Khai POV
"Wah Affan dah dapat kerja ke ni?" kata khai setelah membuka chat dari Affan.
"Wei, first gaji lanja aku makan, haha and good luck my only bro" and send..
📨
*****
Affan POVKringggg.. kringggg...
Aku bangun menutup jam loceng pemberian Khai ni. Hadiah semperna hari jadi aku tahun lepas, supaya aku xbangun lewat konon. Mengosok2 mataku pastu check whatapps."Ok bro, Burger satu cukup la kan. Haha. Sebab badan ko kecik macam adik2," dan send ke Khai.
📨
Aku pun bangun,mandi dan tunaikan solat subuh dan berdoa agar ada rezeki aku harini.
*****
Taman MerdekaTepat pukul 6.52am aku sampai di Taman Merdeka, tiada kelibat orang mahupun kereta disini, mungkin sebab masih awal lagi.
Selang beberapa minit,satu kereta mewah memasuk parkir di kawasan taman. Kereta mewah serba hitam,berplat nombor Kedah berangkali. " KEJ 1100".
Tepat pukul 7am, Pemandu kereta tersebut keluar dari kereta dan menyapa aku.
"Affan?" tanya dia sambil meletakkan tangan di dada.(norma baru guys)"Ya saya" balas aku. aku pulak lupa nak pakai mask almaklum la peristiwa ni berlaku sebelum 1 Ogos 2020 dimana mask xpakai xkena denda. haha.
Pemandu tadi terus datang dekat aku dan hulur kan Mask dan memberi arahan supaya aku memakainya.
Dari tangan dia dan badan dia. Aku agak dia ni selalu main gym. Badan ketak macam Norman Hakim. Muka macam Shahrul Ridwan haha. Apa aku ni. Aku str8 ok. Tapi sorang ja lelaki yang aku selalu tido sekali iaitu khai yang dah aku anggap adik, sebab aku lahir bulan Feb, dia plak bulan Mac. Tetap aku tua, dan aku la abg.
Mask yang dihulur, aku capai dan pakai.
" Cik Laila xsuka orang yang xdisplin, Harap Affan paham. Nama abg, Abg Deen, bodyguard dan driver Cik Laila. "
" oh saya Affan. Kerja apa yang saya kena buat ni Abg Deen. ?" Tanya aku.
" Panggil je Abg. Kerja awak.Temankan Cik Laila ikut kesesuaian" katanya lagi.
Aku terus disuruh masuk kedalam kereta dan duduk di bahagian depan memandangkan Cik Laila xnak kongsi, Jatuh la standard boss ok!.
"Asalamualaikum, Cik Laila, saya Affan yang text Cik Laila semalam." aku buka perbualan.
" Ok Affan.Abg Deen dah terang ke skop kerja awak,saya malas nak interview or pilih, jadi saya ambil awak kerja secara terus mulai sekarang, awak paham?" Cik Laila terang kepada aku.
" oh. Abg Deen ada cerita sikit tentang kerja tapi kurang jelas. hehe.. " dengan nada slow aku memberikan respon.
" U just ikut apa yang i suruh je. simple. And bila dekat Public call me Laila je. I nak u temankan i bila i keluar. Paham? U xkan kerja hari2, ada masa i panggil terus u kena datang sini. Then Abg Deen akan pick up U. Now i nak pergi jogging dan U kena teman kan i. Okay? arahan Cik Laila mengenai kerja sebagai " Peneman"
" Kacang je ni. Baik Cik Laila. " jawab aku.
" Abg Deen , dah boleh gerak." kata Cik Laila lagi.
Abg Deen pun memulakan pemanduan ke trak jogging sekitar sini. Dalam 10 minit dah sampai, dan aku pun meneruskan kerja aku sebagai 'peneman' . Aku hanya mengikut Cik Laila dari belakang, manakala Abg Deen berehat di kereta sambil jari jemarinya bermain hp dia.
"Affan, water please" Cik Laila meminta dariku.
" Here" jawab ku. Rupanya kerja aku ni ala2 macam maid la. Kan senang cakap macam tu. misteri sangat nak " peneman" sangat. Poyo je, tapi xpa janji dapat duit. Aku pun dah lencun berpeluh.
Setelah 3 pusingan, Cik Laila pun mengajak aku balik ke kereta dan memberi isyarat cukup untuk jogging. Kami pun bergerak ke kereta, dan aku perasan Abg Deen dari tdi perhatikan badan aku.. Ke badan Cik Laila. hahaha. perasaan aku je kot. Sampai je kami dia kereta aku sempat dengar perbualan Abg Deen.
" Ye dia. jangan risau" lalu mematikan perbualan dia dengan seseorang di telefon.
"Abg Deen bawak Affan balik sekali, kenalkan dekat Mak Mah n Mak Jah, takut diorang gosip dekat Daddy yang bukan2" pinta Cik Laila.
"Ok baik" ringkas jawapan Abg Deen.
Setelah Cik Laila masuk ke dalam kereta, Abg Deen menahan tubuh aku.
" Kenapa Abg. ?"tanya aku.
" Matikan telefon, dan pakai ni. " Abg Deen menghulurkan topeng/Blindfold?
" Eh, kena pakai ni? " tnya aku lagi.
" Ya, tempat yang kita nak pergi ni, Cik Laila xsuka orang luar tahu.So ikut arahan ya." terang Abg Deen lagi.
" Oh okok. paham, rahsia betul ya. " kata aku perlahan.
Abg Deen hanya senyum dan memakaikan aku blindfold tu.
Aku xsedar berapa minit or kilometer dah berlalu, kereta pun telah pelahan dan berhenti. Setelah penutup mata aku dibuka, dapat aku lihat satu sebuah rumah yang dikelilingi Taman. Wah besar betul rumah Cik Laila, dalam kawasan taman tapi xkelihatan rumah lain hanya terdapat pagar tu pun dalam 500 meter jauhnya.Oh dan Satu rumah jauh sikit dalam 100meter dari Rumah Cik Laila,sebesar sebuah surau.
Aku tahu benda yang aku akan buat ni salah, tapi untuk keselamatan aku, aku send location dekat Khai secara senyap2 melalui whatapps. Aku tahu waktu tgahari macam ni khai sibuk sikit layan customer lagi2 budak sekolah. Dia akan buka telefon lepas pukul 5. Dia ingat dia kerja Pejabat kot.
" Rumah kecil tu rumah sapa Abg?" tanya aku kepada Abg Deen.
" Tu rumah Abg. dan Pengawal sorang lagi. Kami laki kena la duduk asing. " jelas Abg Deen.
" Oh paham," jawab ku.
Setelah selesai sesi kenal dengan Mak Mah dan Mak Jah, tangan aku terus ditarik Abg Deen dan dia berkata.
"Cik Laila,dah habes kot semua kerja, so nak kena hantar budak ni balik kan?"
" Ye, dah abes, Abg Deen bawak la dia balik kat sana, Until then Affan. apa2 Abg Deen akan contact u. See u later" Cik Laila melangkah pergi ke tingkat atas.
" Baik cik Laila. " jawab aku.
Abg Deen terus menarik tangan aku ke rumah kecil dia dan pengawal lagi sorang tu. Rumah tu terbahagi dua bahagian. Nampak satu sosok tubuh disitu dalam anggaran umur 40an . lagi tua dari Abg Deen yang 30an ni.
" Abg Jep ni budak peneman Cik Laila. kenalkan ni Abg Jepp. Pengawal kawasan rumah ni. " sambil jarinya menunjukkan ke arah Abg jepp.
" Panggil Aku Jepp je. Xyah abg bagai. Kalau ko perempuan okay je nak panggil sayang pun hehe" gelak kecil. Badan dia pun sado tapi kulit gelap sikit. Manis tu ada tapi xda la sampai tahap semut buat port lepak.
" hehe oh xpa ke kalau x panggil Abg.? Sebab Abg Deen pun,saya kena panggil Abg.Kan abg? " sambil pusing kan badan aku untuk kembali melihat Abg Deen.
Dushhh.. Satu penumbuk hinggap ke perut aku, Satu lagi penumbuk hinggap ke muka aku. Mata aku berpinau dan terus jatuh pengsan.
" Panggil Aku Master Deen."
bersambung..
Huhu. Entah cepat sangat kot dah tunjuk taring. harap enjoy. Thank kalau best vote la.
YOU ARE READING
Perangkap (complete)
Kurgu OlmayanKisah 1 : Affan seorang lepasan IPTA yang sedang mencari pekerjaan, terpaksa membuat kerja lain untuk menyara hidup. Kerja sebagai "Peneman" yang jarang-jarang ditawarkan. Sehingga satu hari dia bertemu dengan Cik Laila Apa itu "Peneman"? Perangka...