BAB 12

962 71 2
                                    

"Mak kau mana?" Tanya aku memegang kedua belah bahu lia.

"Mak aku dekat dapur tengah masak"

Aku terus bangun dan menuju ke pintu dibahagian dapur. Aku pandang bawah. Aku nak masuk ke dalam kaki berlumut. Ah kisah pulak aku. Aku terus masuk dan menuju ke dapur.

"Makcik!" Panggil aku.

Tak lama tu mak lia muncul disebalik pintu dapur. Muka mak lia terkejut tengok aku. Atas bawah atas bawah di pandangnya.

"Kamu kenapa ni? Kamu dari mana ni anna?" Tanya mak lia menghampiri aku. Tangannya memegang sudip.

"Pagi tadi makcik bangun pukul berapa?"

"Mak aku baru bangun anna" Ucap lia dari belakang aku.

Tak lama tu semua orang mengeliling dekat aku dan terkejut dengan keadaan aku.

"Haah makcik baru bangun ni. Kenapa?"

Aku memejamkan mata. Lantas aku membuka mata kembali. Kepala terasa pening sedikit.

"Kalau makcik baru bangun, siapa pagi tadi?"

Semua orang terkejut.

"Maksud kau j?" Tanya izuwann.

"Ita pergi ambil air masa segelas" arah pakcik nal. "Duduk dulu anna" Arah pakcik nal lagi.

Nabila dan lia terus pimpin tangan aku ke meja makan. Aku lantas duduk. Tak lama tu yang lain duduk dekat sebelah dan didepan aku. Aku meraup muka dengan penuh selut di tangan. Lia pulak ikat rambut aku yang serabai.

"Minum air ni dulu. Bagi pulih semangat kamu" Ucap pakcik nal lantas menyerahkan gelas dekat aku. Aku mengambil dan terus minum. Dahaga yang teramat sangat.

"Okay cuba cerita. Macam mana kamu boleh jadi macam ini."

"Entah lah. Yang saya tahu saya tengok budak main kat luar tu. Lepas tu ada benda serang saya dan...." Aku terdiam. Lantas mengangkat muka memandang mak lia yang berdiri di depan aku.

"Dan?" Tanya izuwann.

Aku beralih pandang ke arah izuwann, reza dan ijat.

"Dan makcik bertanya saya okay atau tak pagi tadi. Lepas tu saya tak sedar apa" Ucap aku lantas memandang ke arah izuwann. "Botol air delima aku mana?" Tanya aku dekat izuwann.

"Kejap" Ucap izuwann lantas bangun dan berlalu pergi ke ruang tamu.

Tak lama tu izuwann datang dan duduk semula.

"Ada dekat ruang tamu"

Aku menarik nafas lega. Tapi macam mana aku boleh tidur dekat luar? Bayangkan sampai sekarang dah tahun 2021 aku tak dapat jawapanya. Tak ape lah.

KISAH SERAM 'GERIK'Where stories live. Discover now