Harpuner avfyrades från både mästerdykarna och MDF-medlemmarna. Ett par manliga MDF-medlemmar träffades i överkropparna och dog genast. En kvinnlig turkisk mästerdykare träffades i magen, Niklas fick ett sår uppskrapat på högra armen och Fredrik blev träffad i smalbenet.
"Hur kan de vara så många?", undrade Zacharias. "Hur tog de sig hit utan att upptäckas av våra båtspanare?".
"De måste ha dykt längre vägar", sa Tia och avfyrade en harpun. "Utom synhåll för spanarna".
"Simma någon till Fredrik och hjälp honom!", sa Claus och pekade på Fredrik som nu rörde sig i ryckande rörelser.
Hanna simmade mot Fredrik. Medan hon gjorde det sköt de dykare som var närmast henne en omgång harpuner mot MDF-medlemmarna.
"Det kan behövas flera sprängladdningar i vissa av tunnlarna för att spränga igen dem", sa Zacharias och avfyrade en harpun mot en kvinnlig MDF-medlem. "Redan att få en dit per tunnel och aktivera dem, och därefter simma i säkerhet, är svårt att lyckas med".
"Om de alls behöver aktiveras", sa Tia fundersamt och vände sig mot Aziz som var i närheten av henne. "Aziz!". "Visst sprängs väl laddningarna om de träffas av harpuner?".
"Det gör de, ja", svarade Aziz.
"Då tar vi sprängladdningarna till tunnlarna och skjuter dem härifrån när de som för dit dem är i säkerhet", sa Tia.
"Aziz, se upp!", ropade Claus.
Aziz vände huvudet åt vänster. Och träffades i halsen av en harpun. Han spärrade upp ögonen i chock, tappade sin harpun och började sjunka nedåt mot botten av grottan. Claus avfyrade sin harpun mot MDF-mannen som hade skjutit Aziz. Mannen träffades i axeln och tappade sin harpun. Claus laddade snabbt sin harpun igen och avfyrade den. Nu träffades mannen i bröstet och dog genast.
Tia tittade upp mot grottans tak. "MDF-medlemmarna är inte i höjd med taket". "Om alla som simmar med sprängladdningar simmar längs med taket medan vi andra avleder dem med harpuner så kan vi ha en chans".
"Vi försöker så", sa Claus.
De såg fem harpuner avfyras från den mittersta havstunneln till vänster, alla mot Hanna som hjälpte Fredrik. Hon såg dem inte. Två harpuner missade, de tre andra träffade henne i ryggen. Hon blev genast orörlig.
"Vi måste göra snabbt beslut!", sa Tia högt. "Vilka simmar till tunnlarna med sprängladdningar?".
Några turkiska dykare avfyrade harpuner mot den mittersta havstunneln till vänster. Oskar följde harpunerna med blicken. Och fick syn på Roger i tunneln. Medan han avfyrade en harpun knackade han Tom på axeln och pekade på Roger. De tittade på varandra, nickade och simmade till Tia. Oskar pekade på sig själv och Tom, en sprängladdning och havstunnlarna.
John, Jontte, Karim, Otto, två manliga dykare från Sveriges gupp, en manlig och två kvinnliga dykare från Tysklands grupp, och flera turkiska mästerdykare var i Backens grotta i gömman bakom stenar vid den vägg som var mittemot stenbacken. Karim, som var i hörnet bredvid tunneln var harpunerna och sprängladdningarna låg i gömman, knappade på sin telefon.
"Nu är förstärkning på väg", sa han och tog en sedan en av sprängladdningarna och han aktiverade den, väntade tre sekunder och kastade den sedan framför tunneln. Laddningen exploderade och de hörde skrik från tunneln. Flera MDF-medlemmar kom in i grottan och avfyrade sina harpuner. Två turkiska mästerdykare träffades i bröstet och dog genast, och en kvinna från de tyska mästerdykarna blev träffad i låret. Alla andra hann ducka. När John, Jontte, Otto, Karim och ett par andra turkiska mästerdykare avfyrade sina harpuner märkte de att flera MDF-medlemmar sprang in i tunneln som ledde till Inre rutan.
KAMU SEDANG MEMBACA
Grottdykning
AksiMästerdykarna hittar stora undervattensgrottor. Undersökandet av grottorna blir i sig ett tungt jobb och lättare blir det inte av att MDF lägger sig i.