Misi 7 : Memori - Bahagian 2
Flashback On
Rama : "Papa nak tanya, bagaimana dengan peran Ali sebagai ejen Tekno dalam misi?"
Alicia : "Saya pun tak pasti Papa. Semenjak dia dah tak guna IRIS lagi, saya rasakan yang peranan dia dalam pasukan dah bertukar. Bukan lagi seorang ejen Tekno"
Rama : "Ejen Tekno berperan sebagai ejen yang melengkapkan keperluan pasukan"
Alicia : "Kalau itu, Ali masih lagi. Dia memang selalu cek dan pastikan gadget dalam keadaan yang baik. Walaupun memang biasanya kalau ada kerusakan pada gadget, ejen lain pergi repair bukan kat Ali. Kalau upgrade gadget, Ali memang jarang buat. Kalau buat pun, semenjak takde IRIS ni dia suka minta bantuan saya. Kalau ada perlu hack, itu pun kerap saya yang buat"
Rama : "Jadi, apa yang membuat kamu berfikir peranan Ali dah bertukar?"
Alicia : "Dalam misi. Ali tidak bertugas sebagai backup, tetapi sebagai pasukan hadapan. Saya setuju dengan keputusan Ali berbuat begitu, dikarenakan gadget dia yang sesuai untuk berlawan, tapi tidak sesuai dengan teras tekno dia. Kalau dulu ada IRIS yang dalam misi, banyak boleh bantu. Macam scan keadaan sekitar.
Rama : "Jadi kamu nak kata yang Ali yang sekarang ni macam Kombat? Inviso?"
Alicia : "Saya pun tak pasti. Papa tau kan dari dulu Ali macam mana, apa-apa dia nak buat seorang, suka sangat beraksi. Tapi memang masih ada lagi peranan ejen tekno yang dia buat. Macam fokus pada objektif misi"
Rama : "Ali dari awal sertai MATA memang tidak masuk dalam mana-mana teras dan ia juga dilatih ejen-ejen yang berlainan teras. Macam Ejen Bakar yang berteras Kombat dan juga Ejen Rizwan yang berteras Inviso"
Alicia : "Ejen Zain pun... Ada latih dia. Walaupun, bukan latihan fizikal"
Rama : "Itu lah sebabnya Ali berbeza dengan ejen lain. Kamu juga dilatih oleh Ejen Zain saja kan? Selebihnya berlatih sendiri"
Alicia : "Tapi, mesti ejen lain tak biasa dan butuh penyesuaian dengan tindakan Ali dalam misi. Sebab tu saya rasa, saya lah yang sesuai, macam yang saya dah cakap sebelumnya. Ejen Bakar pun macam tu juga"
Rama : "Perangai Ali memang sebiji macam mak dia, Ejen Aliya. Kamu pun tau kan, Ejen Aliya selain pakar dalam teknologi seperti membuat IRIS, ia juga hebat dalam berlawan"
Alicia : "Ya Papa. Tapi, Ejen Aliya baik dalam berkomunikasi dengan pasukan, berbeza dengan Ali yang..."
Rama : "Ejen Aliya sertai MATA semasa umurnya sudah cukup matang. Kalau Ali, dari sekolah rendah lagi. Jadi Ali ni memang perlukan masa yang cukup untuk dia sesuaikan diri. Kita pun tak tau kan, apa yang jadi kalau Ejen Aliya sertai MATA sejak dia kecil lagi. Silap-silap macam Ali sekarang ni"
Alicia mengangguk mengerti
Rama : "Sebenarnya terkadang dalam MATA, tak semestinya semua berjalan sesuai teras masing-masing. Tujuan utama teras dibentuk untuk memberi tau kepakaran dari masing-masing ejen. Neuro, pakar dalam menganalisa keadaan. Tekno, pakar dalam teknologi. Inviso, pakar dalam penyamaran. Dan Kombat, pakar dalam berlawan. Baru kemudian pada perkembangan yang lebih lanjut, setiap teras mulai ada pembagian peranan-peranan tersendiri"
Alicia : "Tapi, bukan ke dulu Ali dimasukkan tekno sebab dia pengguna IRIS?"
Rama : "Ya, jadi ini yang nak Papa tanya. Kamu kata tadi Ali agak bermasalah dalam peranan dia sebagai ejen tekno kerana sudah tidak menggunakan IRIS?"
YOU ARE READING
Ejen Ali Musim Seterusnya
FanfictionAli, Alicia, dan Bakar merupakan ejen yang berperan besar dalam penyelamatan Dato' Otsman. Kejadian tersebut menjadikan kerja sama diantara mereka semakin kukuh. Ali dan Bakar yang sudah tau ternyata ibu bapak Alicia sudah tidak ada, dan dia hanya a...