Kapitel 6

10 0 0
                                    

John vaknade följande morgon till larmet på telefonen. Han stängde av det och vände sig mot Frida. Hon var redan vaken.

"God morgon", sa hon och log.

"God morgon", sa John och log tillbaka. "Förra kvällen..."."Wow".

Frida nickade. "Verkligen wow".

John flyttade sig närmare henne. "Du är fantastisk".

"Det är du med", sa Frida och kysste honom.

John drog henne intill sig. "Jag älskar dig".

"Jag älskar dig med". Frida suckade. "Jag skulle kunna ligga här hela dagen".

"Samma här". "Men vi måste snart gå ner till matsalen om vi ska hinna med morgonmål före vi ger oss iväg till grottorna".

"Så är det". Frida suckade en gång till. "Vi får väl lov att göra oss färdiga".

De klädde på sig och gick sedan till matsalen. Oskar och Tom satt en bit ifrån ingången. John och Frida hämtade mat åt sig och sedan gick de till samma bord.

"Kaffe", sa John när han lade ner sin bricka och märkte att han inte hade tagit det. "Det glömde jag".

"Jag glömde också att ta, så jag kan hämta åt dig också", sa Frida och log.

"Tack", sa John och log tillbaka medan han satte sig ner. Han tittade en stund efter Frida innan han vände sig mot Oskar och Tom.

"Ni gjorde det, eller hur?", frågade Tom. "Igår kväll". "Det syns på er".

"Ja", svarade John. "Men inte idag när vi vaknade som du och Jasmine gjorde era första gånger".

"Alla på sitt sätt", sa Tom. "Men ni kommer göra det igen snart". "Det syns även att ni längtar efter nästa gång".

"Det kommer att hända snart igen", sa Oskar. "Du borde John för den delen vara lite mer diskret med var du håller blicken". "När du nyss tittade efter Frida syntes det klart och tydligt vilken del av henne du fokuserade på".

John log besvärat. Frida kom tillbaka till bordet med ett par kaffekoppar. Hon lade ner en framför John och satte sig ner sedan. Sekunden senare kom Jontte fram till dem.

"Kan jag sitta med er?", frågade han.

"Självklart", sa Oskar och gav utrymme för Jontte som satte sig ner.

"Tack", sa han. "Inget fel på mina gruppmedlemmar men känns lite tråkigt att de alla är åtminstone tio år äldre än mig". "Och ungdomarna från Tyskland ger inte direkt det intrycket att de vill ta någon med sig i sin grupp".

De vände sig alla åt höger. En bit ifrån dem satt den tyska gruppens tre ungdomar: Hans, Alina och Mona. Det syntes att de hade en ivrig diskussion på gång.

"Jag får ett lite liknande intryck", sa Oskar. "Jag tror inte att de är otrevliga men de ser inte ut som några som vill ha flera med sig vid sitt bord".

"För min del stör det inte", sa John och tog en tugga av sitt bröd. "De har sin grupp, vi har vår".

"Exakt", sa Tom och stoppade några vindruvor i munnen.

"Är ni taggade för första besöket i grottorna?", frågade Jontte.

"Det är vi", svarade Oskar. John, Frida och Tom nickade.

"Det kommer att bli jätte spännande", sa Frida.

"Hur gick förresten era prov igår?", frågade Jontte.

"Vi blev båda godkända", svarade John.

"Grattis till er två", sa Jontte.

"Tack", sa John och Frida i kör.

GrottdykningWhere stories live. Discover now