Iyad! Sampai bila kau nak susun kotak tu? Tak nak lunch ke?"

Iyad menunduk memandang lelaki yang sedang bercekak pinggang di bawah tangga. Bibir menarik sengih bersalah. Kepala digaru.

"Kau pergi ah dulu, Zam. Dengan diorang semua tu. Lagi 10 minit, aku sampai. Kedai biasa kan?"

Azam mengangguk faham.

"Hm, yalah. Aku pergi dululah. Kau nak makan apa? Aku orderkan untuk kau dulu."

"Tak yah ah. Nanti makanan sejuk. Kau tunggu je aku. Satgi aku datang." Balas Iyad sambil tangan menahan kotak di atas rak tinggi setinggi tiga meter itu.

"Okey. Cepat sikit. Tak payah kerja kuat sangat. Tak naik pun nombor gaji kau tu." Kata Azam selamba sebelum dia melangkah pergi meninggalkan Iyad yang tersengih.

"Haii.. mestilah kena kerja kuat Zam. Ada rezeki mana tahu dapat bonus. Aku ni dahlah sebatang kara. Takde duit, aku nak cekau mana? Huh." Omelnya sendiri.

Bum!!

"Ehh! Ya Allah! Masyaallah! Subhanallah! Astaghfirullah!" Iyad pantas memaut kemas rak tinggi itu. Nasib baik sempat berpaut. Kalau jatuh, naya dia dapat cuti tanpa gaji.

"Huuuhhh... apahal ni?" Mata Iyad turun memandang bawah. Kelihatan seorang perempuan sedang menggosok kepalanya. Mungkin kepalanya terlanggar tangga yang Iyad naik ini.

Iyad perlahan-lahan turun dari tangga tinggi itu. Wajah perempuan berbadan kecil molek itu dipandang hairan.

'Punyalah besar tangga ni. Macam mana boleh terlanggar?' Bisik hati kecilnya.

"Er, adik okey?"

Gadis itu mendongak memandang Iyad. Matanya membulat. Iyad hairan. Masing-masing diam selama beberapa minit.

"Er, adik sesat ke?" Mata Iyad turun memerhati gadis itu. Nak cakap budak, nampak macam dah 20-an. Cuma tingginya saja yang terbantut.

Gadis itu menarik senyum manis. Baju Iyad dipaut membuat Iyad terkejut.

"Eh."

Gadis itu mendongak sambil tersenyum.

"Er, awak siapa? Nama awak apa? Mana mak ayah awak?" Tanya Iyad lagi. Gadis itu menggeleng kepala perlahan. Tangan diseluk ke dalam poket seluarnya yang lusuh. Kertas dihulur kepada Iyad. Mata lelaki itu tunduk membaca tulisan buruk itu.

Dara.

Iyad kembali memandang gadis yang mungkin bernama Dara itu.

"Dara? Nama awak Dara?"

Dara mengangguk laju sambil tersenyum. Iyad menggaru kening.

"Emm.. Mana mak ayah awak? Kenapa awak ada kat sini?"

'Dia bisu ke apa? Kenapa tak bercakap?' Bisik hati kecilnya.

Dara tersenyum nipis. Kepala digeleng perlahan. Iyad mengangkat sebelah kening. Siapa gadis ini?

"Er, saya rasa awak sesat kut ni. Macam ni. Lepas saya habis kerja, saya bawak awak pergi balai polis. Mana tahu diorang boleh bantu cari rumah awak?" Putus Iyad. Dara hanya terkelip-kelip memandang lelaki itu.

"Sini. Saya bawak awak dekat pengawal. Awak duduk situ sampai saya habis kerja. In Syaa Allah, nanti saya tolong awak. Jom." Iyad berjalan ke luar pasar raya bersama Dara.

CERPEN CINTAWhere stories live. Discover now