Bab 16

656 25 1
                                    

SHAZA mengambil tempat disebuah meja yang kosong. Suasana di restoran itu agak lengang ketika itu. Sebaik saja mendapat tahu yang Ahmad Farid telah ke Kedah untuk mengikut serta program amal yang dilakukan oleh sebuah kelab motorsikal berkuasa tinggi, Shaza membuat keputusan untuk bertemu dengan pesaingan.

Hari ini dia di sini dengan harapan dapat memberi kesedaran kepada perempuan yang tak sedar diri. Dia mengamit seorang pelayan untuk memesan minuman. Tidak sampai lima minit, minuman yang dipesannya dihantar ke mejanya.

"Dik, boleh tanya sikit tak?" Shaza buka mulut sebelum pelayan itu melangkah pergi. Gadis genit yang bertudung itu hanya mengangguk.

"Dekat sini ada sorang pelayan yang tomboy tu, kan? Boleh tak tolong panggilkan dia kejap. Dari tadi tak nampak. I ada perkara penting nak jumpa dia." Berkerut dahi gadis itu mendengar kata-kata Shaza.

"Maaf cik. Tapi dekat sini tak ada pekerja tomboy." Berkerut dahi Shaza mendengarnya. Dadanya mula berombak kencang. Tidak puas hati dengan jawapan yang diterimanya.

"Eh.. You jangan nak tipu I ye. I baru je jumpa dia." Shaza naik angin. Suaranya mula meninggi.

"Saya tak tipu. Memang tak ada pekerja yang macam cik cari tu." Gadis itu mula takut-takut. Ini kali pertama dia berdepan dengan situasi macam ni. Sepanjang hampir setahun dia bekerja di situ, belum pernah lagi dia dimarahi begitu. Sekalipun andai dia ada terbuat salah, pasti dia akan ditegur dengan cukup berhemah.

"Kau panggil manager kau sekarang. Aku nak jumpa." Gadis itu mengangguk sebelum bergegas menuju ke kaunter dan memaklumkan perkara itu kepada Jun.

"Kau sambung kerja. Nanti aku minta Kak Wawa handle." Jun segera mendapatkan Wawa yang sedang memeriksa kerja-kerja di dapur.

"Kak Wawa, ada customer cari pekerja tomboy. Saya rasa dia cari Kak Finalah." Wawa memandang Jun yang berdiri tegak di depannya. Berkerut dahinya ketika itu.

"Kejap. Saya nak cuci tangan dulu." Wawa segera bergerak ke arah sinki lalu mencuci tangannya sebelum melangkah keluar. Jun menunjukkan meja Shaza kepada Wawa.

"Terima kasih. Awak boleh sambung kerja." Wawa segera menghampiri Wawa. Bibirnya mengukir senyum manis sebelum menyapa Shaza.

"Hi, saya Wawa. Ada apa-apa yang saya boleh bantu?" Shaza merenung Wawa dari hujung rambut sampai ke hujung kaki sambil membuat muka meluat.

"Awak pengurus dekat sini ke?" soal Shaza. Wawa tersenyum lantas mengangguk.

"Saya cari staff awak yang tomboy  tu. Mana dia?" soal Shaza sombong. Wawa tersenyum senang.

"Maaf cik. Kami memang tak ada pekerja tomboy di sini." Wawa masih lagi mengukir senyum. Shaza semakin panas hati.

"Last time I datang sini, dia yang ambil pesanan I dengan bakal tunang I. Jadi you jangan cuba nak menipu I." Wawa jungkit kening. 

"Saya tak ada sebab untuk menipu cik. Cik boleh tanya pelanggan di sini. Kebanyakkan dari mereka adalah pelanggan tetap restoran ni. Kami memang tak ada pekerja yang macam cik cari. Mungkin cik dah salah restoran." Wawa masih cuba bertenang. Pantang betul dia bila terpaksa berdepan dengan manusia yang macam ni.

'Untunglah dekat restoran. Kalau kat luar, aku ganyang kau cukup-cukup,' gumam Wawa dalam hati.

Bengang dengan jawapan yang diterima dari Wawa, Shaza terus menyimpan minumannya ke wajah Wawa. Tersentak Wawa dengan tindakan Shaza. Terkumat kamit mulutnya menahan geram.

"Cik ni memang tak tahu adab ke? Tak pasal-pasal nak simbah saya dengan air macam ni?" Wawa mengesat kasar wajahnya. Sakit hatinya diperlakukan begitu. Lelaki malang manalah yang nak buat perempuan tak ada adab macam ni jadi isteri. Betul-betul menyebalkan!

"Lain kali jangan bohong aku!" herdik Shaza. Wawa kepal penumbuk. Ada juga yang lebam biji mata kejap lagi ni.

"Saya dah bagitahu apa yang cik nak tahu. Melainkan cik cari owner restoran ni, saya akan iyakan." Wawa bagi setepek. Geram dengan sikap Shaza yang tak habis-habis nak kata dia berbohong. Terlopong Shaza dibuatnya. Kelu lidah. Hilang terus kata-kata pedas.

"Satu-satunya perempuan yang berperwatakan tomboy di sini adalah tuan punya restoran. Bukan pekerja sini." Wawa terus berlalu pergi meninggalkan Shaza yang masih terkedu.

"Kak Wawa..." Jun menegur sebaik saja Wawa melangkah masuk ke dalam kaunter untuk mengambil begnya. Mujur saja dia selalu bawa pakaian lebih.

"Saya okey. Jangan risau. Saya nak ke belakang bersihkan badan dulu. Kamu tolong pantau apa yang patut ye. Pastikan perkara ni tak sampai pada Kak Fina ye. Kang berdesup dia sampai KL." Wawa segera melangkah ke belakang untuk membersihkan dirinya yang dipenuhi air manis.

Termenung Wawa ketika berada di dalam bilik persalinan. Entah apa pula masalah yang akan timbul. Sama ada Safina sengaja cari masalah atau orang lain yang heret dia dalam masalah. Malas nak serabutkan kepala memikirkan hal Safina yang tak sudah, Wawa segera membersihkan diri dan menganti pakaiannya.

Setengah jam bersiap, akhirnya Wawa keluar mendapatkan Jun yang setia di kuanter.

"Kak Wawa..." Jun kelihatan salah tingkah. Wawa dapat menduga.

"Siapa bagitahu?" soal Wawa. Jun pandang Boy yang duduk tidak jauh dari kaunter. Wawa merengus kasar. Tanpa sebarang kata, dia terus menghampiri Boy.

Boy yang sedang sandai bermain PUBG langsung tidak perasan akan kehadiran Wawa dan tanpa sebarang amaran,

Pang!

Mujur kepala Boy tak tersembam pada meja makan akibat ditampar kuat oleh Wawa.

"Eh... kau ni apahal? Period ke tetiba nak bantai orang!" Boy melepaskan geram. Ni kalau jantan yang buat, memang mendapat baliklah. Dia bukanlah sejenis lelaki yang naik tangan pada perempuan.

"Kaulah apahal? Yang kau bagitahu Fina kenapa? Kalau dia balik KL hari ni, siap kau. Memang aku tibai kau cukup-cukup." Wawa menghambur marahnya sebelum berlalu meninggalkan Boy. Jun yang dari tadi memerhati hanya mampu menggelangkan kepala.

Abang SuperbikeWhere stories live. Discover now