Detik berlalu dengan pantas.Angka 9 mula ditunjuk oleh jarum pendek jam.Gadis manis asyik menonton televisyen tanpa memikirkan tekanan yang bakal dihadapinya esok memandangkan ujian besar akan dihadapinya esok.Kepalanya hanya menghitung waktu untuk melelapkan mata.Kewajipan seorang hamba sudah dilaksanakan.Tanpa sedari orang tuanya mengeleng melihat anak mereka sambil tersenyum.
Nisa' pov
Esok ada exam..takpela relax dulu.aku dah belajar tinggal nak kena baca balik jer..
"Aisyah!esok kan SMU..kamu dah ulang kaji belum?"
"Dah nanti Aisyah bangunla pagi-pagi untuk ulangkaji balik.."aku bagi senyuman seikhlas mungkin dekat mak aku..
"Mm yelah!"
Pukul 10
Dah waktu tidur ni..
"Umi,abi..Aisyah tidur dulu ya..Aisyah minta maaf klu ada salah silap ke..assalamu'alaikum
abi,umi.."lepas bagi salam aku cium tangan ngan pipi abi ngan umi..dan mereka cium dahi aku..
"Wa'alaikumu salam w.b.t..
Yalah abi ngan umi pun sama..ingat sebelum tidur basuh kaki,ambil air sembahyang,baca doa tidur,al-kahfi,al-mulk tau..jangan lupa satu lagi..ayat kursi.."
"Yalah abi..Aisyah tidur dulu.."
Pukul 1:00 a.m.
ahh!!malasnya nak bangun!Tapi nak buat camna esok exam..akupun baca doa bangun tidur.
"Segala puji bagi ALLAH yang menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepada-Nya kami akan kembali"
···skip.....
alhamdulillah...ingat dan faham...
Ya ALLAH!aku dah berusaha,Kau permudahkanlah urusanku..
.......skip.....
Alhamdulillah exam dah habis...
"Assalamualaikum kak Nisa'...macmana exam?boleh jawab tak?"Atikah budak junior tingkatan 2...peramah orangnya..budak junior paling rapat ngan aku.
"Boleh..alhamdulillah"
Atikah ada seorang abang yang tua setahun dari aku klu tak silap nama dia Khairi...aku tak pernah tegur dia tapi bila aku ternampak dia hati aku akan tertarik untuk melihatnya..tapi aku cuba beristighfar dan tundukkan pandangan aku...entahlah!mungkin aku ada hati kat dia kot..Ya ALLAH ya Tuhanku,jika betul dia jodohku,simpankanlah dia untukku tapi klu tidak berikanlah aku jodoh yang lebih baik dari dia...
Setiap kali aku berdoa macam tu,aku akan biarkan dia berlalu di depanku tanpa melihatnya..
"Akak teman Tikah pergi jumpa Abang Khairi jap,nak tanya dia exam macammana.."
"Ah!erm...."
Belum sempat aku bagi jawapan dia dah tarik tangan aku...ish,budak ni!klu macam tu baik tak yah tanya...
#Depan kelas 5 Sains 1
kenapalah SMU ngan SPM abis pada hari yang sama...biasanya exam diorang habis lewat..
"Abang Khairi!boleh jawab x?"
"wa alaikumusalam..Boleh jer...tengokla abang saper?"
"hehe..assalamualaikum..Tengoklah result nnti abang Tikah ke tak? Haha..gurau jer..apapun abang tetap abang Tikah..."
Sayang betul Tikah kat abang dia..klu la aku masih ada abang...astaghfirullahadzim...tak baik mengeluh...
Khairi pov
"Atikah,ni ke Kak Nisa' yang Atikah citer tu.."
Subhanallah,cantiknya mata gadis ni..aku terpandangnya dan asyik memandang matanya kemudian mungkin gadis ni perasan aku pandang dia kemudian dia tundukkan pandangan..akupun cepat-cepat tunduk..
"Maaf..x sengaja"
"Takper.."
"Eeeee..abang suka Kak Nisa' eh?"
Baru aku nak marah adik aku dia tiba2 tegur adik aku dengan penuh sopan...gadis berpurdah memang ayu atau aku suka dia?
Astaghfirullahaladzhim..
"Apalah Tikah ni..x baik tau fitnah abang Tikah macam tu..."
"Takder..gurau jer.."
"Atikah cakap saudari SMU tahun ni..macam mana exam?okey?"
"Alhamdulillah...okey jer...."
Atikah tengok kami dengan senyum mengejek..
"Atikah boleh teman akak pergi kantin tak?akak tertinggal barang tadi.."
P/s:assalamu'alaikum saudaraku..sorry klu x best..sebenarnya nak buat watak lelaki ambik STAM tapi saya x tau STAM dia punya exam berapa lama..so enjoy my story..
#Plizz vote and comment
YOU ARE READING
Assalamu'alaikum,cinta!
Teen FictionKhairunnisa Ainul Aisyah,gadis berpurdah yg berkahwin di penghujung usia 16 tahunnya dgn lelaki yg x terduga menjadi suaminya,Khairi Akmal seorang yg kuat pegangan agamaNya yg tua setahun daripadanya..Fuhh,citer yg amat cliche bagi pembaca namun nan...