Misi 1 : Baru - Bag 2

793 42 11
                                    

Misi 1 : Baru - Bahagian 2

Di mamak maju

Alicia : "Aku tak ada cakap kau boleh panggil aku 'Icha', keluarga aku je yang boleh"

Ali : "Eh... Kan aku keluarga kau"

Alicia : "Ma... Maksud kau?"

Ali : "Kan kau yang cakap MATA tu keluarga kau"

Alicia : "Jadi...?"

Ali : "MATA pun keluarga aku juga, maknanya kita ni keluarga lah"

Alicia : "Tak boleh macam tuh, kau perlukan masa untuk jadi keluarga aku"

Ali : "Maknanya, aku kena jadi ejen MATA yang hebat lah? Baru aku boleh jadi keluarga MATA yang kau maksudkan tuh"

Alicia tidak menjawab soalan Ali, ia hanya bangun dan pergi meninggalkan Ali

Ali : "Atau aku kena..."

BUKKK... Alicia menumbuk Ali lagi.

Alicia : "Tak payah pikir bukan-bukan, aku tau apa yang kau nak cakap"

Ali : "Iya lah tuh, aku cuma nak cakap kena jadi anak angkat jenderal pun tak boleh"
(memegang pipinya yang ditumbuk Alicia)

Alicia : "Eh iya ke? Tapi, kau tak boleh jadi anak angkat jenderal"
(pergi meninggalkan Ali)

Ali : "Alicia sini lah dulu, tolong aku buat..."

Alicia : "Bising lah!!! Aku tau lah, sebab tu aku nak ambil pen dan buku dulu"

Ali : "Sory Alicia, ingatkan kau tak nak tadi"

Alicia : "Kau ingat aku nak sangat ke? Aku buat ni sebab jenderal yang arahkan untuk ajar kau"

Ali : "Takpe lah, janji buat"

Alicia pun pergi mengambil alat-alat. Ali mengeluarkan buku dan pen dari tasnya dan melihat-lihat tugasannya. "Banyak betul kerja rumah nih", ucap Ali dalam hati. Setelah beberapa menit, Alicia datang dan mulai mengajar Ali. Terkadang Alicia marah-marah, sebab Ali tak reti-reti buat tugasan tu. Atau semasa Alicia tidak mengawasi Ali, Ali malah tertidur. Sampai geram Alicia sebab tengok tingkah Ali ni. Rajesh yang sedang memerhatikan gelagat mereka pun memanggil Rajman.

Rajesh : "Rajman! Rahul! Sini marilah. Kau tengok Icha tu"

Rajman : "Hayoyo Icha... Dah pandai bawa budak lelaki rupanya"

Rajesh : "Nampak macam budak hari tu..."

Rahul : "Itu budak yang dah buat Icha geram hari tu. Apa dia buat kat sini? Tengok! Dia sudah buat Icha geram lagi!!!"
(mengambil kuali sudu dan bergerak ke arah Ali dan Alicia)

Rajman dan Rajesh pun menahan Rahul yang sudah marah-marah. Terlihat Ali melambai ke Alicia dan pergi dari mamak maju. Alicia pun mengambil bukunya dari meja dan raut mukanya pun sudah bertukar.

Rajman : "Dah pulang budak tu, mungkin itu budak yang Rama maksud untuk Alicia ajar"

Rajesh : "Ali ke? Yang masa tu, kita makan sama-sama dengan ejen-ejen... Eh, Nak kemana Icha tu? Tadi marah-marah, sekarang senyum-senyum pula dia tu"

Rahul : "Dia gembira lah sebab budak kacau tuh dah balik"
(pergi meninggalkan mereka sambung buat kerja)

Rajesh : "Iya ke...?"

----------------------------------------

Ali sampai di rumahnya

Ali masuk ke dalam rumah, di rumah nampak tidak ada orang. Sebab ayah dia lepas siap kemas kotak-kotak, langsung gerak ke menara gamma buat kerja. "Alamak!!! Aku lupa bawa Comot lagi lah", ucap Ali. Ali pun segera berlari ke kamarnya. Namun ia tidak menemukan Comot di kamarnya. "Comot pergi mana ye? Aku makan dengan ayah je lah nanti. Sekarang aku kena cari Comot".

Ejen Ali Musim SeterusnyaWhere stories live. Discover now