8彡

269 58 17
                                    


“ nak pergi mana ? ”
Tegur Puan Song yang sedang duduk menonton televisyen di ruangtamu . Pelik melihat anak bongsunya itu membawa beg pakaian . Nak lari dari rumah ke ? “ jihyo ada perkhemahan tiga hari ” jawab Jihyo dan melangkah ke pintu .

“ bwo ?
Wae kamu tak bagitahu eomma ?
Pergi macam tu je tanpa minta keizinan daripada eomma ? ” protes Puan Song kerana Jihyo tidak memberitahunya.  “ jihyo dah minta izin , appa .
Lagipula , elok kalau Jihyo pergi .
Sekurangnya tiga hari eomma tak perlu tengok muka buruk anak eomma ni ”ujar Jihyo dan terus melangkah pergi .

“ aish--- yah ! Jihyo .
Eomma panggil kamu ni ! ”pekik Puan Song . Tapi tidak dihiraukan oleh Jihyo .

























“ selesai pasang khemah semua berkumpul

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


“ selesai pasang khemah semua berkumpul .
Kita akan makan malam ”ujar seorang guru lelaki menggunakan pembesar suara .

Semua khemah sudah pun dipasang oleh para pelajar tepat pukul 8:00 . Kesemua mereka akan menikmati makan malam yang telah disediakan oleh beberapa orang guru perempuan dibantu beberapa orang pelajar .

“ jihyo ”

Jihyo yang sedang termenung diatas batang pokok tumbang pandang rakan sekelasnya iaitu Haera . Mereka tidak pernah bertegur sapa sebelum ini . Haera mengukir senyum dan duduk disebelah Jihyo .
Jihyo diam sahaja dan cuba menutup tanda lahirnya dengan rambut .

“ awak satu khemah dengan siapa ? ” tanya Haera .
Jihyo pandang Haera . “ tak tahu ” sedih sahaja nada suara Jihyo . Pasti tidak ada yang mahu satu khemah dengannya .

“ kajja ! awak boleh satu khemah dengan saya ” ajakkan Haera membuatkan Jihyo terkejut tidak percaya . Pertama kali rakan sekelas baik padanya . “ kajja ” Haera bangun dan sambil menarik Jihyo bangun bersama . Raut wajah Jihyo jelas kebingungan .

Masuk kedalam khemah , Haera mengambil beg pakaiannya dan diletakkan ditepi memberikan ruang kepada Jihyo . “ ini tempat awak tidur . Dan ini tempat saya .
Jangan malu-malu ”ujar Haera .
Perlahan-lahan Jihyo melabuhkan duduk . “ wae awak ajak saya ? ”tanya Jihyo .

“ wae , tak boleh ke ?
Kitakan kawan ”

Ayat kawan benar-benar menyentuh hati Jihyo . Tidak pernah sesiapa mengatakan sebegini kepadanya . Tiada sesiapa mahu berkawan dengannya sebelum ini . Ini kali pertama dalam hidupnya yang sudi mengakuinya kawan . Situasi ini benar-benar membuatkan Jihyo terharu .

“ nae , kawan ”
Jihyo turut menyebut perkataan bermakna itu . Senyuman kecil terukir dibibirnya .

“ para pelajar makan malam telah disediakan ”

“ jom ! ”
ujar Haera ceria kepada Jihyo .
Jihyo angguk .
Turut ceria .
Keduanya keluar dari khemah .
Bersamaan dengan itu ada empat pasang mata memandang kearah Jihyo .

𝘼 𝙋𝙡𝙖𝙘𝙚 𝙄𝙣 𝙔𝙤𝙪𝙧 𝙃𝙚𝙖𝙧𝙩 | 𝙔𝙊𝙐𝙉𝙂𝙃𝙊𝙊𝙉  ✔︎Where stories live. Discover now