BAB 4

1.1K 76 0
                                    

Lia terus meninggalkan aku dekat dapur. Aku menyelak semula kain disebelah aku. Otak aku tak boleh nak berfungsi buat masa sekarang. Siapa yang aku lihat tadi? Adakah lia atau sebaliknya. Aku terus ke meja makan dan capai cawan dan air. Lantas aku meneguk.

Ffffhhh!

Aku dapat rasakan ada hembusan dekat belakang aku. Aku berpaling ke kiri. Tak lama tu aku cepat-cepat letak cawan atas meja dan melangkah ke bilik.

Keesokkan hari, majlis berlangsung dengan cukup meriah sekali. Tema warna biru putih. Cantik yang teramat sangat pengantin perempuan. Cuaca mendung tidak membuatkan pengantin merasa gentar. Selagi hujan tak turun, selagi itu bergembira.

Aku mengambil tempat dihujung sekali. Dan aku duduk disitu bersama dengan yang lain. Sesekali aku memerhati pasangan pengantin yang tengah makan beradap di luar. Tanpa diduga aku terpandang seseorang perempuan yang tengah memandang ke arah pengantin. Kedudukan dia tak adalah jauh sangat. Aku boleh nampak jelas wajahnya. Tak lama tu mulut dia berkumit-kumit membaca sesuatu dan menghembus.

Seketika kemudian, pengantin perempuan yang tadi tengah gelak ketawa apa semua terus tak sedarkan diri. Rata-rata orang yang berada dekat situ seakan panik dan meluru ke arah pengantin perempuan. Aku terus bangun. Belum sempat aku nak berlari ke arah perempuan tu, izuwann lantas menarik tangan aku.

Aku terus berpusing ke kebelakang.

"Kau nak pergi mana j?"

"Perempuan tu." Tunjuk aku.

Izuwann melangkah ke arah kiri aku. Dan melihat apa yang aku tunjukkan.

"Siapa tu?"

"Perempuan tu tadi ada baca something dan hembus ke arah pengantin tu. Aku nampak dengan mata aku sendiri"

"Serius lah?"

"Sumpah! Aku tak tipu kau izz"

"Apa tunggu lagi. Jom ikut aku" Ucap reza tiba-tiba.

Aku izuwann reza dan nabila, kitaorang bergegas berlari ke arah perempuan tersebut. Tengah lari-lari tu pada awalnya aku memang nampak kelibat perempuan tu. Tiba-tiba bila sampai dekat satu perigi lama, kelibat perempuan tu hilang. Kitaorang terus berhenti berlari. Aku memandang sekeliling. Hutan. Tapi masih lagi boleh dengar kecoh dekat rumah lia. Aku memandang perigi lama.

"Mana perempuan tu pergi?" Tanya reza.

"Aku tak pasti" Jawab nabila.

Aku masih lagi memandang di dalam perigi. Ada air. Tak kotor. Tapi menurut cerita lia, perigi itu adalah perigi lama yang digunakan masa zaman dulu. Dan perigi ni ada kisah seramnya. Dulu perigi ni ada orang mati bunuh diri. Semenjak dari itu perigi ni tak digunakan lagi. Dan yang paling pelik, orang tu tak dijumpai sampai sekarang. Aku tak pasti sama ada kisah tu betul atau tidak. Wallahualam. Tak lama tu aku rasa telinga aku panas dan gelap!.

Tingg!!..........

Aku tersedar dan kepala aku rasa sakit sangat. Aku memandang sekeliling. Aku terus bangun dan berjalan. Tak lama tu pintu berkuak luas. Terjojol muka lia nabila dan ijat. Aku memandang mereka dengan pandangan yang pelik. Lia terus berdiri didepan aku.

"Kau okay?"

KISAH SERAM 'GERIK'Where stories live. Discover now