Kapitel 1

9 0 0
                                    

Femtonde juni 2019. Frida stod utanför dojon på högkvarteret, klädd i en vit gi med en vit skjorta under jackan och ett orange bälte. Sedan hon fått tillåtelse att göra allting som vanligt efter hennes armskada så hade hon utöver att dyka spenderat mycket tid i dojon. Hon hade lyckats bra med att ta igen förlorad tid och nu skulle hon göra bältesprovet för grönt bälte. Frida stängde ögonen, och andades in och ut ett par gånger. Sedan öppnade hon dörren, bugade och gick in i dojon. John och deras tränare Peter, en skallig man i fyrtio års ålder, var där inne. De var iklädda varsin vita gi och deras bälten, svart för tränaren, blått för John. John skulle vara Fridas partner under provet.

"Hej, Frida", sa Peter. "Är du redo att börja?".

"Jag är redo", svarade Frida. Hon gick till mattan, bugade och sedan gick hon till Peter och John. Peter gick ner på knä. John gick också ner på knä framför honom och Frida gick ner på knä bredvid John på hans vänstra sida.

"Mokuso!", sa Peter. Han, John och Frida stängde ögonen. De höll ögonen stängda, och andades in och ut genom näsan, tills Peter sa "Mokuso yame!". De öppnade ögonen. "Rei!". Peter bugade mot John och Frida som bugade tillbaka mot honom. "Ni får börja med att göra en femton minuters uppvärmning". "Ni väljer själva vad ni gör men se till att ni blir varma i hela kroppen och får pulsen höjd".

John och Frida steg upp och började med att jogga några varv runt dojon. Därefter gjorde de olika muskelövningar som armhävningar, sit ups, knäböj, utfallssteg och ryggmuskelövningar. När de var färdiga med dem gjorde de kullerbyttor i olika riktningar för att värma upp nacken och axlarna. Som avslutning på uppvärmningen utförde de kortare stretchningar.

"Femton minuter har gått", sa Peter. "Är ni färdiga?".

John och Frida nickade.

"Bra", sa Peter och vände sig mot Frida. "Du får börja med att visa mig ukemi". "Börja med bakåt ukemin".

Frida förde hakan mot bröstet och händerna framför sig. Sedan böjde hon knäna och fällde sig själv bakåt. När hennes rygg rörde mattan slog hon båda händerna åt sidorna i mattan så hårt hon kunde. I ukemi, alltså falltekniker, görs det för att dämpa fallet. Hon steg upp och upprepade tekniken en gång till. När hon steg upp nickade Peter.

"Bra", sa han. "Till näst får du visa mig sidlänges ukemin". "Först åt höger, sedan åt vänster".

Frida förde högra handen och foten framför sig åt vänster. Sedan fällde hon sig själv åt höger och när hon landade slog hon högra handen hårt i mattan. Hon steg upp och upprepade tekniken åt vänster sida. Peter nickade när hon steg upp.

"Då återstår framlänges ukemin", sa han. "Gör den två gånger på både höger och vänster sida". "Första gångerna blir du kvar och ligga på mattan, de andra gångerna stiger du upp".

Frida backade några steg för att ge sig själv utrymme. Sedan tog hon ett steg framåt med högra foten och formade högra armen till en båge. Hon förde hakan mot bröstet och sedan rullade hon över sin högra axel på rygg, och hennes fötter och vänstra hand slog i mattan. Sedan steg hon upp och upprepade tekniken på vänster sida. Därefter gjorde hon tekniken en gång till på både höger och vänster sida, men istället för att bli kvar och ligga på mattan fortsatte hon upp tillbaka till att stå när hennes hand slog i mattan. När hon var färdig nickade Peter.

"Ukemiteknikerna är godkända", sa han. "Än så länge har jag aldrig bedömt ett orange- eller grönbältesprov var de skulle blivit underkända och som många andra tränare känner jag att de är onödiga att ha med som ett krav då de ändå måste vara godkända redan för gult bälte". "Men...", han ryckte på axlarna, "...de finns med på listan över krav". "Så kan inte hjälpas". "Men vi går vidare till kastteknikerna". "Alla tekniker ska göras på både höger och vänstersida, och ni ska röra på er". "Teknikerna ska vara flytande". "Om det är någon teknik som du Frida är osäker på så gör du den så gott du kan". "Och om du skulle ha glömt någon teknik helt och hållet så visar jag den". "Det är även möjligt för dig att visa tekniker för ett högre bälte som kompensation ifall jag anser att det skulle behövas".

GrottdykningWhere stories live. Discover now