الشرارة السابعه والعشرون 💥

1.3K 94 2
                                    

الشرارة السابعه والعشرون 💥
روايه ضي القمر 💥
بقلمي مني عبدالعزيز 💥

اليوم ولاده ريحانه ومريضه جدا بالفعل  الحب ليس  لبني البشر فهناك حيوانات يعشقون اكثرعاصف كاد يتجنن دموع عينيه تزرف بغزاره يصهل عاليا ليستنجد بأحد استيقظ السايس الخاص به وجده يضرب بقدمه علي أخشاب الباب المغلق عليهم كاد يكسرة صهيل مرعب ذهب إليه بسرعه يحاول إخراجه من جوارها كاد عاصف يقتله استغاث السايس بزميله وساعده علي إخراج عاصف بصعوبه حاول مع ريحانه مساعدتها بالولاده لم يستطع فهيا تتالم وصهيل عاصف وضرباته بقدمه في الحائط ارعبه ارسل زميله لليل  بحث عنه كثيرا وجده قرب العين  يقف مع بعض العمال يشرح لهم ما يريده من تعديلات في البناء الخاص به هو وضي .
السايس : شيخ ليل يا شيخ الشباب .
ليلي : ويش بيك الجدط انفاسك شو صار  .
السايس:ريحانه تولد وعاصف كان هيجتل عبيد  وحاله ريحانه صعيبه.بقلم مني عبدالعزيز 💕
جري ليل علي مربط الخيل اسرع شيع للطبيب.
وصل ليل لريحانه اخرج الوشاح وضعه بالقرب من أنفها وعينيها كأنها تستمد قوتها منه.
سكنت ريحانه حضر الطبيب كشف عليها
البيطري : شيخ ليل حالتها صعيبه ممكن لا جدر الله تروح فيها  علا صهيل عاصف كأنه فهم كلام الطبيب .
ليل أنقذ ريحانه ومش مشكله ولدها .
ذهب الي عاصف ليهدئه وقف جوارة بكي علي بكاه .
همس بإذنه حالي من حالك حبيبتك أمامك وهاد حالك كيف وانا لاارها ال بالمنام وتحرمني جربها حتي بمنامي رفضه ضمها ضاج مضجعي من لهيب قلبي وجسدي لا تتركني أتهنا بمنامي ولا تتركني أنهي الوصالي تلهب الفؤاد والجسد تحرمه الجمع والوصال انت بمعشوقتك تتهنا وقريب ثمرة العشق تزهر بينكم وانا خالي الوصال حتي الوليد حرمته إذا كان من غير ضي لا أبالي .
💕💕💕💕💕💕💕💕💕
بعد قليل الطبيب الحمد لله جدرات ادير ه واجدامه ظهرت وأخيرا يلا ياريحانه ساعدين اه خرج الصغير ولدت ريحانه ومازالت تتالم فجاء ه خرج مهر صغير نزل بدون مساعدة الطبيب وجال سبحان الله اول مرة بحياتي تمر عليا حاله زي دي نادرا ما تولد فرسه توم  .
ليل : سبحان الله   . توم فعلا لي كتير بربي خيل اول مرة فرسه تجيب مهرين .
قامت ريحانه بمساعدة ولديها علي الوقوف  وتلعقهم بلسانها
هداء عاصف من صهيله    قام الطبيب بحقن ريحانه ببعض العقاقير الطبية حتي لا تصاب باي عدوي .
💕💕💕💕💕
عند ضي  تقوم من نومها صارخه ريحانه تفزع زينه النائمه بجوارها 
ضي : اعوز بالله من الشيطان الرجيم .
زينه: مالك ياضي خرعتني .
ضي: نامي يا زينه كبوس مرعب ربنا يسترها..جامت وتوضت وفضلت تصلي وتدعي ربها بإنقاذ ريحانه  بكت ضي اشتياق لريحانه وليل فهو أصبح يلزمها حتي بمنامها غفت علي سجاده الصلاه وجدت شخص يضمها من الخلف يهمس بأذنها  ويشتد بضمها أدارها لتقع عينها بعينه متي الوصال فالهجر طال والبعد فاق والقلب والروح في اشتياق .
ضي وهي تضع يدها حول رقبته جرب إلقاء والجمع والافراح فالقلب لا يقوي علي الفراق والروح في اشتياق .
💕💕💕
فاقت علي اذان الفجر قلبها يدق من الفرحه قامت وتوضاءت وصلت وظلت تدعي ربها ...بتمام فرحها  .
💕💕💕
عادت الايام والشهور ورجعت ضي للجامعه .
قابلت خديجه صدقتها وذهبوا لمدرج محاضرتهم اول ما دخلوا  وجدوا كثير من الطلبه يلتفون حول شخص دخلوا وجلسوا مكانهم بعد قليل. انتهي الجمع وجلس الطلاب بإمكانهم ..ظهر الشخص وكان مازن المصري .
خديجه :ايه ده مش ده صاحب مزرعه الخيول .
ضي التفتت له وجدته هو ويقترب منها بلهفه .
مازن : دكتورة ضي ليه متصلتيش بيا مش متفق معاكي تتصلي بيا.
ضي : مش فكرة حضرتك كان بنا اتفاق حضرتك جلت اي وجت تحتاجي حاجه تتصلي بيا.
مازن :بحرج من كلماتها وطي صوتك انتي متعرفيش انا مين.
ضي :  لا معرفش ولا بدي اعرف .
مازن : مفروض ساعتك وفتحتلك مزرعتي تعملي تجربتك والبحث بتاعك من أشهر الأبحاث ال اتعملت السنه دي فمن الذوق لما اطلب منك طلب تنفيذه.
ضي:  ومن الذؤق تعايرني بمساعدتك علي العموم ما تعوت علي منيه من أحد جول شو بدك وبعون رب العالمين كافيله اني ارد منيتك.
مازن وقد الجمته كلماتها بعد المحاضرة نتقابل في مكتب الدكتور أمجد .
ضي: أن شاء الله أن تذكرت هكون موجوده  .
مازن وقد بلغ الغضب قمته خرج وتوجه الي مكتب الدكتور أمجد .
مازن :بقي أنا مازن المصري بنت تعمل فيا كده وقدام الطلبه
امجد: وهو يضحك قلتلك قبل كده دي مدب أنا شفت منها العجب .
فلاش .
بعد الانتهاء من اعلان نتيجه البحث طلب امجد من ضي الذهاب الى مكتبه لأمر هام .
ضي : والأمر الهام هاد ما ينفع ال بمكتب حضرتك .
امجد :مستغرب  ردها في بعض زملاتها  بتحججون  للكلام معه.... ايوة الامر مهم ما ينفعش كلام  هنا .
ضي: أن شاء الله  هجي .
ذهبت ضي برفقه خديجه خبطت علي الباب ودخلتا سويا .. السلام عليكم ورحمه الله.
امجد : عليكم السلام ورحمه الله ...مستغربا في حاجه يا دكتورة خديجه.
خديجه بحرج: ابدا يا دكتور بس ضي طلبت اكون معاها.
امجد:نعم ليه هو انا هكلك ولا ايه ...اتفضلي يا دكتورة.
أتت ضي لتخرج   وقف امجد غاضبا وهواحنا بنلعب ولا ايه .
ضي : ببرود مش حضرتك ال جلت اتفضلي .
امجد :أنا بقول لخديجه  مش ليكي .
ضي: بعد أزنك يا دكتور حضرتك  تجول بديك ايش مني  وخديجه موجوده يا تتركنا نرحل بدنا نام ونستريح  عندنا بحث  لماده تانيه .
امجد : انتي ازاي تكلمي معايا كده  انت مش ملاحظه بتكلمي دكتورك  ال بيدرسلك  ولا تحبي  اعرفك يعني ايه دكتور الماده  يعني ال في أيده ينجحك وبرده يشيلك الماده  ويحولك لمجلس تأديبي وتنفصلي من الجامعه .
ضي: لا بجد ابهرتني  خفت أنا من  تهديد حضرتك  وهتحولني لمجلس تأديبي وتفصلني من الكليه  هتجولهم ايه  رفضت تجعد معاي لحالنا   وتشيلني الماده كمان لا بجد خفت . لو سمحتي يا خديجه أخرجي برة المكتب لان ال هيحصل مش عاوزاكي تتاذي فيه .
امجد بنظرة انتصار قال لها كان من الاول .
ضي : أنا مجروحه من شبيه ليك وكان بدي اطلع عليه وجعي بس هو ما يستهلش ال هيجري ليك وفجاءة قامت ضي  برمي كل ال علي المكتب علي الارض بما فيهم الاب توب   واقتربت منه وهمست له لولا حرام كنت عرفتك مين ضي الجمر أنا لا بتهدد ولا بخاف من أحد أه لو زلم صحيح جول تاني هتحولني لفصل ازاي . رب
امجد : يخربيتك انتي طلعتي مجنونه وانا ال كنت فكرك هبله ودحيحه طلعتي مجنونه  مش قبل الهبل ده تعرفي أنا عوزك ليه.
ضي:  وهي تجلس اتفضل جول كنت عوزني في ايش .
امجد : لا انا ال اتحكالي عنك ميجيش نص ال شفته .
ضي: احب اجول  حضرتك كنت عاوز تجولي ايش .
امجد ليه بتضربي الوداع ولا بتقرير الطالع .
ضي: لا بس سمعت بأذني وشفت ويش بدك وبتتفج مع سارة علي ايش .
امجد: وهو يبلع ريقه بصعوبه سمعتي ايه.
ضي امس كنت جايه لحضرتك اطلب منك مساعدتي علي معرفه مزرعه خيول إجدر اكمل بحثي عملي .. سمعتك وانت بتكلم سارة وتديها كام  ورجه  تساعدها على كتابه بحثها جصاد أنها تصورني وانا وخديجه في الغرفه بلا حجاب .

ضي القمرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن