الشرارة الواحد والعشرين 💥

1.3K 88 5
                                    

💥الشرارة الواحد والعشرين 💥
💥 روايه ضي القمر💥
💥 بقلمي مني عبدالعزيز💥
عد كذاشهر واروي مش عارفه توصل لضي ضي كانت بيتريحها  وبتخرجها من الخوف ال جواها ..لاحظ عامر توتراروي وخوفها كل ما يقرب وقت الفرح باقي علي الفرح اسبوعين وهو خائف اروي تدخل في انتكاسه نفسيه ...قرر يفجاءها ويسافر الوادي الجديد لمقابله ضي.
اتفق مع اخوها الكبير  أثر أنهم يخرجها علي اساس  تختار هديه فرحها ويعمللها مفجاءة  لما تلاقي نفسها في طريق الوادي الجديد مودها يتغير .
فعلا أثر نفذ ال اتفق عليه واروي من فرحتها  ال يشوفها يقول طفله مش بنيه جربت تكون عروس فرحها كلها كام يوم.
اروي :احلي مفجاءه عملتوها دي .
عامر وهو سعيد لسعادتها لو كنت اعرف انك هتفرحي كده كنت جبتك من زمان.
أثر :نفسي اشوف ضي القمر دي ال جننت الواد انس المرة ال فاتت حتي مسمعتش صوتها غير لما ضربت الواد أنس القلم .
اروي: ضي ونور دول بنات زي الملايكه يدخلوا القلب بسرعه ..
اول ماتشفهم تحس انك تعرفهم من سنين .
ظلت اروي تحكي علي مواقف لها مع ضي ونور حتي وصلوا إلى مدينة الوادي الجديد..
اتصل أثر علي شخص .
الشخص :التلفون بيرقص من الفرحه لما   رنت عليا.
أثر:طول عمرك بكاش يا بن خالتي.
ابن الخاله: أنا برئ برائه الذئب..ايه ال فكرك بينا يا يا اثوري.
أثر: وحشتني يا زيزوا والواد اياد قال هينزل القاهرة يقدم أوراق الماجستير  .
زياد:لا اياد عقبال عندك   خلاص أجنن وبقي ماشي في الواحه   زي المجنون ....وبقي اسمه مجنون نجمه.
أثر بعدم فهم ايه مش فاهم ولا حاجه علي العموم انت فين.
زياد: في البيت ياعم ايه الاسئله الذكيه.أثر :طيب احنا هنا عندك بالوادي الجديد عند شارع المحافظة قرب مديريه الامن .
زياد :ايه المفجاءة الحلوة دي. .. انت كده قريب من البيت ادخل اول شارع جنب المديريه وامشي فيه علي طول هتلاقي في وشك عمارة لونها ابيض هي دي واطلع الدور ٣ .
نفذ أثر ما قال له زياد وبالفعل وصل للشقه وجدوا أثر يفتح الباب ويقف منتظرا .
زياد : مش معقول ايه المفجاءة الحلوة دي العروسه والعريس عندنا يا مرحبا .
أثر:وانا مافيش مرحبا ...يازوزو.
أثر : ما هو عشان زوزو دي هم هيدخلوا وانت لا.
أتاه صوت من خلفه طول عمركم ناقر ونقير.
دخلوا الشقه وسلموا علي خالتهم  .
حنان: حمدالله على سلامتكم الوادي الجديد نور .
جميعا منور بيكي يا خالتوا .
اروي: اخبارك يا نبع الحنان.
حنان: ياه من وقت ضي ما مشيت مسمعتش الاسم ده.
اروي : هي مرجعتش الجامعه بعد جوازها.
حنان: هي ضي اجوزت امته انا معرفش حاجه عنها حتي نور   اتخرجت ومشفتهاش وتلفون ضي دايما مقفول.

اروي :فعلا ضي تلفونها مغلق علي طول.
بس نور نسيت خالص تلفونها يارب يكون موجود معايا.
اخرجت اروي لونها وبحثت علي الاسم لم تجده  .
اروي :حضرتك تعرفي بلدهم .
حنان :لا اعرف اسمها بس هي قريه في واحه الخارجة  بعيده عن مدينه هنا .
زياد اسمها ايه يا امي ..اصل انا بقيت خبير دلوقتي.
حنان اسمها : قريه كده قريبه من قريه المنيرة  والقبيلهاسمها الهلالي .
زياد عرفتها .. دي قريه الشيخ عبدالله الهلالي  والد البنت ال قلتلك عاوز اخطبها غيداء.
اروي:غيداء اخت ضي.
حنان:مش اختها نور العيون .
اروي لا دي اختها الاكبر غيداء وفي شمس وبدور وجميله..وغيداء ونور العيون وضي القمر أصغرهم.
أثر :أسمائهم جميله نور العيون حلو قوي وغريب ..وضي القمر وغيداء .
زياد:بهيام  وأوهام غيداء اسم اجمل وارق بنت في الوجود .
أثر :انت طلبت والله وشفت اليوم ده .
حنان بقاله شهرين خايف يتقدم سترفض معه أنه بيشكر في اهل البنت .
اروي: ليه خايف .
زياد :خفت يقولوا مش هيجوزوها خارج واحتهم.
عامر:بس انت اصلك وعالتك من الواحات فأكيد ده هيشفعلك.
زياد: ينصر دينك دا والدها عارف أهل بابا وواجه الفرافرة كلها كنت فين من زمان باشمهندس .
حنان يلا علي العشاء والصلح يحلها الف حلال.
انتهت الليله علي الجميع  ..وفي الصباح.
🌷___$$$$$$$$$$_________$$$$$$$__🌷
عند ليل بعد ما سمع كلام أمه هو وخالد ال أنصدم أن أمه استغلاله لتوقع بين ضي وليل جه يدخلها ويعاتبها مسكه ليل ليستمع لباقي حديث الام وبنتها.
الابنه : بس يا مايا ده نصيب ورجالنا زنين .
الام :لا مو زنان ماهم مشايخ قبايل ولا غنايا زي اصهار بدر البدور.
الابنه : ليش كاريتي ام عابد   وما كاريتي تجربه تانيه.
الام: ام عابد تكره ضي من وهي صغيره وجفتلها وهي السبب في طفشان بنتها رئيفه وخالتها تحب العلام لما كانت تعلمه الجريه والكتيبه. .. ورئيفه هربت لتكمل عالمها.
طول عمر ضي جويه...من وهي صغيرة .
الابنه وانت اش دراكي  بها الكلام يامايا.
الام :صباح كانت حكتلي من كام شهر حصه رئيفه بنت ام عابد.
الابنه ويش نوبه تعملي ليل زمنيته دري بوصول ضي لاخوالها وممكن يطلبها تاني ليتزوجها .
الام:لا ضي مش هتوافج لأنه فاكره أن ليل تزوج بنت الشيخ مساعد السلمي... ودي لوحدها تخليها تبعد.
الابنه : ليل ال صعبان عليا عيتعذب .
الام يتعذب شوي وجريب ينساها.
هنا دخل خالد بعصبيه كنتي ناسيتي انتي حبك للشيخ عبدالله  ولا بيي كان نسي عشجه لامها...ليش يا مايا تجهري وليدك ليش.
صدمه حلت علي الجميع وهن ينظرون ال ليل الواقف أمامهم .
ليل: وهو ينظر بعين أمه الحمد لله الحجيجه ظهرت وربنا نصر المظلوم وكشف الظالمين.
واليوم الدين اجدامي ما يدوس ا أرض هاد البيت.
رحل ليل من الواحه كلها حزين مهموم اخد سيارته ورحل لا يعرف ليه وجهه ولا طريج.

ضي القمرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن