Bab 1

4.3K 36 0
                                    

SAFINA merebahkan badannya di atas sofa untuk melepaskan seketika lelahnya. Tangan kanan di letak atas dahi. Matanya tertutup rapat. Nafasnya turun naik. Dalam masa tak sampai lima minit, dia terlena.

Wawa yang kebetulan turun untuk ke dapur terkejut melihat Safina yang lena. Tergeleng kepalanya. Namun tidak pula dia mengejutkan Safina. Jam di dinding dijelingnya sekilas.

"Dah dekat tiga pagi baru nak balik. Pagi kang mulalah liat nak bangun," ngomel Wawa sendiri.

Semenjak kebelakangan ni, Safina sering pulang lewat. Entah ke mana hala tujunya langsung Wawa tidak ketahui. Sebagai rakan serumah dan sekampung, Wawa sering mengambil berat serta menasihati Safina yang keras kepala dan kepala angin.

Sebaik saja membasahkan tekak, Wawa terus merapati Safina.

"Fie... Fie... oit... bangunlah." Bahu Safina digoyangnya namun, tiada tindak balas. Wawa tersengih apabila mendapat idea nakal. Bibirnya di dekatkan ke telinga Safina. Nafas ditarik dalam lalu...

"Safina bangun!" Pantas terbuka luas mata Safina apabila Wawa menjerit tepat di telinganya. Rasa nak pecah gegendang telinga ketika itu.

"Kau pahal? Memalam buta ni nak terpekik terlolong." Wajah Safina berubah cemberut apabila melihat Wawa yang seronok mentertawakannya. Digosok-gosoknya telinga yang dirasakan pekak ketika itu.

"Siapa suruh tidur mampus. Aku kejut elok-elok dah tadi. Yang kau balik lambat ni apa hal?" Safina menjulingkan matanya ke atas.

Mula dah Wawa ni membebel. Pantang ada yang tak kena kat mata dia, mulalah mulut tu macam bertih jagung. Kalau hari-hari macam ni, boleh berdarah telinga.

"Aku ada kerja nak kena siapkan." Wawa menggeleng mendengar jawapan Safina. Dia pantas berdiri.

"Bangunlah. Pergi mandi, tidur dalam bilik kau. Bukan tidur dekat sofa." Terus saja kakinya dihayun menuju ke tingkat atas.

Safina hanya memerhati Wawa sehingga hilang dari pandangan. Jaket kulit yang dicampak atas meja kopi tadi dicapai sebelum dia melangkah naik ke bilik.

Dalam hati merungut-rungut dengan sikap Wawa yang sering kali mengambil kesempatan untuk mengenakannya. Namun, itulah sahabatnya. Sahabat dunia dan akhirat.

Sahabat yang banyak memberi kata semangat padanya. Tak pernah menjauh saat dia susah. Sahabat yang ada saat jatuh bangunnya dia. Sahabat yang tak pernah menghindar saat yang lain menghindari.

Apa pun berlaku, tak mungkin Safina melupakan jasa Wawa.

"Susah senang, kita akan tetap bersama."

Itulah janji mereka suatu masa dulu dan janji itu masih dipegang teguh.

Pintu bilik di buka luas. Tersenyum lebar dia melihat katilnya. Tanpa menunggu lama, tubuhnya direbahkan ke atas katil.

"Ya ampun... nikmatnya." Safina berkata sendirian. Dia mengeliat bagi membetulkan segala urat sendinya ketika itu. Terasa lega sedikit badannya.

Tanpa menunggu lebih lama, Safina bangkit lalu mencapai tuala untuk membersihkan diri. Tak sanggup lagi telinganya menerima jeritan dari Wawa andai tiba-tiba Wawa menjengah masuk ke biliknya pagi nanti.

Selesai mandi, Safina segera menyarung seluar pendek paras peha serta singlet. Dia lebih suka begitu. Selesa.

Tanpa menunggu lama, tubuhnya direbahkan di atas tilam. Tidak sampai lima minit dia terlena.

Wawa duduk termenung dibirai katil. Dia terlalu risaukan Safina. Dia tahu bagaimana Safina berusaha keras untuk mencapai impiannya.

Bingkai gambar yang terletak di atas almari solek dicapainya. Tersenyum dia melihat senyuman mereka. Itu gambar dia dan Safina ketika dibangku sekolah dulu. Safina sangat aktif dengan sukan. Olahragawati harapan sekolah.

Wawa meletakkan semula bingkai gambar ke tempat asal. Dia melangkah keluar menuju ke bilik Safina. Bimbang andai Safina terlena tanpa membersihkan diri.

Perlahan tombol pintu dipulas. Kelihatan Safina yang sudah lena dibuai mimpi. Tersenyum Wawa melihatnya. Anak dara siapa entah tidur macam orang mati kena tembak.

Setelah mematikan suiz lampu, Wawa bergerak semula ke biliknya. Dia perlu tidur. Risau terlajak pagi nanti.

Tepat jam 7:30 pagi, Safina menggosak matanya. Beberapa kali dia membuka dan menutup kelopak matanya. Ngantuknya masih ada. Tapi dia perlu bangun untuk menghantar Wawa ke tempat kerja.

Selesai mandi, Safina hanya menyarung t-shirt ketat beserta skinny jeans. Jaket kulit dicapai sebelum dia melangkah turun ke dapur.

"Good morning, princess." Safina menyapa Wawa yang sedang menyediakan sarapan.

Itulah gelaran manja buat Wawa. Sampai ada yang salah anggap mengenai keakraban mereka. Namun, tiada satu pun kata-kata negetif nitizen yang terkesan di hati mereka.

Bihun goreng yang terhidang benar-benar membuka seleranya pagi ini. Mana taknya dah dekat seminggu mereka hanya sarapan roti bakar.

"Wah... specialnya menu pagi ni." Safina tersengih memandang Wawa yang mula menjeling ke arahnya.

"Kau mimpi apa semalam?" Semakin galak Safina menyakat Wawa apabila Wawa tayang muka cemberut.

"Diamlah kau. Kau makan sekarang. Aku lambat pergi kerja, siap kau. Aku cincang buat daging masak hitam." Buntang mata Safina mendengar kata-kata Wawa.

"Wah... ini sudah lebih. Main kasar nampak." Wawa tersengih. Sudah berapa hari mereka jarang bersembang. Sebaik menghantarnya ke tempat kerja, Safina pasti akan bergegas ke restoran miliknya pula.

Bila masalah mereka nak bergurau. Namun Wawa mengerti, banyak yang perlu Safina korbankan demi mencapai impiannya.

"Sorry Wa. Aku busy sangat. Kedai atas dah nak buka tau. Sikit masa je lagi. Terima kasih sebab kau sentiasa ada saat jatuh bangun aku." Wawa mengulingkan matanya ke atas. Garfu di tangan diletakkan atas pinggan.

"Pepagi ni tak payah buat drama sinetron boleh tak? Aku tak kuasa nak layan drama kau. Baik kau makan sekarang." Safina tersengih. Itulah Wawa. Sahabat yang sentiasa menceriakan hari-harinya.

"Petang ni boleh balik sendiri tak? Aku takut tak sempat jemput kau." Wawa jungkit kening. Tangan kanan dihulur. Safina tersengih. Dompet di poket belakang segera dikeluarkan. Sekeping not lima puluh diberikan kepada Wawa. Tersengih Wawa menerimanya.

"Balance aku simpan ye." Not lima puluh itu diselitkan dalam poket seluar. Safina mencebik. Akal Wawa memang begitu.

Selesai makan, Safina membantu Wawa mengemas meja makan sebelum menghantar Wawa ke tempat kerja.

Abang SuperbikeWhere stories live. Discover now