لن أتخلي عنك بقلم نور القاضي

223 17 0
                                    

الفصل الرابع
توقفنا عندما وقعت في البحيره ، وقفز شخص في البحيرة لمساعدتها ، فأخرجها من البحيرة ، وقام هذا الشخص بالإسعافات الاوليه لكي تستيقظ ، وفاقت نور فوجدت شخص بجانبها ووجدت سامر يبكي من الخوف بجانبها أيضا ، فقالت نور هو انا فين ؟ وأنت مين ؟ قال لها اهدي انا إسمي محمود ، أنا مهندس جيت هنا علشان اقيس مساحات معينه علشان التصاميم ، فلقيتك بتغرقي فساعدتك ، قال لها إنتي كويسه مش محتاجه تروحي المستشفى قالت له لا شكرا أنا كويسه ثم قال لها وإنتي إسمك اي ؟ قالت له انا معرفكش علشان اقولك اسمي بس شكراً على المساعده ، قال لها اه صح انا قولت إسمي بس مش بالكامل ، أنا إسمي محمود عبد المنعم أبو المجد مهندس معماري ، فقال سامر إنتي كويسه ي نور  فنظرت له نور لكي يصمت فصمت ساره فضحك محمود قال لها إسمك نور إسمك حلو فقالت نور والله انا مش شايفه حاجه تضحكك اوي كده فقالت نور لسامر يلا يا سامر نروح قال لها طب ممكن اوصلك علشان إنتي هدومك مليانه ميه قالت له ماشي بس علشان مش هعرف امشي كده فذهبم إلي السيارة وجلست نور على الكرسي الخلفي من السيارة وجلس سامر بجانبها  ،وقالت له علي العنوان فأوصلهم إلي العنوان وقال لها انتي بتشتغلي هنا ولا دا بيتك قالت له لا بشتغل هنا قال لها محمود تمام هشوفك تاني ردت وقالت الله اعلم بعد إذن حضرتك انا همشي يلا يا سامر وشكرا علي التوصيله وقبل أن ينزلا من السياره قال محمود استني هتخرجي كده عندك جاكيت البسيه علشان هدومك متبينش جسمك وكمان علشان متاخديش برد فقالت له شكرا بس هرجعه ازاي قال لها حلال عليكي بس لو شوفنا بعض تاني اديهولي ماشي ابتسمت نور وقالت له تمام يلا ننزل ي سامر فنزلوا من السياره وتوجهوا إلي البوابه ودخلوا إلي المزرعه ووقف محمود عند البوابة الرئيسية وهو ينظر إليها إلي أن إختفت تمام عنه.
نتوقف هنا قليلاً لنعرف عن الشخصية الثالثة من أبطال الرواية وهو محمود عبد المنعم ابو المجد وهو مهندس معماري وسيم ذو عينين زرقاوتين وطوله متوسط، وبشرة بيضاء و شعر بني وذو لحية خفيفة وذو بنية جسدية رياضيه وعمره 25 عاماً ولديه اخت تعيش معه وهي تكبره ب3 أعوام وتدعى برنا وهي أيضاً تمتاز بالعينين الزرقاوتين والبشرة البيضاء والشعر الاسود وهي أيضاً ترتدي حجابا، ولديه صديق يدعي عبد الصمد محمد مالك هو شخص مرح ويحبه محمود جدا فهو يعد اخا له وليس صديق فقط وعبدالصمد عمره 25 فهو زميله في العمل ولكن عبدالله يمتاز بالشعر الاسود والعينين البنيتين وطويل وذو بنية جسدية رياضيه أيضاً .
نرجع إلي الاحداث مرة أخرى :. كان اكرم ينتظر نور وحالما وجدها ترتعش قال لها انتي كنتي فين واي اللي حصل واتغرقتي كده لي قالت له ممكن تهدي شويه اسأل سامر عقبال ما اغير هدومي، فقال لسامر اي اللي حصل قال له سامر إحنا كنا بنلعب لحد ما الكره وقعت في البحيره وبعدين نور نزلت تجيبها نور وقعت وعمو نقذها ، فقال له اكرم عمو ، عمو مين اتكلم قاله معرفش إسأل طنط هي اللي اتكلمت معاه فذهب أكرم إلي غرفة نور وطرق عليها حتي خرجت من الغرفة وقالت له نعم في حاجه حصلت قال لها اه فيه مين اللي طلعك  من البحيرة وانتي تعرفيه اصلا كان يتحدث وهو في قمة غضبه قالت له لا اول مره اشوفه اصلا بس هو اسمه محمود قال لها يا سلام وانتي كده معرفتهوش خالص قالت له اعرفه أو معرفوش دا شئ يخصني وميخصكش قال لها لحظي طريقتك في الكلام قالت له النقاش ده ملوش نتيجة ويلا علشان أعملك العلاج علشان تنام ، قال لها ماشي هعديها بمزاجي هروح أغير هدومي علي إما تيجي فذهب إلي غرفته فذهبت نور إلي المطبخ وإستدعت سها لكي تساعدها في العلاج وطرقت نور باب الغرفه فسمح لها بالدخول فبدأت بالعلاج وأثناء العلاج كانت نور تشرد بعقلها قليلا وتتذكر محمود وطريقته فتبسمت دون وعي منها فقال أكرم انتي سرحانه في اي ومبسوطه كده ؟ قالت له لا مفيش حاجه انا سرحت شويه معلش قال لها في اي قالت له لا أبداً مفيش حاجه احنا خلصنا النهارده بكره إن شاء الله هنطول في الجلسة علشان هنخدها في اوضة الجيم بتاعتك قال لها تمام قال لها ممكن اعرف أي اللي حصل النهارده لما خرجتي قالت له دا انت فضولي وانا مكنتش عارفه عنك كده قال لها فضولي إنتي ازاي تتكلمي معايا كده انتي مش واخده بالك إني علشان عاملتك حلو خدتي عليا أنا هنا مديرك وانتي بتشتغلي عندي فاهمه قالت له أنا فعلا ازاي أنسي إنك واخد مغرور ومنخيرك في السما وعلي طول حاطط حدود في التعامل لي علشان انت المدير بصراحه من طريقتك دي كان  ليها حق خطبتك تس... وصمتت فضحك وقال لها سكتي لي كملي قالت له مكنش قصدي كده أنا بس بتكلم علشان أنت مغرور قال لها مغرور حتي لو مغرور اللي بيحب حد بيحبه بعيوبه قبل ميزته وبيتقبلها أما هيا لاء لا حبت عيوبي ولا ميزتي فقالت له والله مكنش قصدي كده بس رد وقال لها خلاص ي ريت نقفل الموضوع وفي  هذه اللحظة رن هاتف نور فاستغربت قليلا ثم ردت وقالت نور آلو اي ازاي دا يحصل ي عمتو انا جايه مسافة السكه وهكون عندك ، فرد اكرم وقال لها اي اللي حصل ؟ قالت له أخويا دخل القسم ومحجوز بسبب الفلوس اللي عليه وأنا لازم اروح له قال لها استني خمس دقائق وهوديكي إحنا بالليل  قالت له الطريق طويل اوي ولازم اروح قال لها مفيش نقاش انا لازم اوديكي بنفسي مسك الهاتف واتصل بأحمد وقص عليه ما حدث مع سيف وبحسن الحظ كان أحمد في القاهره فعلم من أكرم أنه محجوز في أي مركز وطلب منه أن يجهز الطائرة الخاصة به فرد احمد وقاله خمس دقائق والطائرة هتبقي عندك بس إخرج في الجنينه فرد اكرم وقال له تمام إحنا خارجين اهو فقفل الهاتف وقال لنور حياة خمس دقائق والطائرة هتكون هنا روحي جهزي حجتك وقابليني في الجنينه فقالت له تمام فدخلت جدته وقالت في أي اللي حصل قال لها أكرم سيف أخو نور حصل معاه مشكله ولازم نسافر حالا قالت له جدته طب خد بالك منها ومن نفسك ولما توصل طمني وانا هجهزلك شنطتك أهو قال لها بسرعه ي تيتا قالت له حاضر ي حبيبي  فذهبت نور لكي تجهز حقيبتها وخلال دقائق خرجم إلي الجنينه وجاءت الطائرة الخاصه فركبوا بها وكان معهم محمد المساعد الشخصي لأكرم وبعد نصف ساعة وصلوا إلي  القاهرة ، فهبطوا من الطائرة وقال اكرم لنور إركبي العربية  بسرعه هتوصلنا علي المركز اللي فيه اخوكي قالت له ماشي فجلست في الكرسي الخلفي من السيارة وجلس هو في الكرسي الامامي وذهبوا إلي مركز الشرطة ، فوجد أكرم احمد في إستقبالهم وقاله أحمد لازم يدفع الفلوس وإلا هيتسجن قاله أكرم إدفع المبلغ كله مفيش مشكله قاله من حساب مين؟ ردت نور وقالت له مفيش حد معاه المبلغ ده قال لها هو المبلغ كام؟ رد أحمد وقال له مليون ونص قاله أكرم اي! كل دا لي كده هو اخوكي كان هيعمل اي قالت له مش عارفه ولحد دلوقتي مش راضي يقولي قال له اكرم خلاص إدفع المبلغ كله مفيش مشكله ردت نور وقالت له ازاي دا مبلغ كبير قال لها مش مشكله دلوقتي قالت له بس انا مش هسمح ورفضت إن هو يدفع المبلغ فرد اكرم وقال لها كده اخوكي هيتسجن قالت له انا مش هينفع استلف منك دا كله قالت له لا مش معقول قال لها براحتك فقالت نور لأكرم  ممكن اشوفه قال لها تمام احمد دخلنا نشوفه فدخلت وجدته وجهه حزين جدا فقالت له لي المبلغ دا كله قال لها كنت عايز اعمل مشروع ناجح بس للأسف شريكي ضحك عليا وخد الفلوس كلها وهرب وكمان طلع مزور اسمه وانا كنت عامل القرض ده بإسمي  ومستلف من الناس وماضي شيكات ومش عارف اعمل حاجه  قالت له انا اسفه بس مش عارفه اجيب المبلغ قال لها عارف إن مفيش في إيدك حاجه يا حبيبتي قال امين الشرطة خلاص كده اتفضلي يا هانم بره قالت لأكرم هو هيروح علي فين قال لها هيروح علي الحبس واخد اربع ايام علي ذمة التحقيق فقالت نور بترجي لأكرم ممكن اقعد معاه شويه قال لها طبعا وقال أكرم لأحمد خليها تقعد مع أخوها شويه فقال له أحمد حاضر فظلت نور بجانب أخيهاوبعد مرور وقت طويل وقد كانت الشمس أشرقت وحل الصباح  فخرجت من عند أخيها وعندما خرجت نور أخذت تبكي فقال لها أكرم اهدي مش كده اجمدي علشان اخوكي وعمتك قالت له ممكن افضل في البلد لمدة أسبوع وهرجع الشغل تاني قال لها مفيش مانع هبقي هنا اصلا مش هروح في حته قالت له طب انا همشي اروح البيت فقال لها أكرم تحبي اوصلك قالت له لا شكرا أنا حابه اروح لوحدي قال لها طب خدي بالك من نفسك قالت له ماشي بس هو انت هتقعد فين المده دي قال لها في فندق قالت له تمام إبقي ابعت عنوان الفندق في رساله اوك علشان جلسات العلاج لو حابب تستمر قال لها تمام وذهبت وفي طريق ذهابها إلي المنزل وجدت رجل يقول لها انا كنت عارف إني هشوفك تاني فردت عليه وقالت له انت ؟
ي تري مين الراجل دا وأي اللي هيحصل نشوف في الفصول القادمه ❤️

رواية لن أتخلي عنك بقلم نور القاضيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن