Misi 4 : CyberSteal - Bag 1

619 29 24
                                    


Misi 4 : CyberSteal - Bahagian 1

Di sebuah kelas SMT 1 Cyberaya

Ali baru saja sampai di kelasnya, ia lalu meletakkan beg pada kursi dan merapikan tempat duduknya. Namun perhatiannya teralihkan kepada kawan-kawannya yang sedang berkumpul seperti sedang menyaksikan sesuatu. Ali lalu menghampiri mereka.

Ali : "Korang tengok apa tu?"
(berusaha masuk ke kumpulan)

Alicia : "Dia orang tengkok berita semalam"
(dari belakang Ali)

Ali : "Eh? Berita apa?"
(menaikkan alisnya)

Alicia : "Serious? Kau tak tau?"

Ali hanya menggelengkan kepalanya

Alicia : "Kau tengoklah sendiri"
(pergi ke kursi dan duduk)

Ali lalu meneruskan usahanya untuk melihat apa yang tengah terjadi. Viktor berada di tengah-tengah kumpulan karena dialah yang memutar rekaman berita itu. Viktor yang melihat Ali segera memanggilnya.

Viktor : "Ali!!! Meh sini, kau mesti belum tengok lagi kan"
(membukakan haluan untuk Ali)

Ali : "Apa yang best sangat tuh?"
(berjalan ke Viktor)

Viktor : "Hayya, bukan best ma. Kau tak tau ke kalau ada batu permata kat Menara Cybergolden dah kena curi?"

Ali : "Ooh... Jadi berita tu yang korang tengok. Dulu kat Menara Jewelstar pun ada pencurian juga kan"

Viktor : "Betul tu, tak silap 3 hari lepas kes tu..."

Sarsi : "Wey, cikgu datang, cikgu datang!"
(berlari ke dalam kelas)

Semua murid pun kembali ke tempat duduk masing-masing, kelas pun dimulai.

Setelah lama belajar, akhirnya kelas pun tamat. Ali dan Viktor berjalan bersama keluar dari kelas. Di tengah perjalanan, mereka asik berbual.

Viktor : "Hebat betul lah pencuri ni, bukan senang nak curi batu permata ni"
(melihat berita pencurian batu permata di internet)

Ali : "Jadi, boleh kira hebat lah kan pencuri tu, ke pencuri tu ada orang dalaman?"

Viktor : "Hmm... Betul juga apa kau kata tu. Tak kan lah senang-senang nak curi permata tu, aku tengok dah canggih punya sistem dia orang pakai. Orang jaga pun ramai juga"

Ali : "Tapi pelik lah. Sebab kan dah dua permata kena curi, tapi berlainan menara. Maknanya..."

Viktor : "Orang dalaman tu mungkin ialah pihak polis. Atau pencuri ni berlainan orang"

Ali : "Betul tu..."

Viktor : "Mak aku punya dah sampai, kau nak tumpang ke?"

Ali : "Susah-susah je, lagipun... Alamak, aku ada kelab setem lah hari ini"

Viktor : "Kalau macam tu, pergi lah cepat. Aku balik dulu. Cau!"

Viktor lalu menaiki keretanya, sedangkan Ali kembali masuk ke sekolah dan berjalan ke kelab setem.

----------------------------------------

Di Briefing Room Akademi

Ali : "Mana budak-budak yang lain?"

Alicia : "Dia orang dah pergi jalankan misi. Kenapa kau..."

Rama : "Hayoyo Ali!!! Sudah SMT pun masih lambat ke dey!!!"

Ali : "Sorry General, saya terlupa..."
(menundukkan kepala)

Rama : "Baiklah, mengingat semua dah ada, dengar sini. Mesti kalian semua sudah tau mengenai berita baru-baru ini. Dua permata termahal di Cyberaya telah dicuri. Kemungkinan pencuri ini ialah orang yang sama"

Ejen Ali Musim SeterusnyaWhere stories live. Discover now